Davanje prava robotima nije dobra ideja, rješenje nudi - konfucijanizam

Tretiranje robota kao sudionika u društvenim obredima izbjegava potencijalni sukob između čovjeka i robota te potiče timski rad

Mladen Smrekar srijeda, 5. srpnja 2023. u 08:09
Umjesto da im se daju ljudska prava, robote treba zamišljati kao nositelje obaveza  📷 freepik
Umjesto da im se daju ljudska prava, robote treba zamišljati kao nositelje obaveza freepik

Poznati filozofi i pravni stručnjaci već se dugo bave moralnim i pravnim implikacijama robota, a neki od njih glasno su zagovarali davanje prava robotima kao i ljudima. Istraživači Sveučilišta Carnegie Mellon (CMU) pročešljali su niz istraživanja na tu temu i zaključio je da je proširenje prava na robote loša ideja. Njihova studija, objavljena u časopisu Communications of the ACM, umjesto toga predlaže - konfucijanski pristup.

Robot - nositelj obaveza

"Ljudi su zabrinuti zbog rizika davanja prava robotima. No, dodjela prava nije jedini način rješavanja moralnog statusa robota; zamišljanje robota kao nositelja obaveza moglo bi funkcionirati bolje", vjeruje glavni istraživač Tae Wan Kim, profesor poslovne etike na CMU-ovoj Tepperovoj poslovnoj školi.

Tae Wan Kim, profesor poslovne etike na Tepperovoj poslovnoj školi pri Sveučilišta Carnegie Mellon, glavni je zagovornih dodjeljivanja obaveza robotima 📷 CMU
Tae Wan Kim, profesor poslovne etike na Tepperovoj poslovnoj školi pri Sveučilišta Carnegie Mellon, glavni je zagovornih dodjeljivanja obaveza robotima CMU

Kimov pristup temelji se na konfucijanizmu, drevnom kineskom sustavu vjerovanja koji se  usredotočuje se na društvenu vrijednost postizanja harmonije. A ideja međusobnih obveza jedno je od temeljnih učenja konfucijanizma i razmatra odnose između vladara i podanika, roditelja i djece, muža i žene, starijeg i mlađeg brata te prijatelja. Kim tu kategorizaciju nositelja obaveza sad proširuje i na odnos ljudi i robota. 

Poticanje timskog rada 

On smatra da je konfucijanska alternativa dodjeljivanja obaveza robotima prikladnija od davanja prava. Koncept prava često je kontradiktoran i natjecateljski, a potencijalni sukobi između ljudi i robota zabrinjavaju.

“Dodjeljivanje obaveza robotima potiče timski rad, što potiče razumijevanje da bi se te obveze trebale izvršavati harmonično”, objašnjava Kim. "Umjetna inteligencija oponaša ljudsku inteligenciju i da bi se roboti razvili kao nositelji obaveza reda, oni moraju biti pokretani vrstom UI koja može oponašati sposobnost ljudi da prepoznaju i izvršavaju timske aktivnosti,  a stroj tu sposobnost može naučiti na različite načine."

Tretiranje s poštovanjem

Kim priznaje da će se neki pitati zašto se roboti uopće trebaju tretirati s poštovanjem. 

"U mjeri u kojoj stvaramo robote po svojoj slici, ako se prema njima ne ponašamo dobro, kao entitetima sposobnim za sudjelovanje u obredima, degradiramo sami sebe", predlaže.

Uostalom, razni neprirodni entiteti poput korporacija zakonski se smatraju već ljudima i čak preuzimaju neka ustavna prava. Uz to, ljudi nisu jedina vrsta s moralnim i pravnim statusom; u većini razvijenih društava, moralni i pravni razlozi sprečavaju istraživače da koriste životinje za laboratorijske pokuse, zaključuje Kim.