Autodesk Fusion 360 (4. dio) - I živjeli su dugo i sretno...

U završnom nastavku naše škole Fusion 360 napravit ćemo vizualizaciju stalka za slušalice, i nacrte stalka za slušalice. Na kraju još samo treba napraviti dijelove na 3D pisaču i vaše slušalice mogu na novo počasno mjesto!

Zdenko Kožar petak, 27. prosinca 2019. u 22:40

Model je u potpunosti gotov i možemo se posvetiti njegovoj prezentaciji, izradi nacrta i 3D ispisu. Uredimo prvo model za prezentaciju, pri čemu model prije svega treba dobro izgledati, a fizički materijali u tom slučaju nisu važni. Dakle, moramo dodijeliti pojedinim komponentama ili plohama željeni izgled. Iako je to moguće napraviti i u okolini DESIGN, najjednostavniji način za to je u radnoj okolini RENDER, jer odmah možemo pripremiti i druge elemente vizualizacije, kao što su rasvjeta i okolina, odnosno pozadina prikaza. Dakle, prijeđite u radnu okolinu RENDER.

U izborniku radne okoline odaberite RENDER
U izborniku radne okoline odaberite RENDER

Katalog izgleda možete otvoriti klikom na ikonu Appearance, nakon čega će se otvoriti prozor kataloga izgleda. Prozor je podijeljen u gornji dio, u kojem su prikazani svi izgledi dodani u vaš model, i donji dio, koji sadrži katalog svih raspoloživih izgleda, podijeljenih u tri grupe – Fusion 360, My Appearances i Favorites. Grupa Fusion 360 je standardni Autodeskov katalog izgleda, My Appearances sadrži izglede koje ste sami definirali, a Favorites sadrži vaše “omiljene” izglede iz bilo koje od dviju prethodnih grupa, radi jednostavnijeg pristupa i pronalaženja.

Izglede možete jednostavno dodati u svoj model odvlačenjem iz donjeg dijela prozora u gornji, ili na željeno tijelo/komponentu/plohu.

Otvorite katalog izgleda tipkom Appearance
Otvorite katalog izgleda tipkom Appearance
Prozor APPEARANCE s popisom izgleda u modelu i katalogom izgleda
Prozor APPEARANCE s popisom izgleda u modelu i katalogom izgleda

Kako je katalog opširan, pronalaženje željenog izgleda možete ubrzati pretraživanjem kataloga u retku Search. Primjerice, želite li vidjeti sve žute materijale, kliknite u redak za pretraživanje i upišite “yellow”. Izgledi koje je potrebno dodatno preuzeti imat će na desnom kraju strelicu za preuzimanje, i prije korištenja potrebno je kliknuti i preuzeti materijal.

Pronađite željeni izgled brže pretraživanjem kataloga izgleda te ga preuzmite ako je potrebno
Pronađite željeni izgled brže pretraživanjem kataloga izgleda te ga preuzmite ako je potrebno

Prije no što “odvučete” izgled u gornji dio prozora ili na željeno tijelo/komponentu, odnosno plohu, provjerite kako je namještena primjena izgleda u samom vrhu prozora.

Odaberite Faces ako želite primijeniti izgled samo na pojedine plohe tijela/komponente ili Bodies/Components za čitava tijela ili komponente
Odaberite Faces ako želite primijeniti izgled samo na pojedine plohe tijela/komponente ili Bodies/Components za čitava tijela ili komponente

Na početku svakako odvojite malo vremena za isprobavanje i upoznavanje s katalogom, kako biste stekli osjećaj za izgled materijala nakon primjene na modelu. Kada budete zadovoljni cjelokupnim izgledom modela, vjerojatno će u modelu biti mnoštvo izgleda koje ste isprobali, ali niste u potpunosti bili zadovoljni njima i na kraju ih niste upotrijebili. Suvišne izglede lako možete ukloniti iz modela i povećati preglednost kataloga klikom desne tipke u prazni dio gornjeg dijela kataloga te odabirom stavke Delete All Unused. Svi izgledi koji nisu primijenjeni u modelu bit će uklonjeni iz modela.

Uklonite neiskorištene izglede iz modela i povećajte preglednost kataloga
Uklonite neiskorištene izglede iz modela i povećajte preglednost kataloga

Za dobru vizualizaciju nije dovoljno odabrati izgled pojedinih komponenti i ploha, već je potrebna i odgovarajuća rasvjeta koja će popraviti atmosferu i istaknuti dizajn modela. Kliknite na tipku Scene Settings radi podešavanja rasvjete i okoliša scene.

