Automobili bez vozača nisu mjesto za opuštanje

Autori studije ispitali su kako posao, društvene mreže i odmor utječu na sposobnost vozača da reagira u nuždi

Mladen Smrekar četvrtak, 24. kolovoza 2023. u 18:16
Što je vozač  dulje uključen u neku aktivnost, to je lošija njegova reakcija na hitan slučaj 📷 RMIT
Što je vozač  dulje uključen u neku aktivnost, to je lošija njegova reakcija na hitan slučaj RMIT

Osnovna ideja samovozećih automobila je da oni voze sami, bez naše pomoći,što sam oslobađa vrijeme koje možemo posvetiti sebi: kontemplaciji, odmoru, igranju računalnih igara, surfanju internetom, komentiranju postova po društvenim mrežama i još koječemu. No, istraživači australskog Sveučilišta RMIT odlučili su proučiti što se događa ako se od vozača iznenada zatraži da preuzme kontrolu nad automatiziranim vozilom.

Treća razina automatizacije

Postoji pet razina automatizacije vozila, objašnjavaju istraživači. Prve dvije tiču se držanja vozne trake, automatiziranog parkiranja i tempomata. U automatiziranoj vožnji treće i četvrte razine ljudski vozač i dalje mora reagirati u hitnim slučajevima, preuzimajući kontrolu nad vozilom. Ona peta odnosi se na potpuno automatizirana vozila, koja bi se kretala bez ikakvog upliva čovjeka.

Konfiguracija eksperimentalne postavke u laboratoriju australskog sveučilišta 📷 RMIT
Konfiguracija eksperimentalne postavke u laboratoriju australskog sveučilišta RMIT

Koristeći automatiziranu simulaciju vozila treće razine, istraživači su testirali brzinu i učinkovitost sudionika u preuzimanju vozila u slučaju nužde. Natjerali su vozače da se prihvate zadataka koji od njih zahtijevaju različite razine mentalnog opterećenja, od pisanja poslovne e-pošte, preko gledanja videozapisa do odmaranja zatvorenih očiju i potom testirali vrijeme i način uključivanja nakon pet, odnosno 30 minuta. Pokazalo se da su svi zadaci utjecali na kvalitetu vožnje, ali ne jednako.

Opasnost od odmora

"Odmor je rezultirao najgorim odgovorom na preuzimanje, nakon čega je slijedi rad. Korištenje društvenih mreža najmanje je ometalo vozače", otkrivaju istraživači u radu koji objavljuje Journal of Safety Research. Međutim, što je vozač  dulje bio uključen u neku aktivnost, to je lošija bila reakcija na hitan slučaj.

Voditeljistraživanja dr. Neng Zhang ispred simulatora korištenog uistraživanju 📷 RMIT
Voditeljistraživanja dr. Neng Zhang ispred simulatora korištenog uistraživanju RMIT

Istraživači su otkrili još nešto: iskustvo vožnje i performanse preuzimanja čvrsto su povezani, pri čemu neiskusni vozači, oni s manje od 20.000 kilometara za upravljačem, reagiraju sporije i manje učinkovito. Udaljenost prijeđena od stjecanja vozačke dozvole pritom je puno važnija je od starosti vozača ili broja godina od izdavanja dozvole.

Godinenisu važne, ali iskustvo je: neiskusni vozači reagiraju sporije i manje učinkovito 📷 RMIT
Godinenisu važne, ali iskustvo je: neiskusni vozači reagiraju sporije i manje učinkovito RMIT

Tim sada istražuje kako potaknuti budnost i poboljšati učinkovitost preuzimanja komande nad vozilom kako bi "interakcija između ljudi i automatizacije" tekla besprijekorno i glatko, čime bi se poboljšala učinkovitost i sigurnost samovozećih automobila.