Softver u F-16 prošle godine spasio živote dvojice pilota
Zrakoplovi koje će možda nabaviti i Hrvatska imaju ugrađen sustav automatskog preuzimanja kontrole nad letom u slučaju kada pilot izgubi svijest. Tijekom 2020. ovaj je softver spasio dvojicu američkih pilota
Američki borbeni avioni Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon u najužem su krugu kandidata za nove avione Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, i to u inačici Block 70. Odabere li Vlada ovaj model, Hrvatska će dobiti jedan od najprepoznatljivijih i najpoznatijih borbenih aviona u svijetu, u čije se sposobnosti svakodnevno uvjeravaju mnoge zemlje. Popular Science ovoga je tjedna doznao još jedan detalj o ovim zrakoplovima – naime, u Ratnom zrakoplovstvu SAD-a prošle je godine njihov softver spasio živote dvojice pilota.
Iako nisu bili u borbenim aktivnostima, piloti su bili izloženi pogibelji kada su, u sklopu redovnih trenažnih letova, doživjeli gubitak svijesti izazvan G-silama (G-LOC). Oba lanjska slučaja dogodila su se u američkoj saveznoj državi Nevadi, na testnom poligonu Ratnog zrakoplovstva, i to 23. siječnja i 16. srpnja. Obojica pilota doživjela su sličnu sudbinu – prilikom zahtjevnih manevara bili su izloženi prevelikoj G-sili, izgubili svijest, a potom je kontrolu nad zrakoplovima preuzeo softver.
Spasio ih AGCAS
Lockheed Martin u modele F-16 Block 40 i novije ugrađuje sustav za izbjegavanje obrušavanja na tlo AGCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) koji se aktivira kada senzori očitaju nekontrolirano propadanje zrakoplova. Njegova aktivacija donosi stabilizaciju leta, stavljanje krila u horizontalan položaj i naglo penjanje (+5G) kako bi se izbjegla nesreća.
U lanjskim slučajevima AGCAS se aktivirao na visinama od 800, odnosno 1.200 metara, a nakon softverske korekcije putanje piloti su se osvijestili i nastavili dalje upravljati zrakoplovima. Aktivaciju je izazvalo propadanje aviona s 4.800, odnosno 5.200 metara, gdje su se piloti bili onesvijestili.
Softver je službeno, u oba slučaja, proglašen zaslužnim za spašavanje njihovih života. Sigurnosna služba Ratnog zrakoplovstva SAD-a potvrdila je kako je lani zabilježeno osam slučajeva G-induciranog gubitka svijesti, a u spomenuta dva bila je potrebna intervencija softvera. Godinu prije toga zabilježeno ih je ukupno 12.
Lockheed Martinovi službeni podaci kažu kako je AGCAS do sada spasio živote ukupno 11 pilota i 10 zrakoplova F-16. Osim na F-16 Block 40 i novije, ovaj se softver ugrađuje i na modele F-35, njih oko 98%. Kako izgleda aktivacija AGCAS-a u kritičnoj situaciji možete vidjeti na nešto starijem službeno deklasificiranom videu ispod ovog teksta.