EU objavila na kojih se 19 internetskih platformi odnosi Akt o digitalnim uslugama

Europska komisija odredila je prvu skupinu vrlo velikih internetskih platformi i tražilica, koje će morati ispuniti sve nove obveze iz Akta o digitalnim uslugama te dodatno štititi svoje korisnike

Sandro Vrbanus srijeda, 26. travnja 2023. u 11:05

Europska komisija je, kako je bilo najavljeno ranije, donijela prve odluke o određivanju statusa vrlo velikih pružatelja platformi i tražilica na temelju Akta o digitalnim uslugama. Ovaj se europski propis odnosi za sada samo na 17 vrlo velikih internetskih platformi i 2 vrlo velike internetske tražilice. Prema definiciji, to su one koje imaju najmanje 45 milijuna aktivnih korisnika mjesečno. Status je određen na temelju korisničkih podataka, koje su internetske kompanije morale objaviti do 17. veljače 2023.

Vrlo velike internetske platforme, prema ovoj su definiciji: Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedija, YouTube, Zalando.

Vrlo velike internetske tražilice su Bing i Google Search.

Sljedeći koraci

Navedena će poduzeća u roku od četiri mjeseca morati ispuniti sve nove obveze koje proizlaze iz Akta o digitalnim uslugama. Tim se obvezama nastoji ojačati položaj i zaštita korisnika na Internetu, uključujući maloljetnike, jer će te platforme i tražilice morati procijeniti i ublažiti svoje sistemske rizike te osigurati pouzdane alate za moderiranje sadržaja.

Očekivane promjene

Korisnici ovih platformi će morati dobiti jasne informacije, primjerice, o tome zašto su im preporučeni određeni sadržaji, moći će ukinuti preporuke sadržaja na temelju podataka s profila, a imat će i pristup jasno razumljivom sažetku uvjeta poslovanja svake od platformi, na svojem jeziku.

Oglasi na ovim se platformama ne smiju više prikazivati na temelju osjetljivih podataka korisnika, kao što su etničko podrijetlo, politička mišljenja ili seksualna orijentacija. Dodatnu zaštitu platforme će morati pružiti maloljetnim osobama, u pogledu privatnosti, sigurnosti i prikazivanja ciljanih oglasa.

Platforme će morati pomnije moderirati sadržaje, suzbijati dezinformacije te imati mehanizam koji korisnicima omogućuje prijavu nezakonitog sadržaja. Nakon prijave, njihovo djelovanje morat će biti žurno, kaže zakonodavac.

Otvoreni algoritmi

Europska unija će zahtijevati od platformi da s njima i svim državama članicama podijele informacije o tome kako funkcioniraju algoritmi za prikaz i preporuku sadržaja korisnicima. Korisnicima će morati biti omogućeno i da se suprotstave odlukama moderatora na tim platformama.

U cilju provedbe Akta o digitalnim uslugama, Komisija je nedavno pokrenula i Europski centar za algoritamsku transparentnost. On će procjenjivati usklađenost funkcioniranja algoritamskih sustava s obvezama upravljanja rizicima navedenima u Aktu.