ROG MAXIMUS Z690 EXTREME - Ekstremna do daske

Novi Asusov Maximus Extreme, namijenjen procesorima Alder Lake, kombinira sve zamislive dodatke, vrhunsku elektroniku i hlađenje te fenomenalan dizajn. S druge strane, košta kao Svetog Petra kajgana. Opravdavaju li njegove mogućnosti cijenu?

Denis Arunović utorak, 30. studenog 2021. u 06:00
Čipset Intel Z690
Socket LGA-1700
Memorija 4 × DDR5, do 128 GB
PCIe konektori 2 × PCIe 5.0 x16 (CPU)
1 × PCIe 3.0 x1 (čipset)
4 × M.2 NVMe PCIe 4.0 x4
1 × M.2 NVMe PCIe 3.0 x4
Mreža 1 × 10 Gb/s Marvell AQtion AQC113C
1 × 2,5 Gb/s Intel
Wi-Fi 6E Intel AX210
Audio Realtek ALC4082
ESS SABRE9018Q2C DAC/AMP
Stražnji konektori Tipka za resetiranje BIOS-a
Tipa za automatsko flashanje BIOS-a
2 × antena
2 × LAN (RJ45)
1 × HDMI 2.1
7 × USB 3.2 Gen2
1 × USB-C 3.2 Gen2×2
2 × Thunderbolt 4
1 × SP/DIF out

Asusova ploča premium klase, očekivano stiže u debeloj i vrlo teškoj kutiji. Glavnina te mase otpada na sâmu ploču, koja je izvedena u EATX formatu, no u kutiji s njom dolazi vrlo bogat set raznih dodataka. Standardne poput SATA kabela (opletenih!) nema smisla ni nabrajati, pa ćemo istaknuti samo specijalne. To su vanjski USB-C DAC za slušalice (ROG Clavis DAC temeljen na ESS 9281 QUAD DAC-u), odvijač s križnom glavom, ROG FAN Controller (u osnovi kutijica s dodatnim konektorima za ventilatore i termalne senzore), ROG DIMM.2 heatsink, ROG nosač grafičke kartice, USB memorija s driverima i softverom, te ROG True Voltician – USB osciloskop. Većini će najkorisniji biti USB DAC te DIMM.2 heatsink. Potonji uređaj izgleda kao veliki memorijski modul s pasivnim hladnjacima, koji se ubacuje u poseban utor blizu normalnih DDR5 utora. Ispod hladnjaka dva su M.2 utora, pa je DIMM.2 zapravo NVMe na PCIe. Utori podržavaju NVMe Gen4 zato što su spojeni na PCIe 4.0 kontroler čipseta. True Voltician zanimljiv je jedino zahtjevnijim overklokerima, baš kao i neki drugi OC dodaci koje ova ploča nudi.

Za LN2 spremna

Nova Maximus Extreme oklopljena je od glave do pete, kako s gornje, tako i s donje strane. Gornjom polovicom ploče dominiraju masivni hladnjaci 24-faznog (+1 faza za GPU) naponskog modula s DrMOS elementima, koji mogu propustiti struju do 105 ampera. Naponski modul bez problema se nosi s Core i9 procesorom pod punim opterećenjem (VRM temperatura do 50 °C), što nije čudno jer je ploča dizajnirana za izvlačenje maksimuma iz ovog procesora ručnim overklokiranjem. Hladnjaci su spojeni s metalnim pokrovom stražnjih konektora, a tu je implementiran AniMe Matrix LED zaslon – ekran načinjen od hrpe krupnih LED-ica, na kojem se prikazuju vrlo impresivne animacije. Negativna značajka golemih hladnjaka otežan je pristup rupama za montažu hlađenja. Maximus, kao i ostale Asusove ploče, inače ima dvostruke rupe – za LGA-1700 i LGA-1200 hladnjake, pa je stare hladnjake i blokove moguće koristiti na novoj ploči. Na gornjem rubu ploče tri su konektora za ventilatore i kontakti za izravno mjerenje napona.

