Poslušali smo dojmljivo JBL Synthesisovo kućno kino
U zagrebačkom showroomu Sigma Audio Koncepta poslušali smo kako zvuči kućno kino temeljeno na zvučnicima i elektronici s potpisom JBL Synthesisa, jednog od najozbiljnijih imena s tog područja
Kad nas zagrebačka tvrtka Sigma Audio Koncept pozove na razgledavanje i demonstraciju neke novotarije iz bogate palete hi-fi uređaja koje prodaje, rado se odazivamo. Prije nekoliko godina u Sigminim smo starim prostorijama uživali u jednom od prvih Dolby Atmos sustava u Hrvatskoj, a izvještavali smo i s otvorenja tvrtkinog novog showrooma, smještenog u strogi centar Zagreba, u Martićevu ulicu 27.
Taj je showroom od 2019. naovamo doživio nekoliko svrhovitih preinaka i poboljšanja – uključujući temeljitu rekonstrukciju nakon prošlogodišnjeg, "zagrebačkog" potresa – a nedvojbeno najveća odigrala se u prostoriji koja je originalno koncipirana kao kućna kino-dvorana. Tu je funkciju zadržala i sada, samo što su čitavo postojeće ozvučenje, kao i pripadajuća elektronika (kombinacija KEF-ovih zvučnika i Lexiconovog receivera), zamijenjeni rješenjima s potpisom JBL Synthesisa.
JBL Synthesis specijalist je za zvučnike, AV receivere i drugu elektroniku za naprednija kućna kina, s jasnim usmjerenjem ka visokoj kvalitativnoj (i cjenovnoj) kategoriji. Brend je prvim dijelom naziva jasno povezan s "običnim" JBL-om, a nastavak "Synthesis" daje nam do znanja kako smo zašli u elitnu klasu višekanalnih hi-fi sustava.
Nevidljivo ozvučenje
Već smo u prvih nekoliko trenutaka provedenih u Sigminom novom "kućnom" kinu dobili jasnu naznaku kako se tu krije nešto nesvakidašnje. Kad kažemo "krije", tada to doista i mislimo: u čitavom prostoru ne može se vidjeti nijedan zvučnik. Svi su oni, naime, stopljeni sa zidovima i pozicionirani na mjesta gdje ih ne bismo nužno očekivali.
Tri prednja kanala – lijevi, desni i centralni – nalaze se iza 108-inčnog Screen Excellenceovog platna Enlightor Neo. Radi se o akustički posve transparentnom platnu, jednom od najboljih takve vrste, koje u čitavom frekvencijskom rasponu uzrokuje gubitak od maksimalno jednog decibela (na svim frekvencijama). Sami zvučnici su JBL Synthesisovi modeli SCL-4, opremljeni aluminijskim 7-inčnim (180 mm) bas-srednjetoncem te 1-inčnim (25 mm) kompresijskim horn visokotoncem.
Iza platna, pored lijevog i desnog kanala, također se nalaze dva subwoofera. Radi se o JBL Synthesisovom modelu SSW-4, koji raspolaže s dva 8-inčna (200 mm) metalna drivera, čiji se deklarirani frekvencijski odaziv kreće od 36 do 150 Hz.
Svi spomenuti prednji zvučnici postavljeni su na posebno izrađene drvene nosače te su od površine platna udaljeni svega dva centimetra. Naravno, ponašanje zvučničkih jedinica takvo je da one ni u jednom trenutku ne dolaze u izravni kontakt s platnom, niti stvaraju turbulencije zraka, koje bi mogle uzrokovati mreškanje platna – čak ni prilikom izuzetno glasnog slušanja.
Na sličan su način, korištenjem prilagođenih drvenih konstrukcija, montirani bočni zvučnici, kao i dva stražnja kanala. I ova četiri zvučnika su JBL Synthesisovi modeli SCL-4. Stražnji zid krije jedno iznenađenje: u lijevi i desni kut integrirana su još dva JBL Synthesisova subwoofera SSW-4, čime se njihov ukupni broj penje na četiri.
