I dalje ručno pečatiranje EU putovnica, sustav Atosa od 142 milijuna eura kasni
Sustav ulaska i izlaska (EES) Europske unije, koji bi trebao kompletno zamijeniti ručno pečatiranje putovnica automatiziranim biometrijskim provjerama, odgođen je po četvrti put u pet godina. Umjesto planiranog pokretanja 2022. godine, sustav je sada odgođen do 2025. godine...

Projekt vrijedan 142 milijuna eura dodijeljen je 2019. godine konzorciju koji predvodi francuska IT tvrtka Atos, zajedno s IBM-om i Leonardo SpA. Interni dokumenti otkrivaju niz problema u provedbi, uključujući djelomičnu instalaciju opreme, pogrešno postavljanje ključnih dijelova i višetjedna kašnjenja u ispravljanju programskih pogrešaka. Situacija je postala toliko ozbiljna da je EU-Lisa, agencija zadužena za nadzor projekta, uspostavila svakodnevne krizne sastanke.
Atosu prijeti bankrot
Reputacija Atosa je pala na najniže grane i kompaniji prijeti bankrot, kako javlja Bloomberg. Atos, iako ključni dobavljač francuske nuklearne industrije i nedavnih Olimpijskih igara u Parizu, našao se na rubu stečaja nakon niza neuspjeha i upozorenja o profitu koji su srušili njegovu tržišnu vrijednost s 8,2 milijarde eura krajem 2020. na oko 74 milijuna eura danas.
Tvrtka je od 2021. promijenila sedam izvršnih direktora dok se borila s dugovima i propalim planovima spašavanja. Prošlog mjeseca francuski trgovački sud odobrio je strategiju restrukturiranja prema kojoj će vjerovnici preuzeti kontrolu nad problematičnim poslovanjem, a postojeći dioničari ostat će bez udjela.
Lančani efekt kašnjenja
Kašnjenje uvođenja sustava ulaska i izlaska utjecalo je i na druge inicijative EU-a. Primjerice, 130 zaposlenika Frontexa zaposlenih za Europski sustav za informacije o putovanjima i odobravanje putovanja moralo je biti preraspoređeno zbog zastoja. Ovaj projekt, vrijedan 200 milijuna eura, koristi istu tehnologiju kao i EES. Ključne države članice EU-a izrazile su zabrinutost zbog nespremnosti za implementaciju sustava. Njemačka, Francuska i Nizozemska, koje čine oko 40% putničkog prometa na koji utječe promjena, obavijestile su EU da njihovi granični računalni sustavi neće biti spremni za prethodno planirano pokretanje u studenom 2024.
Europska povjerenica za unutarnje poslove Ylva Johansson predložila je postupno uvođenje EES-a, počevši od nekoliko graničnih prijelaza. Međutim, ovaj pristup zahtijevao bi izmjene trenutačnih pravila EES-a i dodatne pravne procjene. Odgode znače da će se ručno pečatiranje putovnica nastaviti u doglednoj budućnosti.