Polarizacija stavova raste s brzinom širenja informacija Facebookom

Količina kontroverzi i govora mržnje koju generira neka objava snažno je povezana s brzinom kojom informacija dopire do široke publike, bez obzira na konkretnu temu

Mladen Smrekar četvrtak, 22. lipnja 2023. u 06:00
Na brzinu širenja ne utječu ni tema niti kvaliteta nego sadržaj 📷 macrovector_official
Na brzinu širenja ne utječu ni tema niti kvaliteta nego sadržaj macrovector_official

Kako se razvija zanimanje korisnika za razne objave na društvenim mrežama, zanimalo je istraživače Sapienza Università di Roma. Oni su pročešljali 57 milijuna objava na Facebooku da bi zaključili kako je količina kontroverzi koju generira neka objava snažno povezana s brzinom kojom informacija dopire do široke publike, bez obzira na konkretnu temu. 

Ni tema niti kvaliteta

Ova studija, pripremljena za objavu u časopisu otvorenog pristupa PLOS ONE, nadovezuje se na sve brojnija istraživanja koja ispituju utjecaj društvenih mreža na način na koji ljudi konzumiraju informacije i oblikuju svoja mišljenja. 

Evolucija zanimanja ljudi za određenu objavu slijedi slične obrasce, bez obzira na temu 📷 freepik
Evolucija zanimanja ljudi za određenu objavu slijedi slične obrasce, bez obzira na temu freepik

Prethodno istraživanje pokazalo je da ni tema objave na društvenim mrežama niti kvaliteta informacija u njoj nisu povezani s procesima kojima korisnici stvaraju svoja mišljenja. Umjesto toga, sugeriraju studije, veća je vjerojatnost da će "viralnija", "popularnija" objava rezultirati polariziranim angažmanom, uključujući čak i govor mržnje.

Obrasci ponašanja

Talijanski istraživači pročitali su milijune objava s oko dva milijuna Facebook stranica i grupa, objavljenih između 2018. i 2022. godine. Te su objave pokrivale širok raspon tema, uključujući skandale, tragedije te društvena i politička pitanja.

Zanimanje za neku temu postojano raste dok ne dosegne točku zasićenja 📷 geralt/Pixabay
Zanimanje za neku temu postojano raste dok ne dosegne točku zasićenja geralt/Pixabay

Statistička analiza angažmana korisnika pokazala je da je evolucija zanimanja ljudi za određenu objavu obično slijedila slične obrasce, bez obzira na temu. Tipično, interes nije eksponencijalno rastao tijekom vremena, već je postojano rastao dok nije dosegao točku zasićenja.

Dvije činjenice

U oči upadaju dvije činjenice: postovi koji su brže postali viralni češće su bili povezani s negativnim ili kontroverznim reakcijama korisnika, bez obzira na temu, a objave koje su se sporije širile bile su povezane s pozitivnijim reakcijama.

Postovi s negativnim ili kontroverznim reakcijama brže postaju viralni 📷 rawpixel
Postovi s negativnim ili kontroverznim reakcijama brže postaju viralni rawpixel

Ova studija bit će od pomoći svima onima koji žele predvidjeti vremensku liniju angažmana oko određene teme i koliko bi kontroverzi mogla izazvati njena objava. Odnosno, kako zaključuju autori: "istražujući dinamiku društvenih medija, otkrili smo moć predviđanja početnih reakcija na kontroverzne teme. To bi moglo iz temelja promijeniti način na koji razumijemo i snalazimo se u carstvu online rasprava i polarizacije."