Poljski vlak koristi tehniku pasivne levitacije, pa lebdi nad klasičnim tračnicama

U Poljskoj je osmišljena i nedavno prvi puta javno prikazana tehnologija MagRail, koja omogućava lebdenje i brzo prometovanje bez trenja, sve na postojećoj željezničkoj infrastrukturi

Sandro Vrbanus nedjelja, 17. rujna 2023. u 11:00

Postojeći lebdeći maglev vlakovi, oni u funkciji kao i rješenja u razvoju, moraju koristiti posebnu infrastrukturu kako bi ostvarili sve svoje prednosti, odnosno kako bi se "odlijepili" od tračnica i levitirali zahvaljujući usmjerenom magnetskom polju. Međutim, možda to ne mora nužno biti tako – smatraju inženjeri poljske kompanije Nevomo, koji su nedavno svijetu otkrili svoj izum: prvi maglev vlak koji je u stanju lebdjeti i kretati se postojećom infrastrukturom.

Njihova tehnologija MagRail, kažu, ima potencijal donijeti revoluciju u željeznički prijevoz. Inspirirana je tehnologijama koje obično vežemo uz ideju Hyperloopa, no uz daleko manje zahtjeve kad je riječ o posebnim tračnicama ili niskotlačnim tunelima. Nevomo je ranije ovoga mjeseca obavio i prvi na svijetu test levitiranja pokusnog vagona na klasičnim željezničkim tračnicama, bez trenja.

Hibridni maglev vlak

Tijekom tog testiranja, obavljenoga na nešto više od 700 metara dugoj pruzi kod mjesta Nowa Sarzyna u Poljskoj, demo MagRail vlak kretao se brzinom od 135 km/h, pri čemu je uspješno, tehnikom pasivne levitacije, lebdio nad tračnicama. One nisu ni po čemu bile posebne, osim što su bile u kontroliranim uvjetima, kako bi se test mogao obaviti.

Testni je vlak bio dug 6 metara, mase oko 2 tone, a počeo je levitirati pri brzini od 70 km/h. Zahvaljujući tom efektu, od 0 do 100 km/h ubrzao je za 11 sekundi. Iz kompanije Nevomo kažu da bi njihova tehnologija mogla putničke vlakove u budućnosti pogurati do brzina od oko 550 km/h – sve na običnim željezničkim tračnicama, kakve postoje diljem svijeta.

Nakon 3,5 godine razvoja ova je Poljska kompanija uspjela u svojoj inicijalnoj namjeri, pokazala je da je moguće iskoristiti postojeće pruge i na njih postaviti vozila s linearnim motorima i sustavima za magnetsku levitaciju. Ovakav "retrofit" pristup spaja pouzdanost tradicionalnog željezničkog prijevoza i potencijalno revolucionarne tehnologije, kakve obično povezujemo s maglev vlakovima i Hyperloopom, kažu Poljaci. Ovaj uspješan prvi test daje im nadu da su na dobrom putu prema prvom pilot projektu na komercijalnoj razini.

MagRail bi, smatraju, u komercijalnu primjenu za ograničeni prijevoz tereta mogao stići već sljedeće godine. Projekt financira EU, ali i nekolicina privatnih fondova rizičnog kapitala.