Posljednja četiri zvučnika nalaze se na stropu. To je jedini dio Sigminog sustava koji se nije promijenio. Koriste se KEF-ovi ugradbeni zvučnici Ci200RR-THX, iz jednostavnog razloga što dotični još uvijek predstavljaju jedno od najboljih rješenja za "gornji" dio surround sustava.
Kako je izgledao proces sastavljanja JBL Synthesisovog sustava? O koliko se kompleksnom zahvatu radi te kako je on realiziran, možete vidjeti u galeriji fotografija.
Sa svih strana
Radi se, dakle, o 7.4.4 konfiguraciji zvučnika, koja je pripremljena za sve aktualne surround tehnologije, uključujući najbolju među njima – Dolby Atmos. Prisjetimo se, okosnica Dolby Atmosa, a ujedno i temeljna razlika u odnosu na tradicionalne 5.1 ili 7.1 surround sustave, jest širenje zvuka (i) u vertikalnom smjeru. Ne percipiramo ga samo kao da se kreće oko nas u kružnici, već dopire i iznad naših glava, stoga dobiva volumen kakav kod klasičnih surround sustava izostaje. Kad u filmu pada kiša, u Atmos sustavu nećemo ju čuti negdje u pozadini, već ćemo imati osjećaj da se slijeva s neba iznad naše glave. Atmos je objektni akustički sustav, što znači da kreatori sadržaja svaki objekt u videu (ili igri, gdje se Atmos u novije doba sve češće susreće) mogu pozicionirati u trodimenzionalnom prostoru i dati mu željenu putanju, glasnoću i ponašanje, umjesto da ga naprosto puste na neki od dostupnih im kanala. Kućni Atmos sustavi istovremeno mogu baratati s do 128 takvih objekata, odnosno izvora zvuka.
Osim zvučnika, JBL Synthesis proizvodi i pripadajuću elektroniku. Svim navedenim zvučnicima upravljaju dva četverokanalna pojačala DSi 2.0 SA4-D te moćni AV receiver SDR-35. SDR-35 je opremljen pojačalom klase G, koje je sposobno istovremeno isporučiti 100 W snage u svih sedam kanala, koliko ih maksimalno može pogoniti. Samo dekodiranje i procesiranje signala dade se izvršiti za ukupno 16 kanala (15.1), no za "preostale" kanale potrebna je dodatna, vanjska amplifikacija – otuda spomenuta pojačala DSi 2.0 SA4-D u opisanoj kombinaciji. Pojačalo ugrađeno u SDR-35 raspolaže s dva napajanja – jedno neprestano radi u "čistoj" klasi A, a drugo se aktivira i skalira po potrebi, kad si damo oduška s glasnoćom. Ugrađen je digitalno-analogni konverter ESS Sabre 9028 Pro, koji pretvara signale kvalitete do 24-bit/192 kHz.
Jedna od ključnih značajki JBL Synthesisovog receivera, a samim time i čitavog opisanog sustava, jest podrška za Dirac Live, sveobuhvatno rješenje koje koristi kombinaciju vanjskog mikrofona i naprednog softvera kako bi ispravilo probleme s akustikom prostora i prilagodilo ponašanje svakog pojedinog zvučnika, uključujući sva četiri subwoofera, do najsitnijih detalja. Dirac Live iznimno je moćan, ali i vrlo zahtjevan za korištenje, stoga ne čudi da predstavnici Sigma Audio Koncepta svim kupcima JBL Synthesisovih sustava osobno i bez nadoplate pružaju uslugu njihove kalibracije i finog ugađanja.
Moć i kontrola
Performanse JBL Synthesisovog sustava, sastavljenog u kino-dvorani Sigma Audio Koncepta, teško je oslikati u nekoliko rečenica, ali svejedno ćemo pokušati. Pogledali smo isječke iz nekolicine filmova, čiji je surround zvuk snimljen u tehnologiji Dolby Atmos. Poslušali smo preko nekoliko glazbenih uradaka, a isprobali smo i kako se sustav ponaša s prizemnijim, "svakodnevnim" sadržajima, poput YouTube videa.
