U astronomskim podacima otkriveno sedam zvijezda s mogućom Dysonovom sferom oko njih

Švedski su znanstvenici analizirali pet milijuna nebeskih tijela, pa među njima otkrili sedam crvenih patuljaka, za koje se može pretpostaviti da su zvijezde obavijene djelomičnom megastrukturom

Sandro Vrbanus nedjelja, 19. svibnja 2024. u 10:15
📷 Microsoft Designer AI
Microsoft Designer AI

Dysonova sfera hipotetska je megastruktura izgrađena oko neke zvijezde, s ciljem iskorištavanja velikog dijela, ili cjelokupne, njezine izlazne energije. Teorijski ju je još 1960. godine opisao pokojni teorijski fizičar i matematičar Freeman Dyson, kao ultimativni cilj bilo koje napredne civilizacije, koja želi iskoristiti što je moguće više energije svoje matične zvijezde.

Potraga za tehnopotpisom

Iako je koncept Dysonove sfere istraživan u znanstvenoj fantastici, izgradnja čvrste strukture oko zvijezde, kako je često prikazano, smatra se nemogućom. Umjesto toga, vjerojatnije je da bi to bila skupina objekata koji orbitiraju oko zvijezde, poput velikog niza međusobno povezanih satelita. U svakom bi slučaju takva megastruktura imala određene karakteristike. Znanstvenici pretpostavljaju da bi ona značajno zatamnila sjaj zvijezde, gledano izvana, a njezin bi tehnološki "potpis" bio vidljiv i u infracrvenom spektru. Naime, takva bi se struktura morala zagrijavati i isijavati određeni višak topline.

Dysonova sfera u teoriji 📷 Microsoft Designer AI
Dysonova sfera u teoriji Microsoft Designer AI

Upravo na potonjem "tehnopotpisu" temelji se i nedavno objavljeni znanstveni rad, prihvaćen za objavu u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. U njemu tim astronoma sa švedskog sveučilišta Uppsala govori o promatranju svemira i pronalaženju tragova u različitim valnim duljinama, koji bi sugerirali da se oko neke zvijezde nalazi Dysonova sfera – zatamnjena zvijezda ili zvijezda promjenjivog sjaja, sa značajnim infracrvenim zračenjem mogla bi biti, u teoriji, kandidat za jednu takvu pojavu.

Dyson i sedam patuljaka

Znanstvenici su pretpostavili da se u već prikupljenim astronomskim podacima postoje tragovi takvih megastruktura, pa su ih odlučili potražiti. Zaronili su u podatke prikupljene astronomskim promatranjima iz projekata Gaia, Wide-Field Infrared Survey Explore (WASE) te Two Micron All Sky Survey (2MASS). Na podatke su primijenili filtere koji su izdvojili tražene karakteristike zvijezda i tako su analizirali oko 5 milijuna nebeskih tijela.

Odnos magnitude i boje zvijezda iz uzorka, s istaknutim kandidatima za Dysonovu sferu 📷 Monthly Notices of the Royal Astronomical Society,
Odnos magnitude i boje zvijezda iz uzorka, s istaknutim kandidatima za Dysonovu sferu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society,

Rezultat je sedam kandidata, koji po njihovom mišljenju zaslužuju detaljniju analizu. Svi oni su zvijezde glavnog niza i spektralnog tipa M (crveni patuljci), za koje poznati astrofizički fenomeni ne mogu objasniti veliku količinu infracrvenog zračenja. No, postojeći podaci mogu tek istaknuti kandidate za zvijezdu obavijenu Dysonovom sferom – za sve ostalo potrebno je provesti dodatna opažanja i analize.

Predlažu da se njihovih "sedam patuljaka" analizira spektrografski, kako bi se dobili dodatni uvidi u izvore infracrvenog zračenja. Pokaže li se da je riječ o zračenju jedinstvenog crnog tijela, to bi mogao biti dodatni dokaz u prilog hipotezi da se tamo zaista nalazi napredna civilizacija, sposobna izgraditi djelomičnu Dysonovu sferu.