Znanost

Tri razloga zašto mrzite Valentinovo

Igor Berecki nedjelja, 12. veljače 2023. u 06:00

Voljeli ga, mrzili ili prezirali, 14. veljače, dan čokolade, bižuterije, ruža i čestitki sa srcima, ponovno je pred vratima

Ako vas je spominjanje Valentinova natjeralo da zastenjete i zakolutate očima, znajte da niste jedini: prema jednom psihologijskom istraživanju iz 2017. godine, skoro polovica ispitanika je Valentinovo opisalo kao "precijenjeno". Istini za volju, nezanemarivih 43% ispitanika ga je opisalo "romantičnim", što ukazuje na jasnu i ozbiljnu polarizaciju u stavovima po pitanju tog dana u godini koji na globalnoj razini slavi ljubav.

Ako pak želimo ući dublje u psihologijske aspekte rascjepa u našim stavovima prema prazniku romanse i nježnih osjećaja, opazit ćemo da sâmom Valentinovu u znanstvenoj literaturi baš i nije posvećeno previše pažnje i ljubavi, ali se ipak može pronaći nekoliko sporadičnih istraživanja i studija iz kojih možemo iščitati nagovještaje odgovora na pitanje zašto dan slavljenja ljubavi u nekima od nas potiče odbojnost.

Uostalom, za vas ćemo u ovom tekstu izvući neke od temeljnih razloga mržnje prema ljubavi, pa vi sâmi provjerite vrijedi li i za vas neki od tih hejterskih motiva.

1. Niste mrzitelji, nego buntovnici

U marketingu postoji pojam koji se zove „teorija otpora“. U osnovi govori o ovome: ako neki ljudi osjete da ih se navodi ili čak prisiljava da se pridržavaju unaprijed propisanih, pripremljenih pravila ponašanja, malo je vjerojatno da će to učiniti.

Valentinovo je prototip takve prigode koja je kao stvorena za buntovno pružanje otpora, kaže studija u časopisu Journal of Business Research, jer nije ni rodoljubni ni vjerski praznik, pa se doživljava kao korporativni i konzumeristički, kao način na koji tvrtke mogu zabadati nosove u vaše osobne intimne stvari i osjećaje. Prema mnogim anketama, ljudi osjećaju snažan otpor darivanju poklona oko Valentinova jer se osjećaju obveznima da kupe nešto svojoj voljenoj osobi. Taj osjećaj obveze ubio je svaki smisao darivanja: ako nije spontano nego prisilno, darivanje je besmisleno.

Čini se da je Valentinovo najviše sklono iznervirati osobe koje su tek nedavno započele novu vezu. Osamdeset jedan posto muškaraca i pedeset posto žena u novim partnerstvima izjavilo je da u vrijeme Valentinova osjećaju nesigurnost jer su „pod prisilom“ kupovati darove nekome za koga još nisu sigurni što voli i želi, niti su sigurni žele li uopće tim osobama išta darivati.

Da ne spominjemo samce, koji su posebno pogođeni agresivnim marketingom u vrijeme Valentinova. Ili, ako ćemo citirati što su istraživači zabilježili u jednoj studiji: „Želio bih izraziti toplu zahvalu svim trgovcima koji se predstavljaju kao službeni sponzori Valentinova što me podsjećaju da je moj život posve bezvrijedan jer u njemu nema one druge, voljene osobe“, napisao je jedan od ispitanika u istraživanju.

Valentinovo nije jedini praznik koji ljude ispunjava tjeskobom zbog obveze darivanja. Istraživanje Pew Researcha pokazalo je da su glavne stvari koje ljudi ne vole u vezi Božića povezane s konzumerizmom: trećina (33%) mrzi materijalizam; 22% mrzi trošak; a 10 % osjeća gađenje prema gužvama u trgovinama.

2. Ne osjećate se ugodno u vezama

Bez obzira na status veze (uključivši i legendarni „it's complicated“), Valentinovo može biti poseban izvor osjećaja jeze za one koji izbjegavaju intimnost. Studija u časopisu Science Direct iz 2014. ispitala je romantične parove o tome kako Valentinovo utječe na percepciju vlastitih veza. Istraživači su se usredotočili na koncept nazvan „privrženost“ („attachment“), koji se inače rabi u istraživanjima interakcija roditelj-dijete. Ljudi koji izbjegavaju privrženost nastoje ne postati previše intimni sa svojim partnerima i u veze obično ne unose previše emocija.

