U Norveškoj se može dospjeti u zatvor zbog objave "fotošopiranih" slika

Norveška je prošloga tjedna donijela zakon prema kojem će influenceri, koji zarađuju od svojih objava na društvenim mrežama, morati objaviti kada je neka njihova fotografija na neki način dorađena

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 5. srpnja 2021. u 06:00

Norveški Zakon o marketingu donesen 2009. godine dobio je prošloga tjedna prilično zanimljivu nadopunu. Prema njoj, ljudi koji zarađuju od svojih objava na društvenim mrežama neće više tamo smjeti postavljati retuširane, tj. "fotošopirane" fotografije, bez da to na neki način objave svima. Namjera zakona jest "stati na kraj" influencerima koji uljepšavaju svoje fotografije, dorađuju ih tako da na njima ispadnu mnogo ljepšima, te tako postavljaju nerealistične standarde ljepote – primarno pred svoje mlađe pratitelje na Instagramu, TikToku, Facebooku i drugim mrežama.

Ono što je zabranjeno, dakle, jest staviti na društvenu mrežu promotivnu (plaćenu) objavu s fotografijom na kojoj se vidi tijelo influencera, tako da se podrazumijeva da je riječ o sasvim prirodnoj, nedorađenoj fotografiji. Ako je fotografija na bilo koji način izmijenjena, subjekt uljepšan i slično, uz objavu će to morati biti jasno istaknuto. Pod uljepšavanjem se misli na promjenu oblika ili veličine tijela, dijelova tijela te uljepšavanje kože. Dakle, svaka intervencija u smanjenje opsega struka, povećanih usnica ili prenaglašenih mišića morat će biti transparentno "prijavljena" publici.

Norveška "photoshop policija"?

U slučaju kada influenceri propuste napisati da je neka fotografija retuširana, prijeti im novčana kazna, koja se u ekstremnim slučajevima može postrožiti, pa čak pretvoriti i u kaznu zatvora.

Ovakva inicijativa, svakako hvalevrijedna kad je riječ o mentalnom zdravlju mladih te prenošenju realne slike svijeta, nije bez mana. Norveški zakonodavac nije, naime, specificirao hoće li se, i kako, pravila odnositi i na norveške influencere koji ne žive u njihovoj zemlji. Isto tako nije određeno niti tko će, i kako, kontrolirati objave na društvenim mrežama i glumiti "photoshop policiju" te prijavljivati prekršitelje koji su se možda digitalno uljepšali, a to nisu napomenuli pratiteljima.