ASRock Z790 Steel Legend WiFi - Spremna za velike stvari

S mogućnostima i ponudom konektora kakve viđamo kod matičnih ploča najviše klase, a cijenom modela iz srednje kategorije, ASRockov model Steel Legend WiFi zanimljiv je izbor za Intelove procesore 12. i 13. generacije

Davor Šuštić ponedjeljak, 19. prosinca 2022. u 06:00
Specifikacije
Čipset Intel Z790
Socket LGA 1700
Memorija 4x DDR5 (do 128 GB)
PCIe konektori 1x PCIe 5.0 x16
1x PCIe 4.0 x16
1x PCIe 3.0 x16
SATA / M.2 8x SATA3 (čipset)
1x M.2 PCIe Gen4 x4 (CPU)
1x M.2 PCIe Gen5 x4 (CPU)
3x M.2 PCIe Gen4 x4 (čipset)
Mreža 2,5 Gbit/s (Realtek Dragon RTL8125BG)
Wi-Fi 6E + Bluetooth
Audio Realtek ALC897
Stražnji konektori HDMI
DisplayPort 1.4
8x USB 3.2 Gen1
1x USB 3.2 Gen2 Type-A
1x USB 3.2 Gen2 Type-C
5x audio
1x optički (TOSLINK) izlaz
2x konektor za Wi-Fi antenu
1x LAN
Dojam Moćna matična ploča za Intelove procesore Alder Lake i Raptor Lake, s cijenom u rangu konkurentskih modela srednje kategorije

Ako ste se barem letimično informirali o najnovijim Intelovim stolnim procesorima i matičnim pločama posljednje generacije, zacijelo ste svjesni kako je njihov najveći nedostatak – cijena. Premda ASRockova matična ploča Steel Legend WiFi, izgrađena oko čipseta Z790, nije najjeftiniji takav model na tržištu, svakako je jedan od najpovoljnijih izbora za korisnike koji žele sve aktualne tehnologije, punu paletu najnovijih konektora i sučelja te odriješene ruke prilikom overklokiranja. Cijena matične ploče Z790 Steel Legend WiFi na domaćem se tržištu kreće oko 360 eura, a na europskom je tržištu dostupna za tridesetak eura manje, doduše, bez ubrojenog troška poštarine.

S matičnom pločom isporučuje se modul za pridržavanje stražnjeg dijela grafičke kartice, kako veći primjerci ne bi visjeli prema dolje

ASRock se nikad nije bojao poigrati dizajnom svojih matičnih ploča iz linije Steel Legend, a to je slučaj i ovaj put. Za najnovije izdanje, namijenjeno Intelovim procesorima Alder Lake i Raptor Lake, odabrana je kombinacija bijelih pasivnih hladnjaka i kamuflažnog uzorka, kojim je ukrašena pločica sa stražnjim konektorima, kao i pojedini elementi na samoj ploči, poput hladnjaka na čipsetu i I/O panelu.

Gdje ima kamuflaže, ima i svjetlosnih efekata. RGB LED-ice postavljene su ispod oklopa I/O panela, ispod najdonjeg pasivnog hladnjaka, koji prekriva dva od ukupno pet M.2 NVMe utora, te ispod hladnjaka na čipsetu. Te potonje obasjavaju natpis Steel Legend, stoga će već letimični pogled u unutrašnjost kućišta gledatelje informirati o modelu (i kalibru) ugrađene matične ploče. Naravno, boja i svjetlosni efekti na svim spomenutim mjestima mogu se kontrolirati preko ASRockove nezgrapne aplikacije Polychrome Sync. Moguće ih je i posve isključiti.

Ne sviđa li vam se ugrađena RGB rasvjeta, moći ćete ju isključiti – u UEFI-ju i u aplikaciji za Windows

Općenito, ASRockova ploča ostavlja dojam vrlo dobre kvalitete izrade, kojemu svakako pridonose spomenuti pasivni hladnjaci na svim strateškim mjestima, poput M.2 NVMe utora i VRM-ova, ili, pak, metalna ojačanja na dva od ukupno tri PCI Express utora. Radi se o, usput budi rečeno, PCIe 5.0 x16 utoru, čije su PCIe stazice izravno povezane s procesorom, te dodatnim PCIe 4.0 x16 i PCIe 3.0 x16 utorima, koji komuniciraju s čipsetom.

Pet puta M.2

U želji da dobiju maksimalne brzine prijenosa podataka, ali i da očiste unutrašnjost kućišta od SATA diskova, korisnici se u današnje vrijeme najradije odlučuju za NVMe SSD-ove. Takve će obradovati podatak da ih ASRockova matična ploča podržava pet. Dva se nalaze pod pasivnim hladnjakom, smještenim iznad najgornjeg PCI Express utora, i ti su izravno povezani s procesorom. Riječ je o PCIe Gen4 x4 utoru, propusnosti do 64 Gb/s te PCIe Gen5 x4 utoru, čija je propusnost 128 Gb/s. Doduše, kad se u potonji ubaci M.2 SSD, glavni PCI Express utor automatski biva degradiran s x16 u x8 način rada, pa će mnogi korisnici izbjegavati njegovo korištenje.

