Air-Guardian: proaktivni kopilot za sigurniji let

UI sustav spaja ljudsku intuiciju s preciznošću stroja, stvarajući simbiotski odnos između pilota i zrakoplova

Mladen Smrekar petak, 6. listopada 2023. u 13:59
Koristeći tehnologiju praćenja očiju, računalni program prati kamo ljudski pilot gleda tako da može bolje razumjeti na što se pilot fokusira. To pomaže računalu da donosi bolje odluke, u skladu s onim što pilot radi ili namjerava učiniti 📷 DCStudio
Koristeći tehnologiju praćenja očiju, računalni program prati kamo ljudski pilot gleda tako da može bolje razumjeti na što se pilot fokusira. To pomaže računalu da donosi bolje odluke, u skladu s onim što pilot radi ili namjerava učiniti DCStudio

Zamislite zrakoplov kojim upravljaju dva pilota: čovjek i računalo. Obojica imaju "ruke" na kontrolerima, ali uvijek paze na različite stvari. Ako oboje obraćaju pozornost na istu stvar, upravljat će čovjek. Ali ako ga nešto omete ili mu promakne, računalo brzo preuzima komandu.

Kooperativna kontrola ljudskog pilota i Air-Guardiana 📷 MIT CSAIL
Kooperativna kontrola ljudskog pilota i Air-Guardiana MIT CSAIL

Upravo je to smisao Air-Guardiana, sustava koji su razvili istraživači MIT-ovog Laboratorija za računalnu znanost i umjetnu inteligenciju (CSAIL). Dok se moderni piloti bore s najezdom informacija, osobito tijekom kritičnih trenutaka, Air-Guardian se ponaša i djeluje kao proaktivni kopilot.

Mape istaknutosti

Kako bi odredio nečiju pažnju, Air-Guardian prati kretanje oka ljudskog pilota, dok se kod praćenja neuronskog sustava oslanja na "mape istaknutosti" (saliency maps) koje pokazuju kamo je usmjerena pozornost. Putem ovih markera pažnje Air-Guardian identificira rane znakove potencijalnih rizika, umjesto da intervenira samo u slučajevima kršenja sigurnosti kao tradicionalni sustavi autopilota. 

Eksperimentalna postavka s uređajem za praćenje očiju 📷 MIT CSAIL
Eksperimentalna postavka s uređajem za praćenje očiju MIT CSAIL

Terenska testiranja pokazala su da su i pilot i sustav odluke donosili na temelju istih neobrađenih slika, a Air-Guardian je smanjio razinu rizika letova i povećao stopu uspješnosti navigacije do ciljnih točaka. No, ovaj sustav ima smisla i izvan zrakoplovstva, kažu njegovi tvorci. Slični mehanizmi kooperativne kontrole mogli bi se koristiti u automobilima, dronovima i širem spektru robotike.

Tekuće neuronske mreže

Prava snaga Air-Guardiana je njegova temeljna tehnologija koja uključuje "tekuće" neuronske mreže zatvorenog oblika u kontinuiranom vremenu (CfC), poznate po vještini dešifriranja uzročno-posljedičnih odnosa, pomoću kojih analizira dolazne slike i iz njih izvlači vitalne informacije. VisualBackProp algoritam identificira žarišne točke sustava unutar slike i tako osigurava jasno razumijevanje mapa pažnje. 

Eksperiment se sastoji od toga da ljudski pilot kvadrotorom ide prema meti. Tri okira desno pokazuju pogled drona, fokus ljudske pažnje i pažnje Air-Guardiana 📷 MIT CSAIL
Eksperiment se sastoji od toga da ljudski pilot kvadrotorom ide prema meti. Tri okira desno pokazuju pogled drona, fokus ljudske pažnje i pažnje Air-Guardiana MIT CSAIL