Gong objavio koliko zarađuju "alternativni" portali plasiranjem polarizirajućih objava u Hrvatskoj

"Jesu li dezinformacije isplative: Analiza financijskih modela alternativnih dezinformacijskih medija u Hrvatskoj" – studija koju je objavio Gong pokazuje koliko neki od alternativnih portala zarađuju na oglasima

Bug.hr utorak, 22. kolovoza 2023. u 15:05

Gong, organizacija civilnog društva, usmjerena unaprjeđenju demokratskih procesa i institucija te demokratske političke kulture, objavila je svoje novo istraživanje, vezano za medijsku sliku internetskih portala u Hrvatskoj. Analiza je naslovljena "Jesu li dezinformacije isplative: Analiza financijskih modela alternativnih dezinformacijskih medija u Hrvatskoj", autora Mateja Mikašinovića-Komše, obuhvatila je portale u našoj zemlji i regiji, prema njihovom viđenju upečatljivih po širenju dezinformacija i teorija zavjera. Cilj analize bio je utvrditi načine financiranja te procijeniti ostvarivanje prihoda takvim online medijima.

Alternativni mediji koji šire dezinformacije, odnosno njihovi nakladnici, u većini slučajeva nisu prijavljeni kao pravni subjekti u Hrvatskoj, pa samim time njihovo financiranje nije transparentno, stoji u uvodu analize. Istraživanje je ukazalo na njihov razrađeni financijski model koji se oslanja na financiranje putem Google oglasa, volonterskog rada i donacija čitatelja, pa im omogućava rad i podržava "digitalni dezinformacijski ekosustav". Za potrebe analize je odabrano 13 takvih "alternativnih" medija iz Hrvatske i regije, a za procjenu prometa i pregleda oglasa korišteni su alati CrowdTangle i SimilarWeb.

Zarada od oglasa

Utvrđeno je kako Epoha, Flash.hr, Paraf.hr, Novi Svjetski Poredak i Provjeri.hr imaju uključene Google oglase na naslovnicama svojih web-stranica, dok je Logično.com član Midas mreže, koja predstavlja alternativu Google oglasima. Upotrebom Similarweba utvrđeno je da je u ožujku 2023. godine Logično.com ostvario 3.8 milijuna mjesečnih pregleda web-stranice, dok je Paraf.hr ostvario 215.000, Epoha 186.000, Provjeri 152.000, Novi Svjetski Poredak 53.000, a Flash.hr 14.000. Usporedbe radi, Index.hr – kao najčitaniji hrvatski novinarski portal – je u istom mjesecu ostvario 319 milijuna mjesečnih pregleda svoje web-stranice.

Google oglasi su se pokazali iznimno važni kao izvor prihoda za takve medije, navodi se u analizi. Primjerice, portal Logično mjesečno ostvaruje 7.167 eura, dok Paraf mjesečno uprihođuje 420 eura, Epoha 327 eura, Provjeri 281 eura, Novi Svjetski Poredak 91 euro te Flash 27 eura. U usporedbi s vodećim mainstream medijima, poput Indexa, koji prema Similarwebu mjesečno putem Google oglasa uprihodi 489.146 eura, portal Logično (najuspješniji u pogledu ostvarenih prihoda) uprihodi oko 70 puta manje.

Donacije čitatelja

Nekoliko je promatranih alternativnih medija eksplicitno i javno navelo kako njihov sadržaj stvaraju dobrovoljci i volonteri, što ukazuje na mogućnost da se sadržaj na istraživanim medijima generira volonterskim radom. Financijski se model alternativnih medija također temelji na poticanju donacija od strane članova i članica zajednice. Često naglašavaju da objavljuju "pravu istinu", za razliku od mainstream medija, čime stječu odane čitatelje i čitateljice koji u njima vide autoritet, pa su spremni i financijski podržati njihov rad, navodi se u studiji, koju možete pronaći na ovom mjestu.