Početak tjedna donosi neobičnu asteroidnu pomrčinu supermasivnog crvenog diva

Zvijezda Betelgeuse, jedna od najsjajnijih na noćnom nebu, u noći s ponedjeljka na utorak nakratko će biti zasjenjena asteroidom Leona. Prizor će nakratko biti vidljiv iz malog dijela svijeta

Sandro Vrbanus nedjelja, 10. prosinca 2023. u 18:18
📷 Vizualizacija / Adobe Firefly
Vizualizacija / Adobe Firefly

Zvijezda Betelgeuse (Betelgez) velika je i sjajna zvijezda u zviježđu Orion, poznata je i kao Orionovo rame, a sa Zemlje je vrlo dobro vidljiva golim okom i prepoznatljive je crvenkaste boje. Jedna je od najsjajnijih zvijezda noćnog neba, budući da je riječ o supermasivnom crvenom divu, oko 700 puta većem i nekoliko tisuća puta sjajnijem od našeg Sunca. Nalazi se na udaljenosti od oko 650 svjetlosnih godina od nas i stara je tek manje od 10 milijuna godina.

Rijedak fenomen

Proteklih godina prošla je kroz nestabilno razdoblje kada je, gledano sa Zemlje, njezin sjaj značajno varirao, pa su ta događanja potaknula neke astronome na zaključak da bi uskoro Betelgez mogao postati supernova tipa 2. Znanstvenici općenito smatraju da je neizbježno da će se to dogoditi – u kozmičkim relacijama – uskoro, kroz narednih stotinjak tisuća godina. No, kako nemamo dovoljno podataka niti ovu zvijezdu možemo baš promatrati izbliza, sve takve procjene vrlo su "labave".

Usko područje na kojem će fenomen biti vidljiv 📷 IOTA
Usko područje na kojem će fenomen biti vidljiv IOTA

Kako bilo, ovoga tjedna astronomi će imati novu priliku za promatranje ovog zanimljivog supermasivnog crvenog diva. U noći s ponedjeljka na utorak, naime, na putu svjetlosti od njega prema Zemlji naći će se asteroid Leona, poznato nam svemirsko tijelo iz glavnog asteroidnog pojasa, smještenoga između orbita Marsa i Jupitera. Duguljastog je oblika, veličine oko 55x80 kilometara i polagano rotira oko više osi.

Zvijezda će "nestati"

On će nakratko zakloniti Betelgeza, pa će velika zvijezda na 15-ak sekundi "nestati" s neba. Taj rijetki nebeski prizor bit će vidljiv stanovnicima Zemlje na vrlo uskom području, koje prelazi preko Tadžikistana, Armenije, Turske, Grčke, Italije i Španjolske, pa se proteže sve do Floride i Meksika. Okultacija zvijezde ove magnitude događa se tek jednom u nekoliko desetljeća, a osim što je rijetka i zanimljiva, astronomima može poslužiti za nova otkrića.

Neki od scenarija koji bi mogli otkriti nešto više o Betelgezu 📷 Miguel Montargès (Observatory of Paris) / Andrea Chiavassa (Observatory of Côte d'Azur)
Neki od scenarija koji bi mogli otkriti nešto više o Betelgezu Miguel Montargès (Observatory of Paris) / Andrea Chiavassa (Observatory of Côte d'Azur)

U ovom slučaju, njihovi će teleskopi biti fokusirani na "pomrčinu" kako bi se doznalo više o veličini i obliku asteroida, a moguće i prirodi Betelgeza i njegovim konvekcijskim ćelijama, za koje se smatra da su glavni razlog varijacija u sjaju. Astronomi i dalje ne znaju hoće li ovo biti potpuna, djelomična ili prstenasta pomrčina, niti koliko će točno trajati – što dodatno budi njihovu znatiželju.

Želite li i sami svjedočiti ovom rijetkom fenomenu, prijenos uživo moći ćete pratiti na stranici Virtual Telescope Projecta. Video stream počinje u utorak u 2 sata iza ponoći.