Europski potrošači imat će na raspolaganju gumb za otkazivanje online kupovine

U Europskom parlamentu postignut je dogovor o novoj regulativi, kojom bi kupci dobili alat uz pomoću kojeg će lako moći otkazati bilo koju svoju kupovinu obavljenu putem Interneta

Sandro Vrbanus četvrtak, 29. lipnja 2023. u 15:45

Odbor za zaštitu potrošača Europskog parlamenta danas je potvrdio konačni dogovor o ugovorima na daljinu za financijske usluge. Prema njemu, potrošači će u budućnosti imati na raspolaganju takozvani gumb za otkazivanje, alat uz pomoću kojeg će lako moći otkazati bilo koju svoju kupovinu obavljenu putem Interneta.

"Najčešća nepoštena poslovna praksa na tržištu EU je pritisak na građane da zaključe ugovor ili kupe proizvod. Pritisak se redovito radi i prilikom online trgovine gdje se nerijetko ističu lažne kratkotrajne akcije ili ograničena dostupnost robe, pa kupci često donesu ishitrenu odluku. Međutim, kada požale zbog odluke, često shvate da je iz ugovora puno teže izaći nego što je bilo ući. Zato sam presretna što smo uspjeli ispregovarati uvođenje takozvanog gumba za otkazivanje, jednostavnog alata kojim će potrošač s dva klika moći odustati od kupnje koja je napravljena online", objašnjava Biljana Borzan, hrvatska zastupnica koja je radila na ovom prijedlogu.

Odustajanje unutar 14 dana

U Hrvatskoj je online kupovina u porastu, posebno nakon pandemije. Svaki treći građanin redovito kupuje online. Međutim, nerijetko se dogodi da kupci nisu zadovoljni kupovinom, ali skoro polovica njih nikada ništa ne poduzme po tom pitnaju, jer smatraju kako će proces trajati predugo, kako je riječ o malim iznosima, a četvrtina kaže kako je procedura raskidanja ugovora prekomplicirana.

"Novim propisom gumb za otkazivanje će morati biti na vidljivom mjestu, a potrošač će ga moći kliknuti u roku 14 dana od sklapanja ugovora, ako je bio dobro obaviješten o uvjetima ugovora. Ako nije bio dobro informiran o uvjetima ugovora, onda se može povući u roku godine i 14 dana", objašnjava Borzan.

Promjene oko lakog raskidanja ugovora odnosit će se i na druge oblike kupovine na daljinu. Skoro polovica europskih građana kaže kako se na njih vršio pritisak da kupe nešto preko telefona ili poruka, a deset posto se žali na pritisak prodavača na kućnom pragu. Pravo lakog otkazivanja ugovora će se odnositi na svaku kupnju online, ali i svaku fizičku kupovinu koja je napravljena izvan prostorija trgovine, stoji u prijedlogu.