Amazon tuži EU: "Mi nismo vrlo velika internetska platforma"

Američki online trgovac prva je američka kompanija koja se javno usprotivila novoj europskoj klasifikaciji, prema kojoj su potpali pod nova pravila, rezervirana samo za šačicu najvećih internetskih servisa

Sandro Vrbanus srijeda, 12. srpnja 2023. u 17:34

Ovoga travnja Europska komisija je donijela prve odluke o određivanju statusa vrlo velikih pružatelja platformi i tražilica, u skladu sa svojim Aktom o digitalnim uslugama. Taj se europski propis odnosi za sada na 17 vrlo velikih internetskih platformi (Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedija, YouTube, Zalando) te dvije vrlo velike internetske tražilice (Bing i Google Search). Prema važećoj definiciji na popis su dospjele kompanije koje imaju najmanje 45 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, a na njih se odnosi cijeli niz posebnih pravila, zahtjeva i regulativa.

Spor oko definicije

No, američkom online trgovcu Amazonu ova se klasifikacija nije dopala, pa je pokrenuo tužbu na Općem sudu EU. Njome želi poništiti europsku klasifikaciju kompanije među "vrlo velike internetske platforme". Sličnu tužbu prošloga je mjeseca bio pokrenuo i njemački Zalando, sa sličnim motivima. Naime, trgovci ističu kako je Akt o digitalnim uslugama napisan s ciljem smanjivanja rizika u pogledu kompanija s oglašivačkim sustavima kao izvorom prihoda, koje mogu značajno utjecati na širenje informacija (pa tako i dezinformacija).

U Amazonu smatraju da oni pod ovu definiciju ne spadaju, jer im većina prihoda dolazi od prodaje, a ne od oglašavanja. Argumentiraju i kako njihova platforma stavlja na prodaju robu, a ne služi za širenje informacija, pa ne bi trebala biti pokrivena spornim Aktom. Iz Europske komisije kažu kako su "primili na znanje" Amazonovu tužbu te kako su spremni obraniti svoje stavove na sudu.

"Opseg Akta o digitalnim uslugama vrlo je jasan i definiran je tako da pokriva sve platforme koje svoje korisnike izlažu sadržaju, uključujući prodaju proizvoda ili usluga, koji mogu biti nezakoniti. Za online trgovine, kao i za društvene mreže, vrlo široki doseg do korisnika povećava rizike i odgovornosti platformi da se njima pozabave", stoji u priopćenju iz Europske komisije.