U NASA-i otkrili mjesto kvara na 24 milijarde kilometara udaljenom Voyageru 1

Nastavlja se priča o tehničkom kvaru na svemirskoj sondi lansiranoj prije više od 46 godina, a sa svakom novom informacijom iz NASA-e stižu sve optimističniji signali

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 8. travnja 2024. u 15:49

Inženjeri NASA-e potvrdili su protekloga tjedna da je mali dio kompromitirane memorije u jednom od računala na sondi Voyager 1 uzrokovao slanje nečitljivih znanstvenih i inženjerskih podataka na Zemlju. Od prošlog studenog ta sonda šalje nerazumljive pakete podataka, a nedavno je s nje, nakon višemjesečnih napora, primljen i prvi koherentan signal – "memory dump" cijelog sustava FDS (flight data system), koji je zadužen da podatke iz raznih izvora pretvara u pakete i šalje antenama na Zemlju.

Stara sonda ipak se ne da

Korištenjem tog vrlo korisnog zapisa iz memorije računala, u NASA-i su uspjeli pronaći uzrok problema. Naime, oko 3% memorije oštećeno je, a tim smatra da je problem u jednom od čipova, koji se koriste za pohranu dijela podataka u memoriji FDS-a. Za sada se ne može sa sigurnošću utvrditi što je dovelo do te situacije, ali postoje dva scenarija. Ili se čip pokvario pod utjecajem kozmičkog zračenja, ili je jednostavno riječ o "zamoru materijala" nakon 46 godina rada.

Sada, kad je točna lokacija hardverskog problema otkrivena, u NASA-i moraju osmisliti kako dovesti sustav FDS u operativno stanje, ne koristeći pokvareni čip, odnosno dio "korumpirane" memorije. Iako će taj proces potrajati tjednima, moguće i mjesecima, u kontroli misije napokon su optimistični i vjeruju da ovo nije kraj Voyagera 1. Uvjereni su da će ga uspjeti popraviti, iako je on trenutačno udaljen od Zemlje više od 24 milijarde kilometara ili čak 22,5 svjetlosna sata, a na sebi nosi gotovo pola stoljeća star hardver.