Google najavio niz promjena kojima će se uskladiti s Aktom o digitalnim tržištima

Stupanjem na snagu nove europske regulative tehnološke se platforme moraju prilagođavati, kako bi se osigurala pravednost i otvorenost digitalnih tržišta, bez diskriminacije konkurenata

Sandro Vrbanus utorak, 5. ožujka 2024. u 17:19

Ovoga tjedna u punu primjenu ulazi europski Akt o digitalnim tržištima, koji velike internetske platforme (tzv. "nadzornike pristupa") obvezuje na stroža pravila. Među njima su se našli redom tehnološki velikani, kao što su Apple i Meta, koji su već objavili koje promjene očekuju europske korisnike. Tu je također i Google, čija objava ovoga tjedna ukratko pojašnjava sve što će se u njihovim uslugama i servisima promijeniti.

Mijenjaju se tražilica, Android…

Promjene su, kažu, rezultat višemjesečnog rada i suradnje s Europskom komisijom, kako bi sve bilo usklađeno s tekstom Akta. No, neke od tih promjena u Googleu smatraju "teškima", jer su morali izmijeniti korisničko iskustvo, što će utjecati i na poslovne i na privatne korisnike. Primjerice, promjene implementirane unutar tražilice, koja mora biti poštena i ne smije favorizirati Googleove ili bilo čije usluge, dovest će do toga da mnogo više internetskog prometa odlazi prema velikim agregatorima i posrednicima, a ne na stranice pojedinačnih poslovnih subjekata.

Posjetitelji Googleove tražilice također neće više dolaziti do preporuka, rezervacija letova, hotela i sličnih usluga na način na koji su to navikli činiti. Sekcije tražilice posvećene aviokartama, hotelima, proizvodima i ostalim komercijalnim sadržajima bit će značajnije izmijenjene, kako izgledom tako i funkcionalnostima, da bi se osigurala ravnopravna zastupljenost svih ponuditelja usluga na tržištu.

Akt o digitalnim tržištima: obveze i nedozvoljene prakse
Akt o digitalnim tržištima: obveze i nedozvoljene prakse

Promjene stižu i na Android, pa će pred korisnike na tom OS-u ubuduće biti jasnije stavljen izbor kada je riječ o preferiranoj internetskoj tražilici ili pregledniku. Preglednik Chrome također će omogućiti odabir preferirane tražilice, umjesto da odmah pretpostavlja da je to ona Googleova. Korisnici će također dobiti na odabir o tome žele li svoje podatke dijeliti s Googleom, pa na temelju njih dobivati preporuke za različite usluge.

Android će u verziji 14 omogućiti i lakši "sideloading" mobilnih aplikacija, kao i bolju integraciju vanjskih trgovina aplikacija (koje su u tom OS-u već od ranije podržane). Isto tako i naplata aplikacija i sadržaja će se moći vršiti izravno kroz Play Store, ali i izvan njega.

Google se obvezao i na transparentno upravljanje podacima, kako poslovnih i privatnih korisnika tako i svojih klijenata-oglašivača. Uvodi se i API za prijenos svih tih podataka na druge platforme.