Uklonite neiskorištene izglede iz modela i povećajte preglednost kataloga
Uklonite neiskorištene izglede iz modela i povećajte preglednost kataloga

U novootvorenom prozoru SCENE SETTINGS prijeđite na karticu Environment Library. Ovdje ponuđene scene zapravo su HDR fotografije visoke razlučivosti, pripremljene za korištenje u ulozi okoliša u sceni, i istodobno čine i izvor svjetla u sceni. Želite li isprobati bilo koju od okolina, jednostavno ju odvucite iz kataloga bilo gdje u model i malo pričekajte. Neke od okolina potrebno je prvo preuzeti, što ćete prepoznati po strelici za preuzimanje na desnom kraju okoline.

Željenu okolinu jednostavno odvucite iz kataloga u model
Željenu okolinu jednostavno odvucite iz kataloga u model

Čini li vam se da je model osvijetljen s krive strane, možete promijeniti orijentaciju rasvjete na kartici Settings. Kliknite na ikonu četverostrane strelice pod Position, i pomicanjem novootvorenog klizača promijenite orijentaciju rasvjete. Kad ste zadovoljni, ponovno kliknite na ikonu četverostrane strelice pod Position.

 Namještanje orijentacije rasvjete pomicanjem klizača
Namještanje orijentacije rasvjete pomicanjem klizača

Na kraju još želimo napraviti konačnu vizualizaciju. To je moguće obaviti na dva načina: izravno u sceni tipkom In-canvas Render, ili zasebno tipkom Render. In-canvas Render napravit će vizualizaciju u radnoj okolini, progresivno, koristeći procesor vašeg računala za renderiranje, a tako nastalu vizualizaciju možete snimiti tipkom Capture Image čim ste zadovoljni njezinim izgledom. Dodatna prednost ove metode je interaktivnost, pa tijekom rendera možete mijenjati položaj kamere, ali će render, naravno, tada započeti iznova. Tipka Capture Image snimit će samo renderiranu scenu, a ne i elemente sučelja. Tipkom In-Canvas Render Settings možete podesiti kvalitetu renderiranja i onemogućiti interaktivnost opcijom Lock View.

Tipke In-Canvas Render, In-Canvas Render Settings, Capture Image i Render
Tipke In-Canvas Render, In-Canvas Render Settings, Capture Image i Render
Odabir je jednostavan: brzo (Fast) ili kvalitetno (Advanced)
Odabir je jednostavan: brzo (Fast) ili kvalitetno (Advanced)

U slučaju da na raspolaganju nemate dovoljno moćan procesor ili jednostavno trebate napraviti vrlo velike rendere u visokoj kvaliteti (čak i više njih), možete koristiti renderiranje u oblaku. Autodeskovi serveri spremno će dočekati vaš model i renderirati ga u razlučivosti do 4000x3000 piksela, uz najveću moguću kvalitetu. Ovo činite tipkom RENDER. U prozoru render settings možete odabrati neku od gotovih konfiguracija postavki renderiranja, ili, pak, sami podesiti opcije. Renderiranje u oblaku besplatno je za manje razlučivosti i nižu kvalitetu rendera, a točnu cijenu za odabrane postavke, iskazanu u kreditima možete vidjeti u dnu prozora. Ako ste potrošili sve kredite (svaki korisnik inicijalno dobiva 100), uvijek možete odabrati opciju Local Renderer i prepustiti renderiranje svom procesoru.

Odaberite postavke renderiranja i kliknite na tipku Render te pričekajte obavijest o završenom poslu
Odaberite postavke renderiranja i kliknite na tipku Render te pričekajte obavijest o završenom poslu

Izrada nacrta

Nacrte ćemo napraviti jednako jednostavno kao i render. U izborniku radne okoline odaberite DRAWING, a zatim FROM DESIGN. U novootvorenom prozoru CREATE DRAWING možete odabrati želite li nacrte čitavog modela ili samo pojedinih komponenti, podesiti format papira, odabrati predložak i slično. Provjerite je li uključena opcija Full Assembly, Standard: ISO, Units: mm i Sheet Size: A3 (420mm x 297mm). Na kraju kliknite na OK.

Podesite postavke lista papira, standarda i sadržaja budućeg crteža
Podesite postavke lista papira, standarda i sadržaja budućeg crteža
Neki elementi modela ne mogu biti u nacrtu!
Neki elementi modela ne mogu biti u nacrtu!