Kako i pretpostavljate, pokazalo se da je izbjegavanje privrženosti ključno za to kako ljudi doživljavaju svoje veze u kontekstu Valentinova. Istraživači su zamolili ljude da ispune online ankete o svojim vezama – i to u dvije prigode: jednom na sâmo Valentinovo i drugi puta na neki slučajno odabran datum u travnju. Neke od tih online anketa bile su diskretno popraćene reklamnim banner-oglasima s romantičnim (iako ne izričito valentinovskim) temama.

Rezultati su pokazali da su „valentinovskim investiranjem“ u svoju vezu zadovoljni samo oni koji ispunjavaju dva uvjeta: imaju osjećaj privrženosti prema partneru i imaju pozitivan stav prema reklamnim bannerima koji sugeriraju romantične osjećaje. A oni koji nisu gajili pozitivan stav prema privrženosti u vezi ni prema romantičnim reklamama izjasnili su se negativno i prema Valentinovu. To bi značilo da 14. veljače za mnoge osobe zapravo i nije različit od ostalih dana u njihovoj vezi.

Istraživačima su ova otkrića dala odgovore na pitanja s kojima su se i ranije susretali vezano uz psihologiju Valentinova: s jedne strane su neka od prijašnjih istraživanja sugerirala da godišnjice, praznici i rođendani pomažu boljem povezivanju parova, ali su druga istraživanja ukazivala upravo suprotno - da Valentinovo „gasi plamen“ u nekim slabije privrženim vezama. Individualni odnos prema osjećaju privrženosti osobe mogao bi odrediti hoće li Valentinovo baciti ružine latice na vezu ili će cijelu stvar dovesti na rub havarije.

3. Ovisi o tome koliko ste melodramatični

A možda Valentinovo uopće nije tako velika i bitna stvar? Što god sada osjećali o njemu - sklonost ili odbojnost - moglo bi nakon 14. veljače jednostavno - nestati. Time se pozabavila studija emocionalnog iščekivanja iz 2010., koja je od sudionika tražila da sredinom siječnja navedu kako se osjećaju u vezi nadolazećeg Valentinova. Dva dana nakon Valentinova, 16. veljače, isti su sudionici ponovno upitani isto pitanje, ovaj put govoreći o tome kako se sada, nakon što je prošao, osjećaju u vezi s tim praznikom.

Rezultati pokazuju da su ljudi općenito skloni precijeniti intenzitet svojih budućih osjećaja: oni koji su u vrijeme ispitivanja bili u romantičnoj vezi očekivali su da će se na Valentinovo osjećati znatno pozitivnije nego što su se zaista osjećali. Oni koji su nisu bili u vezi očekivali su da će se na Valentinovo osjećati znatno lošije. Zapravo, nakon što je romantični „Dan V“ prošao, pokazalo se da su se i oni koji su u vezi i samci na Valentinovo osjećali - isto.

O tome hoće li vaše emocije prije Valentinova biti jednake onima kako ćete se stvarno osjećati na taj dan, odlučuje vaša osobnost: istraživači tvrde da su ekstroverti skloniji svoje buduće emocije vidjeti kroz ružičaste naočale, dok ljudi s introvertnim, anksioznim, neurotičnim tendencijama očekuju da će se zbog Valentinova i sličnih prilika osjećati posebno loše (osobito ako nisu u vezi). Iako se ispostavilo da su se nakon Valentinova ekstroverti osjećali bolje u svojoj vezi nego introvertni i neurotični pojedinci, obje su skupine podjednako precijenile svoje buduće emocionalno stanje na Dan zaljubljenih.

Sve prolazi

Vjerojatno je najmudrije od svega toga ne praviti preveliku gužvu i ne pridavati neku veću i specijalniju pozornost posebnim prigodama u kalendaru nego ostalim danima u godini: ako vam je veza stabilna, ugodna i romantična, uživajte u njoj svakoga dana. Ako pak niste u vezi, znajte da nada ne umire nego je živa uvijek, a ne samo na 14. veljače… osim ako se ne nadate ostati sami jer se tako osjećate najbolje.

A sljedeći puta kad prođete pored cvjećarnice ili vidite reklamu koja nudi dijamantno prstenje, duboko udahnite i zapamtite: i Valentinovo će, kao i svaki drugi dan, na kraju ipak proći.