F-16 Falcon Block 70 - SAD: Kad ti dođe Uncle Sam

Danas predstavljamo najnoviju varijantu Fighting Falcona (od njih gotovo bezbroj, što američkih, što onih licencnih rađenih u drugim zemljama), koja spada u kategoriju 4.5 generacije lovačkih aviona

Drago Galić srijeda, 14. listopada 2020. u 06:00

Amerikanci, ako je osluškivati izjave naših političari, su nam najbolji saveznici i bilo bi najbolje (za koga - njih ili nas?) da novi borbeni avion uzmemo baš s te adrese. Radi se o najnovijoj nadogradnjih (Block 70) vrlo svestranog lovačkog, ali i zrakoplova namijenjenog podršci jedinicama na zemlji te zahvaljujući brojnim nadogradnjama, po mnogim sposobnostima usporedivoga s daleko skupljim F-15.

Sjedinjene Američke Države – F-16 Block 70

F-16 Block 70 s konformnim tankovima (CFT)
F-16 Block 70 s konformnim tankovima (CFT)

Radi se o najnovijoj varijanti (od njih bezbroj, što američkih, što onih licencnih rađenih u drugim zemljama) Fighting Falcona koja po tome što dijeli dio elektronike sa F-35, supermodernim lovcem, spada u kategoriju 4.5 generacije lovačkih aviona, ili 4++ kako Rusi označavaju. (Ima li razlike u 4.5 generaciji u odnosu na 4+ ili 4++? Kako koga pitate, radi se o slobodnoj interpretaciji proizvođača).

U odnosu na C/D verzije ima nešto jači motor (pogledati tablicu na kraju) te u odnosu na izraelsku ponudu sa "starim" APG 68 radarom ovaj dolazi s APG 83 radarskim sustavom koji spada u tzv AESA radare (active electronically scanned array - aktivna elektronički skenirana matrica) gdje se azimut i elevacija radarskog snopa vrši elektronski, a ne mehanički te je stoga radar agilniji, može istodobno pratiti i obračunavati podatke za veći broj meta, te može raditi u prigušenom načinu rada koji emitira izuzetno malo EM radijacije te ga je stoga teže otkriti proturadarskim sustavima, odnosno RWR (radar warning receiver) sustavima neprijateljskih aviona.

F-16 block 70 kokpit. Očito je sazrijevanje tehnologije u odnosu na model C, Block 50/52
F-16 block 70 kokpit. Očito je sazrijevanje tehnologije u odnosu na model C, Block 50/52

AESA radari mogu emitirati istovremeno na više frekvencija preko pozadinskog šuma što ih istodobno čini težim za otkrivanje i preciznijim za detekciju meta posebno onih pokrivenih pozadinskim šumom poput plovila na  moru (morski valovi proizvode jaki radarski šum). Također su otporniji na neprijateljsko ometanje, iako ne posve otporni.

Ova konkretna varijanta, Northrop Grumman APG 83 jamči istovremeno praćenje barem 20 meta, i to istodobno visoko- i nisko letećih u A2A načinu, te aktivno istodobno praćenje 6 prioritetnih u visokoj preciznosti. Pored toga, APG 83 je, naravno, i meteo-radar, radar za praćenje terena (terrain-following radar) i to do 160 nautičkim milja što je oko 300 kilometara, uz mapiranje stacionarnih (vozila ili građevina) i pokretnih zemaljskih meta.

Podržava i podatkovnu vezu (datalink) s drugim zračnim, morskim i kopnenim jedinicama - Link-16 koji je trenutno u fokusu američkog natezanja s Turskom koja ima američke avione opremljene ovom tehnologijom i ruske protuzračne rakete S-400 za koje se Amerikanci boje da će "posrkati" informacije ovoga sustava prateći turske, ali i druge NATO letjelice opremljene ovim sustavom te mu se bolje prilagoditi. Naime, na nedavnoj NATO vježbi u Egejskom moru, Turski S-400 je skenirao grčke (a moguće i druge) F-16 opremljene datalinkom što je ponukalo američki Kongres i Senat da traže predsjednika hitno uvođenje sankcija Turskoj, NATO savezniku što je prilično neobičan, ili bolje rečeno nečuven potez.

Podatkovna veza omogućava kompletniji pregled stanja na bojištu jer se podaci o zračnim, morskim i kopnenim metama, neutralnim i prijateljskim jedinicama (opremljenim datalinkom) dobiveni iz više izvora - drugih F-16 ili AWACS-a, zemaljskih i morskih jedinica, pa čak moguće i satelita, prikazuju na taktičkom zaslonu ili na HMD kacigi te pilotu omogućava bolju situacijsku pripremu, brzi vizualni pregled sigurnih i opasnih zona i što je možda i najvažnije na suvremenom bojištu, razlikovanje prijateljskih i neutralnih snaga i objekata od neprijateljskih.