Pričekajte trenutak i otvorit će se nova kartica s praznim listom papira i malo drugačijim sučeljem. Primijetit ćete da mišem “nosite” pogled na vaš model po prostoru papira. No prije no što kliknete za njegov smještaj, u prozoru DRAWING VIEW odaberite željeni pogled pod Orientation i namjestite mjerilo pod Scale (u našem slučaju: Right i 2:1). Zatim mišem namjestite pogled na željeno mjesto i kliknite lijevom tipkom. Na kraju još kliknite na OK u prozoru DRAWING VIEW.

Namještanje osnovnog pogleda na model u nacrtu
Namještanje osnovnog pogleda na model u nacrtu

Naravno, sad još treba dodati bokocrt i tlocrt. To ćemo učiniti naredbom Projected View. Pokrenite naredbu iz vrpce i zatim kliknite na upravo smješten osnovi pogled.

Tipkom Projected View dodajemo poglede iz već prethodno umetnutih pogleda u nacrtu
Tipkom Projected View dodajemo poglede iz već prethodno umetnutih pogleda u nacrtu

Nakon odabira osnovnog pogleda, pomaknite miša u smjeru u kojem želite smjestiti dodatni pogled – desno kako biste dodali pogled slijeva, dolje za tlocrt, dolje i desno za izometrijski prikaz i slično. Za svaki pogled jednostavno kliknite kad ste zadovoljni, i ne zabrinjavajte se ako se pogledi malo prekrivaju – ponekad nije lako predvidjeti točan smještaj, a uskoro ćemo ih lako popraviti. Na kraju još otipkajte tipku ENTER ili kliknite desnom tipkom miša i odaberite OK.

 Ne zabrinjavajte se zbog neurednog smještaja. To je lako popraviti.
Ne zabrinjavajte se zbog neurednog smještaja. To je lako popraviti.

Prvo premjestite osnovni pogled. Kliknite jednom na njega kako biste ga odabrali, a zatim možete kliknuti u hvataljku pogleda (sivi kvadratić u središtu okvira pogleda), pomaknuti pogled i ponovno kliknuti na novoj lokaciji. Primijetit ćete da se ortogonalni pogledi automatski pomiču u skladu s novom lokacijom osnovnog pogleda. Zatim odaberite neki od dodatnih pogleda i na isti ga način premjestite na bolje mjesto. Vjerojatno ste već primijetili da izometrijski pogled možete premještati prema želji – on nije vezan za osnovni pogled kao ortogonalni pogledi.

Pomicanjem osnovnog pogleda, automatski se pomiču i dodatni ortogonalni pogledi
Pomicanjem osnovnog pogleda, automatski se pomiču i dodatni ortogonalni pogledi

Želimo li promijeniti bilo kakve postavke izgleda nekog pogleda, to možemo učiniti na sljedeći način: odaberite pogled klikom miša te u izborniku desne tipke miša odaberite naredbu Edit View (ili jednostavno dvostruko kliknite na željeni pogled!). Budite oprezni – ako to učinite na osnovnom pogledu, vjerojatno će se, sukladno promjenama načinjenim na njemu, promijeniti i svi dodatni pogledi. Mi ćemo stoga promijeniti izgled izometrijskog prikaza. Pod Style ćemo odabrati Shaded, a pod Tangent Edges odabrat ćemo Off, sve u svrhu što bolje prezentacije modela. Za kraj kliknite na tipku Close u prozoru DRAWING VIEW.

Uređivanjem pogleda možete promijeniti način prikaza, ali i mjerilo pogleda
Uređivanjem pogleda možete promijeniti način prikaza, ali i mjerilo pogleda

Dodajmo još i popis komponenti. Kliknite na tipku Table na desnom kraju vrpce, i zatim smjestite tabelu klikom u gornji desni ugao okvira crteža. Ne zabrinjavajte se ako je tabela prekrila dio crteža, odmah ćemo to urediti. Primijetite da su automatski umetnute oznake pozicija komponenti u osnovni pogled. Ako nisu dobro smještene, pozicije lako možete premjestiti koristeći njihove hvataljke – odaberite željenu poziciju, kliknite mišem u hvataljku strelice ili broja i premjestite na željeno mjesto.

Uredite oznake pozicija jednostavnim premještanjem njihovih hvataljki
Uredite oznake pozicija jednostavnim premještanjem njihovih hvataljki

Uredimo još i tabelu. Dvostrukim klikom na neku od crta tabele otvorit će se prozor PARTS LIST, u kojem možete odabrati smjer brojanja komponenti pod Table Direction te stupce koje želite vidjeti u tabeli. Mi ćemo u našem slučaju isključiti stupac Description i time smanjiti tabelu kako ne bi prekrivala crtež. Zatvorite uređivanje tipkom Close.

