Pad clickbait portala: osim BuzzFeeda, pred bankrotom je i Vice

Američka medijska kuća Vice Media započela je s otpuštanjima, otkazivanjem projekata, ali i otvorila potragu za mogućim kupcem. Ne uspiju li u tome, prijeti im bankrot

Sandro Vrbanus utorak, 2. svibnja 2023. u 12:45

Na ovogodišnjem ste Bug Future Showu mogli pogledati predavanje Tima Stevensa, američkog tehnološkog novinara, koji je iz prve ruke govorio o "propasti medija" u SAD-u. Prema njegovim riječima, najnoviji val otkaza u medijskim redakcijama rezultat je novog trenda – odlaska oglašivača s platformi koje nude clickbait članke i "affiliate" linkove, na čemu temelje glavninu svojih prihoda. Stevensove riječi potvrđuju se i ovih dana, kako u statističkim podacima, tako i u vijestima koje stižu s američke medijske scene.

Prvo je BuzzFeed nedavno objavio kako će ugasiti svoju redakciju vijesti, više uposliti umjetnu inteligenciju te otpustiti oko 15% svojih zaposlenika. Na tu se vijest nakon samo nekoliko dana nadovezala i ona o problemima u medijskoj kući Vice Media, vlasniku portala Vice.com, kabelskog kanala Vice TV te tehnološkog portala Motherboard.

Trendovi u medijima i kako su im se s vremenom portali prilagođavali 📷 Tim Stevens
Trendovi u medijima i kako su im se s vremenom portali prilagođavali Tim Stevens

Niti njima se orijentacija na clickbait članke s plaćenim linkovima nije pokazala dugoročno uspješnom, pa sada i oni traže izlaz iz krize: ili će, kažu, pronaći kupca, ili će službeno prijaviti bankrot. U međuvremenu su najavili otpustiti najmanje 100, od trenutačnih oko 1.500 zaposlenika. Otkazi su, spomenimo, najavljeni i u nešto ozbiljnijem portali Insider (ranije poznatome kao Business Insider).

Referrali su mrtvi?

A što se zapravo događa u pozadini? Promjena trenda, koju je Stevens spomenuo početkom veljače u Zagrebu, sada je vidljiva i u praksi. Oglašivačima ovakav oblik portala i sadržaja više nije zanimljiv, pa su svoje budžete preusmjerili u nove kanale – poput TikToka ili YouTubea.

Pad oglašavanja putem "referrala" na webu i unutar viralnog sadržaja s društvenih mreža zabilježila je i analitička kuća SimilarWeb u svojim podacima. Prema njihovim podacima, ovaj oblik klikova u top 100 medijskih organizacija koje prate, za 55% je manji ove, nego što je to bio u isto vrijeme 2020. godine. BuzzFeed je pritom ubilježio pad od čak 81%, a njihov nedavno ugašeni site Buzzfeed News ima 60% "referral" klikova s društvenih mreža.

Strmoglavi pad organskih referral klikova 📷 SimilarWeb
Strmoglavi pad organskih referral klikova SimilarWeb

Situacija je još gora ako se gleda samo Facebook: tu je pad veći od 90% za BuzzFeed, dok u slučaju Vicea iznosi 89%. Kako će, dakle, i hoće li, ovi mediji preživjeti? Stevens je istaknuo kako će preživjeti samo oni koji se snađu s drugim izvorima prihoda – izravnim sponzorstvima, uspješnim uvođenjem pretplata na premium sadržaje ili organizacijom raznih događanja i konferencija. Njegova predviđanja možete još jednom pogledati u nastavku.