Europska autoindustrija gubi milijarde zbog e-vozila iz Kine

Kinezi su još prije 15 godina prepoznali potencijal električnih vozila i sada suvereno vladaju ovim tržištem: samo lani prodali su više no dvostruko više BEV-ova nego Europljani i Amerikanci zajedno

Mladen Smrekar srijeda, 10. svibnja 2023. u 20:05
📷 freepik
freepik

Prelazak na električna vozila na baterije mijenja pravila igre za europsku automobilsku industriju. Lani je u Europi prodano rekordnih 4,4 milijuna vozila na alternativnu energiju, što je čak 47% svih novoregistriranih vozila. Prednjače baterijska električna vozila (BEV) s rastom prodaje od 28%, odnosno 12% svih registracija novih vozila.

Kineski uspon

Budući da se bližimo 2035. godini i postupnom ukidanju motora s unutarnjim izgaranjem (ICE), automobilski sektor suočen je s transformacijom baze dobavljača, promjenom potreba kupaca, konkurencijom novih sudionika i rastom manje autocentričnog društva, naglasci su najnovijeg izvještaja osiguravateljske kuće Allianz.

Registracije novih automobila u Europi prema načinu pogona
Registracije novih automobila u Europi prema načinu pogona

Rizici su brojni, no glavni se nalazi u Aziji i dolazi iz Kine, tvrdi se u izvještaju. Kinezi su još prije 15 godina prepoznali potencijal električnih vozila i otad su uložili ogromna sredstva u izgradnju konkurentnog ekosustava električnih vozila. Zbog toga danas suvereno vladaju ovim tržištem: samo lani Kinezi su prodali više no dvostruko više BEV-ova nego Europljani i Amerikanci zajedno.

Od deficita do suficita 

Na golemom kineskom tržištu kupuju se uglavnom domaći modeli, a trgovinska bilanca kineske automobilske industrije izašla je iz deficita od 31 milijarde američkih dolara i zaradila sedam milijardi. Istovremeno, tri najprodavanija baterijska električna vozila u Europi modeli su uvezeni iz Kine. 

Povećano ulaganje u tehnologiju baterija sljedeće generacije moglo bi pomoći da europski automobilski sektor ostane konkurentan 📷 senivpetro
Povećano ulaganje u tehnologiju baterija sljedeće generacije moglo bi pomoći da europski automobilski sektor ostane konkurentan senivpetro

Nastavi li se ovaj trend, a nema naznaka da neće, Allianz predviđa da će automobili proizvedeni u Europi vjerojatno će biti zamijenjeni onima proizvedenim u Kini, bez obzira na to da li ih tamo proizvode kineske, američke ili europske tvrtke.

Pad europske proizvodnje

U narednom desetljeću kineski proizvođači automobila dodatno će povećati svoj udio na lokalnom tržištu. To će rezultirati padom proizvodnje europskih tvrtki koje bi zbog toga mogle ostati bez sedam milijardi eura dobiti.

Udio automobilske industrije po pojedinim europskim zemaljama
Udio automobilske industrije po pojedinim europskim zemaljama

S obzirom na stratešku važnost automobilskog sektora za europsko gospodarstvo, izvještaj kreatorima europske politike preporučuje uvođenje recipročnih uvjeta u trgovini s Kinom i SAD-om, te izgradnju poboljšane infrastrukture za punjenje električnih automobila.

Baterije sljedeće generacije

Kinezima bi, predlaže izvještaj, trebalo omogućiti ulaganje u lokalnu montažu automobila, a   istovremeno bi se trebala povećati samodostatnost u sirovinama ključnim za proizvodnju baterija. Trenutačno se šest od 10 najvećih proizvođača baterija nalazi u Kini i oni kontroliraju oko dvije trećine svjetskog tržišta. Ali povećano ulaganje u tehnologiju baterija sljedeće generacije moglo bi pomoći da europski automobilski sektor ostane konkurentan.

U Kini se registrira sve manje europskih automobila
U Kini se registrira sve manje europskih automobila

Izvještaj otkriva da strani proizvođači automobila neće imati poslovnih razloga za ostvarivanje značajne prodaje u Kini. To bi moglo dovesti do potpunog povlačenja međunarodnih proizvođača automobila s tržišta u nadolazećim godinama. Riječ je o trendu koji je već započeo i sve se više širi, piše Allianz.