Ponovno "drama" oko sigurnosti zrakoplova i 5G mreža u SAD-u

S početkom srpnja istječe prijelazno razdoblje u kojem su telekomi morali isključiti 5G odašiljače u blizini zračnih luka, a vlasnici zrakoplova pristali modernizirati svoju opremu. No, nisu svi to učinili

Sandro Vrbanus utorak, 27. lipnja 2023. u 08:00

Početkom prošle godine telekomi u SAD-u, vladajući i aviokompanije bili su u velikim pregovorima oko toga kako, kada i gdje se može implementirati nova telekomunikacijska tehnologija (5G), kako ona ne bi ometala normalan let putničkih zrakoplova (tj. njihove radiovisinomjere). O toj se temi tada dosta pisalo, jer su neki od uključenih bili uvjereni da će 5G mreže u C-bandu (raspona frekvencija od 3,7 do 4,2 GHz) iskazivati interferenciju s opremom zrakoplova, što bi moglo ugroziti sigurnost zračnog prometa.

Ide vrijeme, prođe rok…

Cijela ta "drama" prije godinu i pol okončana je dogovorom: aviokompanije će imati 6 mjeseci za modernizirati radiovisinomjere na svojim zrakoplovima, a telekomi će za to vrijeme odgoditi instaliranje 5G opreme oko zračnih luka. Kasnije je taj rok produžen za još godinu dana, a u međuvremenu nisu svi uključeni odradili sve što se od njih očekivalo.

Datum nakon kojega će telekomi smjeti punom snagom normalno uključivati 5G repetitore oko zračnih luka je 1. srpnja. Međutim, američki ministar prometa Pete Buttigieg je izjavio kako će oko 80% domaćih i 65% inozemnih zrakoplova, koji će tada letjeti u SAD-u, imati visinomjere otporne na interferencije. Svima ostalima, tj. kompanijama koje zbog različitih razloga (npr. krize u opskrbnim lancima) nisu stigle prilagoditi svoje zrakoplove, preostaje – nadati se najboljem.

Morat će posvetiti posebnu pozornost pri letovima u lošim vremenskim uvjetima, kada će piloti ovisiti o radiovisinomjerima, kako ne bi izazvali zastoje i velika lančana kašnjenja letova. Neke međunarodne kompanije već su najavile da će u SAD slati samo adekvatno opremljene zrakoplove, dok domaći prijevoznici Delta Air, JetBlue i United Airlines, primjerice, i dalje imaju nekoliko stotina neprilagođenih putničkih zrakoplova, i neće ih stići nadograditi do 1. srpnja.

Ugradnja novih radiovisinomjera, procjenjuje međunarodno udruženje zračnih prijevoznika IATA, samo zbog ovog će američkog problema aviokompanije diljem svijeta koštati ukupno gotovo 638 milijuna dolara. Nakon 1. srpnja, dakle, očekuju se povremena kašnjenja u slučaju lošijih meteoroloških uvjeta. Aviokompanije imaju rok do veljače 2024. da sve svoje zrakoplove opreme visinomjerima otpornima na interferencije C-band 5G mreža.