Z790 Steel Legend WiFi raspolaže s čak pet M.2 NVMe utora. Jedan od njih je PCIe Gen5 x4 s propusnošću od 128 Gb/s, no njegovo korištenje degradira primarni PCI Express utor s x16 na x8 način rada

Još dva M.2 NVMe utora ugrađena su ispod drugog PCI Express slota. Dotični su spojeni na čipset, a, izuzev toga, istih su specifikacija kao prvi M.2 utor: PCIe Gen4 x4, s propusnošću do 64 Gb/s. Iznad njih također se nalazi pasivni hladnjak. Posljednji M.2 NVMe utor smješten je iznad drugog PCI Express slota, i on je jedini nezaštićen pasivcem. Taj će u praksi biti zgodan za ugradnju NVMe SSD-ova s vlastitim pasivnim hladnjakom, odnosno nekim oblikom RGB rasvjete. Tehničke specifikacije iste su mu kao kod prethodna dva: PCIe Gen4 x4, do 64 Gb/s. Svi M.2 NVMe utori podržavaju SSD-ove formata do 2280, a sami SSD-ovi fiksiraju se klasično, pomoću vijaka. ASRock ne nudi neku varijantu praktičnih kopči, kakve smo vidjeli kod Asusovih novijih matičnih ploča, no barem se pripadajući vijci dobivaju u kutiji s pločom.

Stražnji panel nudi sve konektore koji bi vlasnicima modernih računala mogli zatrebati. Rado bismo tek vidjeli još poneki USB-C port

Za one koji vuku zaostatke u vidu SATA SSD-ova ili mehaničkih diskova, tu je osam SATA3 konektora. Četiri se nalaze na desnom rubu matične ploče i montirani su pod 90° u odnosu na PCB, a druga četiri su u donjem dijelu ploče.

Svi ostali bitni konektori, poput konektora za kućište (USB 3.2 Gen1, USB 3.2 Gen2x2 Type-C, zvuk, LED-ice i tipke), kao i priključaka za ventilatore, također su raspoređeni po rubovima ploče, gdje je do njih lako dovući pripadajuće kabele.

Priključaka za ventilatore kućišta ukupno je pet, a njima su pridružena dva priključka za ventilator procesora, odnosno vodene pumpe, u slučaju korištenja vodenog hlađenja. Svi ti konektori, naravno, 4-pinski su, te podržavaju PWM ventilatore.

Ljubitelje RGB efekata zanimat će da ploča nudi tri 3-pinska konektora za ARGB komponente (ventilatori i LED trake), kao i jedan 4-pinski 12-voltni, što će biti dovoljno za sve uobičajene potrebe.

Spomenimo još i to da se na matičnoj ploči, tik pored glavnog PCI Express utora, nalazi eDP (embedded DisplayPort) signalni konektor. Dotični je namijenjen spajanju ekrana koje entuzijasti ponekad ugrađuju u kućišta i koriste za prikaz informacija o sustavu, prikaz chata prilikom streamanja i slično. Takvi bi se na cijelom svijetu vjerojatno dali izbrojati na prste, ali svejedno, lijepo je što opcija postoji.

Takozvani eDP konektor potreban je samo posebnoj sorti entuzijasta, no svejedno je lijepo vidjeti kako je ASRock mislio (i) na njih

Moćno napajanje

Upravljanje naponima procesora, memorije i grafičke kartice vrši kvalitetna 16+1+1-fazna naponska jedinica (16 Vcore faza te po jedna VCCGT i VCCAUX faza), sastavljena od 60-amperskih Dr.MOS elemenata, a zasnovana na tehnologiji Smart Power Stage, koja neprekidno prati temperaturu i jakost struje svake faze zasebno, te ih optimizira za potpuno stabilan rad sustava, čak i kad se zabavljamo s overklokiranjem. Svi ti MOSFET-ovi prekriveni su pasivnim hladnjacima. Termometrom smo prilikom dugotrajnijeg punog opterećenja procesora na najtoplijoj točki na pasivnom hladnjaku VRM-a izmjerili temperaturu od 45 °C, što je zaista razumno i ukazuje na postojanje izdašnog prostora za overklokiranje.