Sustav ostavlja dojam da raspolaže s gotovo neograničenom zalihom snage. Glasnoća, koju je u stanju postići, može se mjeriti s najglasnijim koncertom kojemu ste ikad prisustvovali, ali uz jednu veliku razliku: čistoća i koherentnost zvuka u ovom slučaju čak i kod ekstremno glasnog slušanja ostaju netaknuti.
Četiri JBL Synthesisova subwoofera, smještena iza platna te na stražnji zid, svaki udar basa prenose iz prostorije izravno u utrobu slušatelja. Ogromnom volumenu i životinjskoj snazi unatoč, bas uspijeva ostati impresivno brz. Na taj način se izbjegava remećenje svega što se događa u sredini frekvencijskog spektra – tu će vam se u filmovima nalaziti dijalog između glumaca, a u glazbi vokali i brojni instrumenti – a istovremeno se postiže sjajna reprodukcija kompleksnijih, kaotičnijih scena, poput brutalne avionske bitke u uvodnim minutama filma "Unbroken".
Sustav oduševljava dinamikom. Bez obzira odigrava li nam se pred očima kaos rata, ili neka tiha, delikatna, dramska scena, zvuk biva reproduciran s jednakom čistoćom i detaljnošću, bez ikakvog gubitka svojeg cjelokupnog "filmskog" karaktera.
Dojam će vam biti utoliko intenzivniji ako se ranije niste imali prilike susresti s Dolby Atmosom. To je jedna od rijetkih surround tehnologija koja uistinu uspijeva postići ono što obećava – da nas posve okruži zvukom, i da on zaista dolazi iz smjera gdje bismo ga očekivali.
Kroz sve kanale
Maestralna izvedba pjesme Lingus, instrumentalnog sastava Snarky Puppy, poslužila nam je da provjerimo kako se JBL Synthesisov sustav ponaša kad zapis ne sadrži "prostorne" i objektne informacije, već je snimljen za reprodukciju na klasičnim stereo zvučnicima. Iako u ovom slučaju nije bilo pomoći bočnih i stražnjih zvučnika, performanse su ostale na vrlo visokoj razini, uz zadržavanje odlične dinamike i sveprisutne živahnosti zvuka. Spomenuta izvedba sadrži brojne trubačke dionice pa nam je također ukazala na činjenicu da JBL Synthesisov sustav uspijeva biti silno detaljan, a bez otimanja kontroli u gornjem dijelu spektra, stoga se sluša bez ikakvog zamora ušiju i mozga.
Kad već spominjemo glazbu, kažimo i da receiver SDR-35 podržava takozvano Logic 16 procesiranje, kojim se bilo koji signal, uključujući jednokanalni mono zapis, može reproducirati na 15.1-kanalnom sustavu. Zanimljivo je da pritom ne dolazi do priprostog puštanja istog signala na sve dostupne kanale, već se zvuk raspoređuje s ciljem povećanja njegove širine i boljeg popunjavanja prostora. Na primjeru glazbe, koju smo reproducirali putem Tidala, prednji zvučnici preuzeli su glavnu riječ, a bočni i stražnji kanali svirali su tiše, bez odvraćanja pažnje i remećenja cjelokupnog balansa prezentacije, ali uz čujno razvlačenje pozornice u horizontalnom i vertikalnom smjeru.
Sve u svemu, JBL Synthesis proizvodi ozbiljan audiofilski hardver, za čiju demonstraciju vrijedi svratiti do zagrebačke adrese Sigma Audio Koncepta i uživo se uvjeriti u njegove odlike. Naravno, u drugim prostorijama Sigminog showrooma i dalje se mogu se poslušati ostali proizvodi iz tvrtkine ponude, poput zvučnika i pojačala koja nude KEF, NAD, PSB, Revel, Gradient, Simaudio, Mark Levinson i drugi renomirani hi-fi brendovi.