Desni rub ploče prekriven je dvama plastičnim pokrovima, na kojima su naznačeni različiti konektori. Ti konektori postavljeni su na sâm rub ploče i zakrenuti su za 90 stupnjeva. Kod boljih ploča to se tradicionalno radi sa SATA portovima, no ovdje su zakrenuti i glavni ATX konektor, 8-pinski konektor za dodatno napajanje PCIe utora, tri konektora za ventilatore, dva USB 3.2 Gen1 konektora, interni Thunderbolt 4, te konektor za spajanje RGB uređaja. Jedini uspravni konektor tu je interni USB-C 3.2 Gen2x2. Gornji plastični pokrov na sebi ima dvije tipke, a na PCB je na gornjem dijelu ugrađen ekran za LED dijagnostiku. Na donjem se dijelu pokrova nalazi neobična valjkasta tipka. Ona služi za otključavanje bravice na primarnom PCIe utoru, što je odličan štos. Spomenuli smo da je ploča EATX formata, a to znači da je vrlo široka te kako će vam za nju trebati prilično veliko kućište. Mi smo u našem Fractal Designovom Meshifyu 2 morali preslagivati kabele jer je desni dio ploče prekrivao rupe za izvlačenje kabela sa stražnjeg dijela kućišta. Kompletan desni rub ploče s donje je strane osvijetljen RGB letvicom.

Nestašni M.2

Donjim dijelom ploče dominira golemi hladnjak čipseta i sekundarnih M.2 utora, u sklopu kojeg je ugrađeno jednostavnije RGB osvjetljenje u obliku ROG loga. Dio loga izveden je tako, dok je druga polovica otisnuta u ploču koja prekriva dva M.2 utora. Jedan od njih je NVMe Gen4, i spojen je na kontroler u čipsetu, a drugi je spojen na dedicirana četiri PCIe 4.0 kanala procesora. No, ploča ima još jedan M.2 utor, postavljen iznad primarnog PCIe x16 utora i skriven iza masivnog hladnjaka opremljenim OLED ekranom. Taj M.2 utor spojen je na PCIe 5.0 kontroler procesora i kada je popunjen onemogućuje rad sekundarnog PCIe x16 utora, dok primarni tada ima pola maksimalne propusnosti. Nije tragedija, no svakako nije baš najelegantnije izvedeno. Dva x16 utora vrlo su razdvojena, a između njih se nalazi i jedan PCIe 3.0 x1. Donji rub ploče načičkan je raznim overklokerskim dodacima, poput tipki za izravno podešavanje bclk takta sustava, prekidačima za optimiziranje overklokiranja na temperaturama ispod nule, konektorima za spajanje mjerača protoka vodenog hlađenja, itd.

Ponuda vanjskih konektora je, naravno, vrhunska. Tu je sedam 10-gigabitnih USB portova, tri USB-C porta (10-gigabitni, 20-gigabitni i Thunderbolt 4), dva mrežna priključka (10-gigabitni i 2,5-gigabitni), antene Wi-Fi 6E adaptera, HDMI 2.1 izlaz integrirane grafike, pet analognih i jedan digitalni port integrirane zvučne kartice i tipke za resetiranje postavki BIOS-a i automatsku nadogradnju BIOS-a preko USB memorije. Ploča inače ima dva BIOS čipa, što je kod Asusovih ploča vrlo neobično, a korisnik tipkom može birati koji će biti korišten. Analogni konektori zvučne kartice osvijetljeni su u skladu s namjenom (zelena za prednje zvučnike, plava za linijski ulaz, itd.), a iza konektora nalazi se trenutačno najmoderniji audiokodek za ploče ALC4082, sparen s ESS Sabre 9018Q2C DAC-om, koji se brine za prednje audiokonektore na kućištu, odnosno, spajanje slušalica.

Sve u svemu, riječ je o najkompletnijoj ploči koju smo dosad imali prilike isprobati, no s cijenom koja tjera suze na oči. Maximus Extreme bez problema će zadovoljiti ekstremne overklokere, profesionalce koji žele složiti beskompromisnu radnu stanicu, ili strastvene igrače duboka džepa, koji ne štede kad je riječ o svojem hobiju. Velika većina korisnika zadovoljit će se ipak manje glamuroznim Z690 pločama, koje po značajno nižoj cijeni nude jednake performanse.

Asus ROG Maximus Z690 Extreme

• Vrhunski naponski modul
  • Izvrsno hlađenje