Kalifornija će zabraniti prodaju benzinskih kosilica, motornih pila, generatora i sličnih proizvoda

S vremena na vrijeme piše se o planiranim zabranama prodavanja vozila pokretanih fosilnim gorivima, no najava iz Kalifornije prilično je jedinstvena – zabranjuju se maleni motori s unutarnjim izgaranjem

Sandro Vrbanus utorak, 12. listopada 2021. u 14:50

U današnje vrijeme više nije neobično pročitati da je neka zemlja, u sklopu prelaska na čišće pogone, najavila zabranu prodaje automobila na fosilna goriva od 2025. ili 2030. godine. No, iz Kalifornije, koja je već ranije najavila da će zabraniti prodaju novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine, sada dolazi nova, pomalo iznenađujuća, najava. Guverner ove američke savezne države Gavin Newsom najavio je da će tamo već od 2024. godine biti zabranjena prodaja "malenih benzinskih motora".

Drugim riječima, u Kaliforniji će tada biti zabranjena prodaja novih uređaja koji koriste benzinske motore (ili kako ih oni nazivaju "small off-road engines", SORE). Primarno se tu misli na vrtnu opremu poput benzinskih kosilica, puhalica za lišće i malenih sličnih vozila snage do 25 KS. Osim vrtne opreme za stanovnike Kalifornije, zabrana će obuhvatiti i kompanije koje se koriste sličnim vozilima i opremom na benzinski pogon, pa će tako iz prodaje biti izbačena industrijska oprema, razne pile za drvo, vozila za golf ili prijevoz prtljage u zračnim lukama, i sva slična malena benzinska vozila.

Mali uređaji – veliki zagađivači

U Kaliforniji uređaja i vozila s takvim malenim benzinskim motorima ima više nego putničkih automobila (16,7 naprema 13,7 milijuna), a 77% otpada na privatnu opremu za vrtlarenje. Dodatnih 9% su komercijalne kosilice i vrtna oprema, a 3% su benzinski generatori i malena vozila (poput onih za golf). Povrh njihovog broja, problem predstavlja i činjenica da u ovim malenim motorima benzin ne sagorijeva u potpunosti, pa oni zagađuju daleko više nego motori u automobilima.

Nadležni su izračunali da 1 sat košnje trave s ručnom kosilicom na benzinski pogon emitira jednaku količinu štetnih plinova (koji generiraju smog) kao i vožnja od 480 kilometara prosječnim modernim obiteljskim automobilom (npr. vrlo popularnom Toyotom Camry). Jednako tako, usporedba pokazuje da jedan sat raspuhivanja lišća s najprodavanijim benzinskim modelom puhalice proizvodi štetnih emisija kao vožnja Camryjem od čak 1.770 kilometara. Veliko zagađenje, stvaranje štetnih plinova i posljedično smoga, glavni je razlog predložene zabrane. Spominje se i velika proizvodnja buke, koja se također smatra zagađenjem.

Predloženi zakon kaže kako već sada na tržištu postoje cjenovno prihvatljiva ekološka, električna rješenja, kojima se mogu zamijeniti maleni benzinski uređaji, kako za privatne tako i za poslovne korisnike.