Facebook će ukinuti ciljane oglase vezane uz neke osjetljive kategorije

Korisnike Facebooka od siječnja se neće više moći ciljati personaliziranim oglasima koji bi kao parametre za prikazivanje koristili zdravstveno stanje, kao niti političku, seksualnu ili religijsku pripadnost

Sandro Vrbanus srijeda, 10. studenog 2021. u 12:00

Personalizirani oglasi, prikazani upravo onim ljudima za koje algoritmi zaključe da bi mogli biti najisplativiji, Facebooku su do sada zaradili puste milijarde. Prateći navike i preferencije korisnika njihovi sustavi mogu toliko precizno naciljati osobu s prilagođenim oglasom, da su mnogi korisnici već počeli sumnjati da ih Facebook "prisluškuje". Istina je da im prati svaki pokret i poznaje ih gotovo pa bolje od njih samih, i stoga im može prikazati pravi oglas u pravom trenutku, u ovisnosti o njihovom raspoloženju, trenutačnim potrebama i slično.

Ova praksa vrlo je učinkovita i isplativa, kako Facebooku tako i oglašivačima. Međutim, kao i uvijek u životu, uvijek se pojave oni koji dostupne tehnologije iskorištavaju. Facebook je to primijetio i donio, kako su u priopćenju napisali, "tešku, ali uravnoteženu odluku". Od 19. siječnja sljedeće godine, naime, više neće dozvoljavati oglašivačima da svoje oglase usmjeravaju prema ciljnim skupinama prema nizu osjetljivih kriterija.

Bez personalizacije

Detaljno ciljanje oglašavanja više neće nuditi opcije prilagodbe ciljnih skupina prema zdravstvenim kriterijima, seksualnoj orijentaciji, religijskim uvjerenjima, političkim stavovima te raznim društvenim pitanjima.

Drugim riječima, u slučaju da "lajkate", primjerice, neku od političkih stranaka ili vjerskih organizacija, grupe potpore bolesnima od kakve bolesti, ili stranice vezane uz LGBT osobe – ubuduće ne biste smjeli više u svojem feedu vidjeti oglase koji su tamo dospjeli zbog tih preferencija.

U Facebooku ističu da su svjesni kako će ova odluka negativno utjecati na neke organizacije i kompanije, kao i na one koji su oglase na ovoj platformi koristili za poticanje promjena u društvu. Ipak, Facebook je zaključio da personalizacija oglasa po ovim kriterijima više šteti nego što koristi, pa su je odlučili ograničiti.

Osim ovih promjena, korisnicima će već sada biti omogućeno detaljnije kontrolirati kakve oglase im Facebook prikazuje. Tako će u postavkama biti moguće odabrati rjeđe prikazivanje oglasa iz domene politike, roditeljstva, alkohola i kućnih ljubimaca. Početkom sljedeće godine na ovaj popis doći će, među ostalima, i oglasi vezani uz mršavljenje i kockanje.