Naponska jedinica, čipset i četiri od pet M.2 SSD-a prekriveni su povelikim pasivnim hladnjacima

Za mrežnu povezivost zadužena je Realtekova 2,5-gigabitna mrežna kartica Dragon RTL8125BG, ista kakvu je ASRock koristio na mnogim svojim matičnim pločama od 2020. godine naovamo. Njoj je pridružena Wi-Fi 6E bežična mrežna kartica s 2x2 konfiguracijom antena. Sama kartica ugrađena je u pripadajući M.2 Key E utor, pozicioniran lijevo od sekundarnog PCI Express slota. ASRock se ponosi plastičnim pokrovom kojim su prekriveni konektori dviju antena, čime se efektivno onemogućuje njihovo nehotično odvajanje od Wi-Fi kartice. Ista kartica podržava i Bluetooth.

Upravljanje ventilatorima - Ručno ugođene krivulje

Centralna aplikacija za upravljanje matičnom pločom zove se ASRock A-Tuning. Riječ je o nelijepom, ali zadovoljavajuće funkcionalnom komadu softvera, koji nudi pregled osnovnih informacija o sustavu, odabir načina rada (Performance Mode, Standard Mode, Power Saving) te, najvažnije, sekciju FAN-Tastic Tuning, gdje možemo upravljati ponašanjem ugrađenih ventilatora.

FAN-Tastic Tuning u UEFI-ju nudi profile rada ventilatora, no oni u Windows aplikaciji misteriozno izostaju

FAN-Tastic Tuning vrši provjeru radnog raspona svih spojenih ventilatora te nam tada dozvoljava da ručno konfiguriramo njihove krivulje rada – kako će im se brzina vrtnje mijenjati u ovisnosti o temperaturi. Nažalost, u aplikaciji ne postoje tvornički definirani profili ventilatora, stoga čitav sustav ne možemo u jednom kliku prebaciti u tihi režim rada, ili brzopotezno postići da svi ventilatori pušu maksimalnom brzinom. Za svaki ventilator potrebno je ručno konfigurirati njegovu krivulju, na što će se odvažiti samo napredniji korisnici. To nas prilično iznenađuje, osobito kad imamo na umu da su profili ventilatora uredno dostupni kad se FAN-Tastic Tuningu pristupi preko UEFI-ja. Radi se, dakle, o manjkavosti aplikacije za Windows, koja bi na svim poljima mogla (i trebala) biti dotjerana.

Integrirana zvučna kartica temeljena je na vremešnom i ne pretjerano impresivnom kodeku Realtek ALC897, koji bi bio prikladniji za matičnu ploču srednje ili niže kategorije. Premda svakako može poslužiti za spajanje analognog gejmerskog headseta i PC zvučnika (podržane su 7.1-kanalne konfiguracije) te raspolaže optičkim (TOSLINK) izlazom, pomoću kojeg se audiosignal može odvesti na neki ozbiljniji digitalno-analogni konverter, ne nudi veliku zalihu snage, pa ne može kvalitetno ispuniti potrebe iole zahtjevnijih slušalica. Kad govorimo o matičnim pločama aktualne generacije, čini se kako je samo Asus ozbiljno shvatio važnost računalne akustike, jer jedini nudi kvalitetne integrirane zvučne kartice, čak i na matičnim pločama koje ne pripadaju samom vrhu ponude.

M.2 Key E konektor opremljen je prozirnim plastičnim pokrovom, koji sprečava nehotično odvajanje antena Wi-Fi kartice

S obiljem sučelja i konektora, mnoštvom korisnih funkcija i kvalitetnom naponskom jedinicom, koja dozvoljava ozbiljnije overklokiranje, ASRockova matična ploča Z790 Steel Legend nameće se kao zaista dobar izbor za korisnike koji žele ploču koja nudi gotovo sve što bi inače dobili od modela najviše klase, a za osjetno manje novca.

UEFI - Pregledna podjela

Odlučite li se pozabaviti overklokiranjem, ili bilo kakvim drugim oblikom dubinske konfiguracije sustava, ASRockova ploča ponudit će vam solidan UEFI. On ima uobičajenu podjelu na Easy i Advanced način prikaza. U prvom na preglednoj kontrolnoj ploči vidimo najvažnije: temperaturu procesora, ugrađeni RAM i XMP profile, status detektiranih ventilatora te prioritet uređaja za bootanje operacijskog sustava.

U prikazu Advanced nalazi se koješta drugo, uključujući sekcije za overklokiranje procesora i RAM-a, fino ugađanje napona, isključenje nekih dijelova sustava (Wi-Fi kartica, Bluetooth modul i slično), i tako dalje. UEFI, naravno, uključuje alate za ugađanje krivulja ventilatora, namještanje RGB LED-ica, sigurno brisanje SSD-ova i nadogradnju na novije verzije, ako i kada one postanu dostupne.

ASRock Z790 Steel Legend WiFi

• Bogata ponuda konektora
  • Kvalitetno napajanje