Musk najavljuje proizvodnju robotaksija i odustaje od proizvodnje jeftinijih vozila

Musk je svašta već obećao investitorima i potrošačima. Dok pada vrijednost kompanije, još jedno neispunjeno obećanje: otkazuju se planovi za proizvodnju jeftinog automobila

Ivan Podnar subota, 6. travnja 2024. u 13:28
Fotografija:  Priscilla Du Preez
Fotografija: Priscilla Du Preez

U još jednoj spektakularnoj izjavi, koju uvijek treba primiti sa sumnjom, Elon Musk je u petak  objavio, gdje drugdje nego na njegovoj platformi X, da će Tesla predstaviti svoj novi robotaxi 8. kolovoza. Pretpostavljamo, ove godine, jer nije naveden potpun datum. Robotaksi, je jedan od dva nova automobila koje Musk obećaje već neko vrijeme.

Očekivalo se da će drugi od tih dva obećana automobila, biti jeftiniji i dostupan većini kupaca. Međutim, Reutersa  je objavio da Tesla otkazuje svoje planove za proizvodnju jeftinog automobila. Musk je optužio Reuters za "laganje" odmah nakon izvješća, iako nije precizirao što je netočno.

Trenutačni najjeftiniji Teslin model, Model 3 sedan, prodaje se u SAD za oko 39 tisuća dolara. Očekivalo se da početna cijena sada već nepostojećeg osnovnog vozila, ponekad opisivanog kao Model 2, iznositi oko 25 tisuća dolara.

Obećanje, ludom radovenje

Musk je više puta obećao takvo vozilo investitorima i potrošačima. Još u siječnju, Musk je rekao ulagačima da Tesla planira pokrenuti proizvodnju pristupačnog modela u svojoj teksaškoj tvornici u drugoj polovici 2025. godine. Musk već godinama obećava autonomne mogućnosti u Tesla vozilima. Godine 2016. rekao je da će Tesla biti potpuno na autopilotu do kraja 2017. Godine 2019. obećao je lansirati prvi robotaksi tvrtke kao dio šire vizije za autonomnu mrežu vožnje 2020. Nekoliko godina kasnije, rekao je da će namjenski robotaksi bez volana ili pedala doći na tržište do 2024. godine. Sve ovo se nije ostvarilo.

Sljedeće godine tvrtka namjerava objaviti novu verziju svog vrhunskog Roadstera koji Elon Musk naziva križancem automobila i rakete.

Tesline robotaksi ambicije dolaze usred vladinih istraga o mogućnostima njegovih autopilota i sustava za pomoć vozaču. Kompanija je pristala 'povući' više od 2 milijuna vozila s autopilotom u prosincu pod pritiskom američkih regulatora i ažurirati softver.

Glavno je da ima plan

Musk već dulje vrijeme, tvrdi da ima plan. Kad govori o budućnosti automobila i transporta, spominje svoju viziju kao flotu potpuno autonomnih vozila, od kojih su neke u vlasništvu pojedinaca, a neke u vlasništvu Tesle, koje se mogu pozvati s bilo kojeg mjesta i prevoziti ljude dok spavaju, čitaju ili rade bilo što drugo. Nije pojasnio što znači „ovo drugo“.

Pred osam godina je napisao:

„Prvi glavni plan koji sam napisao prije 10 godina sada je u završnoj fazi. Nije bilo tako komplicirano i u osnovi se sastojalo od: Napravite skupi automobil u manjim količinama, Iskoristite taj novac za razvoj automobila po nižoj cijeni, proizvedite srednju količinu. Iskoristite profit za stvaranje pristupačnog automobila u velikoj količini“

Kompaniji ne ide dobro

Vizije rasta od 50 posto godišnje sve dok ne proda dvostruko više automobila od Toyote Motor nije niti blizu ostvarenja. Sve se manje isporučuje gotovih automobila dok kineski konkurenti poput BYD proizvodi sve jeftine modele, smanjujući Teslin udio na kineskom tržištu.

Teslin udio na američkom tržištu EV prvi je put prošle godine pao ispod 50 postotaka uz pad profita. Od početka ove godine, vrijednost kompanije se smanjila za 210 milijardi dolara.

U studenom je Tesla je izbacila svoj davno obećani pickup Cybertruck u stilu Matrixa, a dva mjeseca kasnije obnovljenu limuzinu Model 3. Sljedeće godine tvrtka namjerava objaviti novu verziju svog vrhunskog Roadstera koji Elon Musk naziva križancem automobila i rakete. Ali prošli tjedan, Tesla je priopćila da je u prvom tromjesečju prodala mnogo manje električnih automobila nego u istom razdoblju prošle godine, što je već drugi tromjesečni pad.