Navike korištenja Interneta u Hrvatskoj: dominiraju mobiteli i WhatsApp, a korisnici su zadovoljni

HAKOM je krajem prošle godine ispitivanje o navikama i iskustvima korištenja Internetom među hrvatskim građanima. Navike se nisu značajno promijenile, a zadovoljstvo ostaje na visokoj razini

Sandro Vrbanus četvrtak, 25. siječnja 2024. u 20:33

Krajem 2023. provedeno je ispitivanje o navikama i iskustvima korištenja Internetom u Republici Hrvatskoj na reprezentativnom uzorku od tisuću ispitanika u dobi od 18 do 65 godina. Ispitivanje javnosti je za Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti (HAKOM) provela agencija 4 Market Research d.o.o.

Najkorišteniji je mobitel

Istraživanje je pokazalo kako se navike korištenja elektroničkim komunikacijskim uslugama nisu znatno promijenile tijekom posljednje tri godine. Anketirani korisnici najčešće koriste govorne usluge u pokretnoj mreži, pristup Internetu putem nepokretnih mreža i IPTV uslugu. Većina ispitanika, njih 77%, uslugu pristupa Internetu u kućanstvu ima u sklopu paketa usluga, a čak 92% korisnika smatra da tako imaju sve potrebne usluge, što je za 3 postotna boda više u odnosu na prethodne dvije godine.

Najčešće korištene elektroničke komunikacijske usluge su govorna usluga u pokretnoj mreži (98%), usluga pristupa Internetu (82%) i govorna usluga u nepokretnoj mreži (56%).

Za korištenje Interneta u kućanstvu korisnici najvećim dijelom, njih čak 91%, koristi kućnu WiFi mrežu, a putem mobilne mreže spaja se 55% korisnika. Dominantni uređaji za spajanje na Internet su pametni telefoni (95%) i prijenosna računala (84%), dok stolna računala koristi tek 44% ispitanika.

Korisnici, njih 88%, Internetom se najčešće koriste za čitanje elektroničke pošte, 85% za praćenje društvenih mreža, a glasovne i video pozive putem Interneta ostvaruje 83% korisnika. Više od 50% ispitanika izjavilo je kako bi u budućnosti željeli koristiti Internet za rad na daljinu, a 38% njih i za obrazovanje.

Česte promjene operatera

Kod odabira operatora korisnicima je i dalje najvažnija brzina Interneta (78%) i niska cijena paketa (74%). Čak 62% ispitanika promijenilo je operatora jednom ili više puta, a njih 54% kao najčešći razlog promjene navodi nižu cijenu konkurencije. Povećanje cijene u iznosu od 10 do 20% utjecalo bi na promjenu operatora, dok 37% korisnika nije sigurno bi li promijenilo operatora kod povećanja cijene do 10%.

Gotovo trećina korisnika, njih 29%, nikada nije provjerila brzinu Interneta, a 36% anketiranih s brzinama Interneta manjim od 100 Mbit/s navodi da nemaju potrebu za većom brzinom ili da nisu spremni platiti više za brži Internet (32%). Preko 50% korisnika izjavilo je da su od operatora dobili informacije o maksimalnoj i uobičajenoj brzini, a 46% i o minimalnoj brzini Interneta. Istraživanje je  pokazalo kako je HAKOMetar i HAKOMetar Plus koristila petina korisnika, a 57% ispitanika ne zna za ove aplikacije.

Visoko zadovoljstvo

Najčešće poteškoće koje su korisnici imali tijekom 2023. su loša brzina Interneta i problemi s WiFi mrežom i opremom. Unatoč tomu, zabilježena je relativno visoka razina zadovoljstva uslugama. Većina korisnika Interneta ima iskustvo kontaktiranja korisničke službe, a njih 55% kontaktiralo je službu više puta. U pravilu su korisnici bili zadovoljni, u većoj mjeri su zadovoljniji kvalitetom odgovora nego brzinom javljanja službe za korisnike.

Sigurnost je i dalje problem

Gotovo svi korisnici Interneta poduzimaju neke aktivnosti kako bi održali sigurnost na Internetu. Najčešće izbjegavaju preuzimanje aplikacija iz nepoznatih izvora, koriste se sigurnim lozinkama, štite osobne podatke i ne stupaju u kontakt s nepoznatim osobama. Unatoč tome, njih 17% izjasnilo se kako su imali iskustvo kibernetičkog napada ili cyber bullyinga, što je povećanje od 3 postotna boda u odnosu na raniju godinu.

Ispitanici koji su doživjeli ili svjedočili nasilju na Internetu najčešće su ga prijavili policiji ili društvenoj mreži na kojoj se dogodio napad (najčešće Facebook), no takve je napade ili nasilje prijavilo tek 22% korisnika koji su ih iskusili.

Pozivi, poruke, IPTV

Gotovo 60% ispitanika vrlo rijetko ili nikad ne koristi tradicionalne glasovne pozive. Najčešće korištena aplikacija za glasovne i video pozive je WhatsApp (86%), a slijede ga Viber i Facebook Messenger. Ipak, otprilike trećina ispitanika izjavila je da tradicionalne pozive i dalje obavlja svakodnevno.

SMS uslugu vrlo rijetko ili nikad ne koristi 75% ispitanika, ali zato njih 91% koristi WhatsApp. Vrlo visoko kotiraju ponovno Facebook Messenger i Viber, a za chat se koriste i Instagram, Facebook, Skype i Telegram.

Uz video streaming uslugu gotovo polovica ispitanika se vrlo rijetko ili nikad ne koriste IPTV uslugama
Uz video streaming uslugu gotovo polovica ispitanika se vrlo rijetko ili nikad ne koriste IPTV uslugama

Cjelokupni rezultati HAKOM-ovog istraživanja mogu se pronaći na ovom linku