Igrači nadmudrili AI algoritme i mapirali crijevne bakterije

Igrajući Borderlands 3 igrači su riješili složenu zagonetku koju prije nisu uspjeli čak ni napredni algoritmi

Mladen Smrekar petak, 19. travnja 2024. u 07:52
Mini igra izgledala je poput slagalice u kojoj su igrači trebali slagati pločice koje predstavljaju sekvence mikrobne DNK  📷 Borderlands
Mini igra izgledala je poput slagalice u kojoj su igrači trebali slagati pločice koje predstavljaju sekvence mikrobne DNK Borderlands

Igrači mogu značajno unaprijediti znanstvena istraživanja. Naime, čak 4,5 milijuna igrača diljem svijeta igralo je Borderlands 3, igru koja im je pomogla mapirati evolucijsku povijest bakterija pronađenih u ljudskim crijevima. Istraživanje bazirano na ovoj igri pomoći će nam i da dobijemo bolji uvid u to kako prehrana, lijekovi i način života utječu na naše mikrobne zajednice.

Ugodno s korisnim

Igrači su, piše časopis Nature Biotechnology, mnogo bolje uočavali uzorke i veze između bakterija i to su činili bolje čak i od naprednih AI algoritama. Dapače, u pola dana su prikupili pet puta više podataka o sekvencama DNK mikroba nego što je ranija igra Phylo prikupila tijekom 10 godina. To je znanstvenicima pomoglo da prate odnose između više od milijun različitih vrsta mikroba u ljudskim crijevima.

U igri igrači moraju poravnati obojene kockice koje predstavljaju nukleobaze prema vodilicama s lijeve strane umetanjem žutih kockica  📷 McGill University
U igri igrači moraju poravnati obojene kockice koje predstavljaju nukleobaze prema vodilicama s lijeve strane umetanjem žutih kockica McGill University

"Budući da gotovo polovica svjetske populacije igra videoigre, od iznimne je važnosti da otkrijemo nove kreativne načine za izvlačenje vrijednosti iz svog tog vremena i umne snage koju trošimo igrajući", rekli su istraživači kanadskog Sveučilišta McGill kojima su u eksperimentu pomogli i strulnjaci Gearbox Entertainmenta, MMOS-a i Kalifornijskog sveučilišta u San Diegu

Inovativni potencijal videoigara

Ljudsko tijelo je vrlo složen ekosustav, dom milijardama mikroba, stoga je dobro razumijevanje ovih mikrobnih zajednica ključno za očuvanje ljudskog zdravlja.

BLS cjevovod od početnog usklađivanja milijun sekvenci do rezultata analize objavljenih u znanstvenom radu 📷 McGill University
BLS cjevovod od početnog usklađivanja milijun sekvenci do rezultata analize objavljenih u znanstvenom radu McGill University

Projekti poput Borderlands Science mogli bi revolucionirati način na koji doživljavamo zdravlje. Prikupljene informacije mogu se, kažu istraživači, koristiti za povezivanje određenih vrsta mikroba s onim što jedemo, s načinom na koji starimo, ali i s mnogim bolestima.

Ovaj projekt naglašava inovativni potencijal videoigara i mogao bi pomoći da se poboljšaju algoritmi umjetne inteligencije koji će se koristiti za analizu sekvenci DNK.