Uređivanjem tabele možemo odabrati koje informacije u njoj želimo prikazati
Uređivanjem tabele možemo odabrati koje informacije u njoj želimo prikazati

U krajnjem desnom stupcu tabele prikazan je materijal komponenti. Kako nismo imali potrebe mijenjati ga za naše potrebe, svugdje je naveden čelik. Naravno, to znači da nemamo točan podatak o masi komponenti ili modela, ili težištu modela. Spremite ovakav crtež i vratite se u model klikom na njegovu karticu u vrhu prozora Fusion 360. Promijenimo materijal prihvatnika. Kliknite desnom tipkom miša na komponentu Prihvatnik u stablu modela, i odaberite stavku Physical Material. U novootvorenom prozoru PHYSICAL MATERIAL, pod Library, odaberite Fusion 360 Additive Material Library, zatim ispod kliknite na Plastic kako biste proširili kategoriju te na kraju odvucite “Risan Invent Natural – PA 11” na komponentu Prihvatnik u stablu modela. Kliknite na Close i zatvorite katalog fizičkih materijala te snimite model. Vratite se u crtež klikom na karticu crteža u vrhu prozora Fusion 360. Primijetit ćete dvije obavijesti: u gornjem lijevom i donjem desnom uglu prozora. Fusion vas obavještava o promjenama nastalim u modelu i potrebnom ažuriranju crteža. Kliknite u znak upozorenja u gornjem lijevom uglu kako biste ažurirali crtež – stavka Prihvatnik u tabeli ima ažuran materijal.

Obavijest o potrebnom ažuriranju pojavit će se pri svakoj promjeni modela
Obavijest o potrebnom ažuriranju pojavit će se pri svakoj promjeni modela

Dodajmo za kraj još dvije dimenzije: širinu i duljinu prihvatnika. Kliknite na ikonu Dimension u vrpci, i zatim kliknite na krajnji lijevi brid u tlocrtu i krajnji desni brid u tlocrtu. Pomaknite miša u željeni položaj i kliknite kako biste smjestili dimenziju duljine. Zatim kliknite na donji i gornji brid i smjestite dimenziju širine prihvatnika. Na kraju još kliknite na jedan od lukova u bokocrtu i smjestite dimenziju radijusa. Za kraj kliknite desnom tipkom miša i odaberite OK. Snimite crtež i zatvorite klikom na x na desnom kraju kartice crteža u vrhu prozora Fusion 360.

Opremljen nacrt modela stalka za slušalice. Poigrajte se i dodajte još dimenzija ili detalja u nacrt
Opremljen nacrt modela stalka za slušalice. Poigrajte se i dodajte još dimenzija ili detalja u nacrt

3D ispis

Iako biste možda očekivali pripremu za 3D ispis kao najspektakularniji korak, zapravo se radi o vrlo jednostavnom i skromnom koraku. U radnoj okolini DESIGN, na kartici TOOLS, pod MAKE, odaberite naredbu 3D Print.

 Naredba 3D print omogućuje izvoz modela u STL formatu, ili slanje u vanjski program za 3D ispis
Naredba 3D print omogućuje izvoz modela u STL formatu, ili slanje u vanjski program za 3D ispis

U novootvorenom prozoru 3D PRINT prvo odaberite komponentu koju želite “printati”. Želite li vidjeti ishod pretvaranja u STL format, možete uključiti i opciju Preview Mesh. Pod Refinement odaberite kvalitetu (zapravo manji ili veći broj poligona u modelu) – ponekad je potrebno dvaput promijeniti kvalitetu prije no što vidite rezultat u modelu. Za izradu STL datoteke još samo isključite opciju Send to 3D Print Utility i kliknite na OK.

STL datoteku snimite na odabrano mjesto na disku i zatim otvorite u programu za 3D ispis, ili pošaljite nekom tko vam to može ispisati. I to je to!

3D ispis zapravo se svodi na izradu STL datoteke za 3D pisač, dalje… to je priča za sebe
3D ispis zapravo se svodi na izradu STL datoteke za 3D pisač, dalje… to je priča za sebe

Fusion 360 vrlo je moćan program, i u ovom kratkom serijalu prikazali smo samo osnovne mogućnosti, ali uz malo znatiželje i truda, otkrit ćete čudesan svijet mogućnosti koje pruža. Želimo vam zabavno i uspješno modeliranje i 3D ispisivanje u ovoj i svim nadolazećim novim godinama!

 

Bug 326 siječanj 2020.