Adrian Hon: Svijet rada preoblikuje se kako bi nalikovao računalnim igrama

Nesuđeni neuroznanstvenik i autor najpopularnije svjetske fitness igre za pametne telefone, napisao je knjigu "You've Been Played" u kojoj otkriva loše strane gamifikacije

Mladen Smrekar srijeda, 14. rujna 2022. u 15:25

Nikoga neće iznenaditi činjenica da tvrtke pokušavaju maksimizirati profit, kaže Adrian Hon. On ne misli da će ljudi biti šokirani kad čuju da su autoritarne vlade zainteresirane za kontrolu i manipuliranje građanima. Ništa od toga nije novo, kaže autor knjige "You've Been Played" i sigurno je postojalo i puno prije pojave gamifikacije.

Alat za postizanje ciljeva

Gamifikacija, primjena elemenata i principa dizajna igre u kontekstima izvan igre, postaje novi alat za postizanje postojećih ciljeva. Razlika je u tome što su poticaji za modificiranje ponašanja korisnika namjerno oblikovani da izgledaju kao videoigre, s misijama i zadacima, koristeći ljudima poznate elemente i simbole sučelja, tvrdi Hon.

Hon je izvršni direktor tvrtke Six to Start, najpoznatijoj po aplikaciji "Zombies, Run!"
Hon je izvršni direktor tvrtke Six to Start, najpoznatijoj po aplikaciji "Zombies, Run!"

Štoviše, ako pakiranje kutija za Amazon ili vožnju za Uber pretvaramo u igru, onda poslodavci posao predstavljaju i kao zabavan i pošten, što znači da "ako ne uspijete u igri, to je vaša krivnja i morate se jače potruditi. U prošlosti su ljudi bili naviknuti na manipulaciju koja vam očito ne koristi. Gamifikacija ima tendenciju da vam se čini kao da se to događa u vašu korist.

Psihološki sloj

Knjiga "You've Been Played" ukazuje na loše strane gamifikacije svijeta
Knjiga "You've Been Played" ukazuje na loše strane gamifikacije svijeta

Svi ti pametni satovi i telefoni, CCTV i senzori koje koristimo za nadzor našeg zdravlja, dobrobiti i posla, sve nam to omogućuje mjerenje i kvantificiranje aspekata naših života, kaže Kon. Igra, smatra on, dolazi povrh svih tih informacija kako bi motivirala, nagradila, kaznila i prisilila ljude na određena ponašanja. To je "psihološki sloj primijenjen na metrike isporučene tehnologijom".

Kada ne piše o gamifikaciji, Hon je izvršni direktor tvrtke Six to Start, najpoznatijoj po aplikaciji Zombies, Run!, "najpopularnijoj svjetskoj fitness igri za pametne telefone s milijun igrača, više od  40 milijuna online prijavljenih kilometara i više od 200 epskih misija".

Prikupljanje bodova

Kao što Hon primjećuje u knjizi "You've Been Played", nema ničeg novog u poticanju željenog ponašanja kroz simbolične i vidljive nagrade koje primateljima daju status. Njegova knjiga aludira na mnoštvo primjera takvog ponašanja u preddigitalnoj prošlosti, u rasponu od vojničkih odlikovanja i izviđačkih značaka do obrazovanja temeljenog na privilegijama stečenim za stvaranje "izuzeća od pokore".

"Postoje slični psihološki mehanizmi, a u nekim slučajevima radi se o istoj stvari", kaže Hon, osobito ako se fenomen promatra kao jednostavno prikupljanje bodova za dobro ponašanje i oduzimanje za loše. "Jedino što su vas u prošlosti ljudi morali fizički promatrati kako bi odlučili hoće li vam dodijeliti bodove. Gamifikacija može biti potpuno automatizirana i može djelovati na puno većoj razini."

Fundamentalno beskorisno

Prije nego što je prije gotovo dva desetljeća postao dizajner igara, Hon je gradio akademsku karijeru u neuroznanosti, da bi na kraju odustao od doktorskog studija u Oxfordu i posvetio se biznisu. Da bi sad, kao direktor uspješne tvrtke koja novac zarađuje na razvoju igara, napisao knjigu u kojoj na više od 300 stranica niže argumente protiv gamifikacije. Štoviše, on većinu gamifikacije vidi kao fundamentalno beskorisnu.

Hon se voli uspoređivati s Martinom Scorseseom koji "snima filmove, ali ne voli Marvelove franšize"
Hon se voli uspoređivati s Martinom Scorseseom koji "snima filmove, ali ne voli Marvelove franšize"

Hon je, kaže, svjestan da će ga taj stav vjerojatno dovesti u probleme; on jednostavno "voli raditi igre, a gamifikacija je drugačija od video igara". Pritom se uspoređuje s Martinom Scorseseom koji "snima filmove, ali ne voli Marvelove franšize". 

Kritički pogled

Iako "You've Been Played" donosi uglavnom kritički pogled na gamifikaciju, Hon ne misli da je sve crno-bijelo. Na primjer, aplikacija koja gamificira domaću zadaću je dobra stvar jer vam pomaže da učinite ono što želite i pritom je učinkovita. 

"Mislim da postoji mnogo dobrih, ili barem bezopasnih primjera gamifikacije, ali moja knjiga nije napisana da pruži pozitivan poticaj industriji", objašnjava Hon.