Eksperiment psihologa: online igra odvraća ljude od radikalnih ideja i terorizma

Desetminutna igra "MindFort" ima za cilj smanjiti vjerojatnost regrutacije ljudi u terorističke organizacije

Mladen Smrekar ponedjeljak, 9. listopada 2023. u 10:33
Nakon igranja MindForta Iračani koji su živjeli pod kontrolom ISIS-a bolje su uočavali znakove da ih se pokušava izmanipulirati i vrbovati potem poruka na WhatsAppu 📷 Sander van der Linden
Nakon igranja MindForta Iračani koji su živjeli pod kontrolom ISIS-a bolje su uočavali znakove da ih se pokušava izmanipulirati i vrbovati potem poruka na WhatsAppu Sander van der Linden

Online igre koje su izvorno osmišljene kako bi spriječile ljude da nasjedaju na teorije zavjere mogle bi pomoći i u sprečavanju radikalizacije ljudi iz ratom razorenih zemalja. Naime, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu Advances in Psychology, Iračani koji su igrali takvu igru bolje su uočavali manipulativne poruke lažnih regrutera koji vabe potencijalne teroriste. 

Igrači MindForta puno su bolje procjenjivali manipulativne poruke na WhatsAppu 📷 Sander van der Linden / Advances in Psychology
Igrači MindForta puno su bolje procjenjivali manipulativne poruke na WhatsAppu Sander van der Linden / Advances in Psychology

Tehnike poput ovih izvorno su osmišljene kako bi se ljudi "cijepili" protiv teorija zavjere. Na sličan način kao što to rade cjepiva, ideja je izložiti ljude oslabljenoj dozi argumenata teorije zavjere kako bi se ojačao njihov otpor prema stvarnim pokušajima uvjeravanja i vrbovanja. Pokazalo se da ovaj pristup djeluje u zemljama poput Velike Britanije i SAD-a, a sad su slični rezultati dobiveni i u ratom razorenom Iraku, iz čega se može izvući zaključak da princip djeluje globalno.

Socijalni psiholog Sander van der Linden 📷 Wikipedia
Socijalni psiholog Sander van der Linden Wikipedia

Nizozemski profesor socijalne psihologije Sander van der Linden sa Sveučilišta u Cambridgeu ovu je strategiju prilagodio 10-minutnoj online igri "MindFort" koja ima za cilj smanjiti vjerojatnost regrutacije ljudi u terorističke organizacije kao što je ISIS. Igra podučava ljude o strategijama regrutiranja takvih skupina, poput  izolacije od njihovih prijatelja i zahtjeva da izvedu male nasilne radnje koje će ih natjerati da se osjećaju predano.

Primjer profilne vinjete korištene u istraživanju  📷 Sander van der Linden / Advances in Psychology
Primjer profilne vinjete korištene u istraživanju Sander van der Linden / Advances in Psychology

Igra je testirana na 191 odrasloj osobi mlađoj od 40 godina u dvije regije Iraka koje su prethodno bile pod kontrolom ISIS-a. Polovica njih igrala su MindFort dok su ostali igrali Tetris. Oni koji su igrali MindFort poslije su puno bolje procjenjivali WhatsApp razgovore o tome pokušava li jedna osoba manipulirati drugom. Istraživači sad namjeravaju usavršiti igru i metode te proširiti testiranja na druga područja svijeta.