Od elektronike Block 70 dolazi standardno s "Group A Provisions for JHMCSII" - opremom za HMD kacigu koja nije u rangu one s F-35, pa ni francuskog Scorpiona. Noćno gledanje je moguće, ali preko dodatnih NVG (night vision goggles) koje se montiraju na nosače na kacigi i po potrebi se spuštaju preko postojećeg projekcijskog vizira.

JHMCSII dolazi od izraelskog Elbita i navodno je u odnosu na druge HMD sustave "vrlo cjenovno pristupačna":

JHMCS II iz Elbita - primjer korištenja vanjskog modula (NVG naočale) koje idu preko vizira za noćno gledanje
JHMCS II iz Elbita - primjer korištenja vanjskog modula (NVG naočale) koje idu preko vizira za noćno gledanje

Ukupno ova verzija F-16 ima 11 podvjesnih točaka za ubojna sredstva, ali od toga dvije odmah možemo otpisati jer su namijenjene instalaciji ciljničkih, odnosno ciljničko-navigacijskih sustava (neki od Lantirna, Sniper, Pathfinder i ostali), tako da ih ostaje devet. Kako je na jednu podvjesnu točku moguće staviti više od jednog ubojitog sredstva  - AGM Maverick i gravitacijske ("glupe" i "pametne") bombe mogu se instalirati u trijadama na jedno podvjesno mjesto, ovo i dalje, ovisno o ukupnoj masi, omogućava instalaciju do dvadesetak komada raznih bombi i projektila. Zrak-zrak raketa AIM-9X kratkog dometa koja gađa iz svih kuteva (ovo znači da može zahvatiti cilj iz bilo koje sfere - ne mora se navoditi na toplinu motora) povezana je s HMD kacigom.

Block 70 može, zanimljivo je spomenuti, istodobno natovariti do šest raketa zrak-zrak  AIM-120D AMRAAM dometa 160 kilometara i poluaktivno navođenih. Ako vam se to čini puno, mornarički F/A-18 ih može ponijeti čak 10.

Zabavna stvar kod ovih raketa je da, ovisno o izvoru, svaka košta od jednog do 1,7 milijuna dolara. Kupuju se u narudžbama od 13 i više komada.

Pored toga može ponijeti sve uobičajene laserski i GPS navođene i nenavođene bombe te AGM 88 HARM (High-speed antiradiation missile - proturadarsku raketu) i AGM 142B Have Lite, krstareću raketu te, teoretski, AGM 158 JASSM (obična ili ER - extended range verzija), krstereću raketu krajnjeg dometa, ovisno o brzini i visini s koje je lansirana, i preko 900 kilometara. Cijena joj je od 850.000 dolara za običnu verziju do 1,37 milijuna za ER verzije.

Gotovo je nevjerojatno koliko naoružanja i goriva F-16 može ponijeti u borbu
Gotovo je nevjerojatno koliko naoružanja i goriva F-16 može ponijeti u borbu

Ukupna borbena nosivost Blocka 70 je 7.700 kg, ali za ubojita sredstva to je 5.500 kg, a ostalo otpada na navigacijsko-ciljničke kapsule i tankove s gorivom. Usprkos tome, radi se o velikoj količini oružja odjednom spremnog za korištenje i ovo je, nakon francuskog Rafalea sigurno najubojitiji avion koji se našao u ponudi.

Kolika je cijena za 12 komada?

Koliko se dogovorimo. Ministar vanjskih poslova SAD-a Mike Pompeo u posjetu Hrvatskoj rekao je da ćemo morati sami odabrati, a da će nam SAD ponuditi "dobru cijenu", iako nije precizirao koju. Istu narudžbu su Bugari i Slovaci platili 1,8 milijardi dolara, pa je realno očekivati i da će ta dobra cijena, k'o za nas, biti isto tolika ili tu negdje.

Kada se podijeli na 12 aviona, ovo ispada 150 milijuna dolara po avionu s dijelovima i obukom. Puno ili malo, odlučite sami. Za to se dobiva posve novi avion s 12.000 sati naleta, netaknutim resursima koji mogu potrajati Hrvatskoj idućih 30 godina, dakle, iza 2050.

F-16 Block 70

Cijena po komadu oko 150 milijuna dolara
Cijena paketa za nas: vjerojatno 1,8 milijardi dolara
Cijena sata leta: 20.000 dolara
Najveća nosivost ubojnog tereta: 7700 kg
Dolet (s dodatnim tankovima): 4.400 km
Borbeni radijus / s CFT i odbacivim tankovima: 550 km / 1.350 – 2.100 km
Motor/potisak: GE F110-GE-132/142 kN (s forsažem)
Brzina: 2,05 macha
Radar: APG 83 SABR

 

Sutra: JAS 39 Gripen C/D