Po prvi puta Google razmišlja o uvodjenju paywalla

Google, zatečen naglom popularnošću raznih chat botova, shvaća da su njihove vlastite verzije tražilica na AI pogon put razvoja koji može ozbiljno ugroziti dosadašnji biznis s oglasima

Ivan Podnar četvrtak, 4. travnja 2024. u 11:30
Ilustracija: DALL-E
Ilustracija: DALL-E

Već sada kompanija razmišlja kako bi se mogli kompenzirati budući gubici ili pokriti dodatni troškovi koji su se pojavili s razvojem vlastite verzije AI tražilice. Jedna ideja je staviti neke proizvode iza paywalla. Financial Times je, pozivajući se na neimenovane izvore upoznate s Googleovim planovima, izvijestio da tvrtka istražuje mogućnosti pretplate na neke premium servise. Developeri već rade na toj soluciji, ali menadžment još nije donio konačnu odluku.

Novi poslovni model

Ovaj potez označava značajnu promjenu u Googleovom poslovnom modelu, budući da bi to bio prvi put da su neki od svojih osnovnih proizvoda iza sustava plaćanja. Tradicionalna Googleova tražilica ostala bi besplatna, s prikazanim oglasima. Naplata bi se odnosila na napredne opcije pretraživanja koje koriste AI za generiranje detaljnijih odgovora na upite, sažimanje web stranica i čak pisanje različitih kreativnih formata teksta. Dakle, to bi izgledalo kao Perplexity.ai ili chatGPT, ali s plaćanjem.

Googleova tražilica ostala bi besplatna a naplaćivale bi se napredne opcije

Google već testira AI poboljšano pretraživanje pod nazivom "Search Generative Experience" (SGE) od svibnja 2022. godine. SGE je dostupan samo odabranim korisnicima, uključujući neke pretplatnike na Google One.

Strah od promjena

Nije jasno kako bi Google integrirao AI pretraživanje u svoje postojeće usluge pretplate, kao što su Google One i Workspace. Moguće je da će tvrtka ponuditi različite razine pretplate s pristupom različitim AI opcijama. Naplata za AI pretraživanje mogla bi imati značajan utjecaj na ekosustav koji je kreiran uz tražilicu. Mnogi online izdavači koji ovise o Googleu, strahuju da će manje korisnika posjetiti njihove web stranice ako Googleovo AI pretraživanje izravno predstavi informacije korisnicima i time ne inicira klikanje na daljnje sadržaje.

Budućnost pretraživanja  temelji se na AI tehnologiju i ostaje za vidjeti hoće li Google uspjeti pronaći ravnotežu između inovacija i očuvanja svojih tradicionalnih prihoda od oglasa.