Bicikl s KERS-om – dobra ili besmislena ideja?

Jedan youtuber opremio je bicikl sa zamašnjakom koji je spojen s pogonom i tako čini aktivni sustav iskorištavanja kinetičke energije. Može li to pomoći za lakše kretanje i ubrzavanje?

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 31. svibnja 2021. u 06:00

Youtuber Tom Stanton je, prema vlastitim riječima, inženjer aeronautike koji je malo zastranio u projekte vezane uz 3D ispis, pa ih stvara, snima i objavljuje na YouTubeu. Do sada je isprintao zabavne stvari kao što su helikopter pogonjen zrakom, dragster autići pogonjeni superkondenzatorima ili vakuumom, i tome slične, a sada se prihvatio malo većeg zadatka. Na sasvim obični bicikl poželio je postaviti – KERS.

BicikloKERS

KERS je, za one koji ne prate Formulu 1 i automobilsku tehnologiju, skraćenica za "kinetic energy recovery system", odnosno sustav ponovnog iskorištavanja kinetičke energije. Ideja je da se prilikom vožnje, a posebice tijekom kočenja, tako nastali višak energije pohranjuje da bi ga se kasnije moglo iskoristiti za ubrzavanje. U F1 energija se, dok je ovaj sustav bio u svojoj izvornoj verziji, pohranjivala u baterije (pohranjuje se i danas, ali na kompliciraniji način te dolazi i iz viška topline s motora). No, najjednostavniji oblik KERS-a prastara je tehnologija – zamašnjaka.

Zamašnjak je u osnovi teški kotač koji, kada se zavrti, ima velik moment tromosti ili inercije, pa se može koristiti za stabilizaciju vozila (djeluje kao zvrk), ili za stabilizaciju njihovog rada te kod parnih strojeva za savladavanje mrtve točke u radu.

Korisne karakteristike zamašnjaka Stanton je preslikao na svoj bicikl. Ugradio je na njega veliki metalni disk, spojio ga na pogonski sustav, te dodao i spojku kojom može kontrolirati njegov rad. Pokušao je potom uključivati svoje "regenerativno kočenje" i njime lakoćom uspijevao zaustaviti bicikl. No, tako prikupljena energija nije mu bila dovoljna da bi krenuo iz mjesta korištenjem samo energije iz zamašnjaka.

Slabiji od AA baterije

Zaključio je potom da energiju u zamašnjak mora pridodavati i tijekom vožnje – pa je u konačnici uspio dovoljno ga zavrtjeti kako bi, nakon zaustavljanja, samo njime uspio pokrenuti bicikl. I sebe na njemu, dakako. Izračunao je da je efikasnost ovog sustava u regeneriranju kinetičke energije oko 15%. Zamašnjak se vrtio i na više od 2.300 okretaja u minuti i pohranjivao oko 1.800 J energije. To je i dalje 5-6 puta manje od energije koju može dati jedna standardna AA baterija, no prednost KERS-a sa zamašnjakom svakako je u njegovom brzom "punjenju".

Za sve ostale detalje – donosimo Stantonov video.