NASA vizualizirala 30 godina porasta razine mora

NASA je objavila animaciju koja pokazuje koliko su razine svjetskih mora porasle u tri kratka desetljeća otkako taj fenomen prate njezini sateliti

Mladen Smrekar četvrtak, 22. lipnja 2023. u 17:55
NASA je satelitske podatke o razinama mora počela prikupljati 1993. godine 📷 Andrew J Christensen/NASA SVS
NASA je satelitske podatke o razinama mora počela prikupljati 1993. godine Andrew J Christensen/NASA SVS

Andrew J. Christensen, vizualizator podataka za NASA Scientific Visualization Studio, animirao je promjene u globalnoj razini mora, snimljene satelitima između 1993. i 2022. godine. U ta tri desetljeća razina mora porasla je za više od 9 centimetara; nekima to možda ne zvuči puno, ali kad se te promjene vizualiziraju kao voda koja zapljuskuje prozor nalik onom brodskom, promjene se počinju činiti vrlo stvarnima i alarmantnim.

Tri desetljeća u kojima je riječ samo su dvije trećine vremena koliko ExxonMobil, jedna od vodećih svjetskih naftnih kompanija, zna da se izgaranjem njenih fosilnih goriva zagrijava planet.

Vizualna metafora

NASA kaže da je animacija osmišljena tako da se vidi kroz krug, koristeći vizualnu metaforu gledanja kroz otvor broda i promatranja godina dizanja razine mora. A kad se reproducira na 4K 85-inčnom zaslonu, mjerne oznake u videu u potpunosti odgovaraju onima u stvarnom svijetu.

Razina mora koju je izmjerio satelit Sentinel-6. Crvena su područja u kojima je razina mora viša od normalne, a plava označava gdje je razina ispod normale 📷 NASA Earth Observatory
Razina mora koju je izmjerio satelit Sentinel-6. Crvena su područja u kojima je razina mora viša od normalne, a plava označava gdje je razina ispod normale NASA Earth Observatory

"Imamo jasan pogled na nedavni porast razine mora pa možemo bolje predvidjeti koliko će i koliko brzo oceani nastaviti rasti", objašnjava Karen St. Germain, direktorica NASA-inog Odjela za znanost o Zemlji.

Lažan osjećaj sigurnosti

Kako bi se napravile projekcije, podaci se unose u globalne klimatske modele koji pokušavaju pomiriti različite elemente površinskih uvjeta našeg planeta. Što se tiče porasta razine mora, ta tri desetljeća satelitskih promatranja povezana su s mjerenjima obalnih mjerača plime i oseke unatrag više od 100 godina, podacima o masama leda i, naravno, porastom emisije stakleničkih plinova.

NASA-ini sateliti razine mora satelitima mjere već 30 godina 📷 NASA/JPL-Caltech
NASA-ini sateliti razine mora satelitima mjere već 30 godina NASA/JPL-Caltech

Nekoliko gornjih metara oceana skladišti topline koliko i cjelokupna Zemljina atmosfera. Kako se morska voda zagrijava, ona se širi, podižući razinu mora više. More se još više diže uzbrdo otapanjem ledenih ploča i olujnim valovima. Upijajući svu ovu toplinu, ocean u ljude usađuje lažni osjećaj sigurnosti da klimatske promjene sporo napreduju.