Boeing i Airbus traže od SAD-a da odgode uvođenje 5G mreža zbog problema sa sigurnošću avijacije

Šefovi vodećih svjetskih proizvođača zrakoplova poslali su zajedničko pismo američkim vlastima i u njemu zatražili da se odgodi uvođenje telekomunikacijske mreže nove generacije

Sandro Vrbanus utorak, 21. prosinca 2021. u 13:03

Američki Boeing i europski Airbus jedan su drugome žestoka konkurencija u proizvodnji zrakoplova, no ovoga su se puta usuglasili oko jednog problema – mogućnosti da 5G telekomunikacijske mreže nove generacije utječu na sigurnost zrakoplova. Iz tog su razloga šefovi ovih kompanija, generalni direktor Boeinga Dave Calhoun i direktor Airbus Americasa Jeffrey Knittel poslali zajedničko pismo Bidenovoj administraciji. Primatelj pisma bio je Pete Buttigieg, ministar transporta.

Moguća interferencija

U ovom pismu šefovi velikih proizvođača zrakoplova ističu da bi pokretanje 5G mreže u C-bandu (frekvencijskom području između 3,7 i 4,2 GHz), koje je planirano za 5. siječnja sljedeće godine, moglo ugroziti sigurnost zrakoplova. Prema njima, moguće interferencije 5G mreže u ovom rasponu s osjetljivim zrakoplovnim instrumentima, u prvom redu s radarskim visinomjerima, može imati značajan negativan utjecaj na cijelu avioindustriju.

S njima se slaže i američka agencija za avijaciju FAA, koja je ranije ovoga mjeseca upozorila na mogućnost pojave spomenutih interferencija. Oni su u stalnim pregovorima s agencijom za telekomunikacije, FCC, s kojima traže način da se širenje dostupnosti 5G mreža obavi na siguran način.

Kako bi se ovo pitanje razriješilo, američki telekomunikacijski operateri AT&T i Verizon pristali su prošloga mjeseca odgoditi lansiranje nove 5G mreže na siječanj sljedeće godine. Time bi regulatori mogli dobiti dovoljno vremena za uvođenje mjera koje će spriječiti neželjene interferencije.

No, predstavnici avioindustrije sada kažu kako po tom pitanju nije učinjeno dovoljno, i predlažu da se u blizini zračnih luka i na drugim kritično važnim mjestima ograniči emitiranje 5G signala u C-spektru. Toj se inicijativi ranije priklonio i United Airlines, koji navodi da bi uvođenje 5G mreža, kako ga predlažu operateri, onemogućilo korištenje radarskih visinomjera u 40-ak najvećih američkih zračnih luka. Udruženje pilota također smatra kako pat pozicija u pregovorima između avijacijskih i telekomunikacijskih regulatora predstavlja problem za putnike, prijevoznike i američko gospodarstvo.