Modularni leteći automobil: hibridno rješenje u integraciji kopnenog i zračnog prijevoza
Modularni leteći automobil ime je neobičnog vozila-letjelice kineske kompanije Xpeng AeroHT u sastavu Xpeng Motors, a sastoji se od kopnenog nosača i zrakoplova. Prvi će put javno poletjeti u studenom, a kostat će, preračunato, oko 280.000 dolara.
Xpeng AeroHT, podružnica tvrtke Xpeng Motors, predstavila je svoj najnoviji izum jednostavnog naziva "Modularni leteći automobil" ili "Kopneni nosač zrakoplova". Ovo vozilo, koje predstavlja drugačiji pristup kopneno-zračnoj mobilnosti, sastoji se od kopnenog vozila-nosača i drona-zrakoplova, a prvi će put javno poletjeti u studenom na zrakoplovnom sajmu u Zhuhaiu, službeno poznatom kao Kineska međunarodna zrakoplovna i svemirska izložba. Očekuje se da će prednarudžbe započeti krajem ove godine, s cijenom oko 280.000 dolara, a isporuke bi trebale početi 2026. godine.
Tri godine razvoja
Xpeng AeroHT, osnovan 2013. godine uz potporu Xpengovog izvršnog direktora He Xiaopenga, posvetio se razvoju letećeg automobila. Unatoč ranijim iteracijama koje su više nalikovale futurističkim vozilima nego tradicionalnim automobilima, tvrtka je mijenjala dizajn i konačno predstavila gotovo završen proizvod. Još 2021. godine Xpeng AeroHT predstavio je svoj leteći automobil. Međutim, problemi sa stabilnošću rotora doveli su do redizajna i mnogih tehničkih promjena.
Kopneni nosač zrakoplova
Kopneni nosač zrakoplova sastoji se od dva glavna dijela: kopnenog vozila i zrakoplova. Vozilo ima tri osovine, duljine 5,5 metara, širine 2 metra i visine 2 metra. Izgleda minimalistički, poput Cybertrucka. Vozilo radi kao električno vozilo s produženim dometom (EREV) na platformi visokog napona od 800V, koristi motor s unutarnjim izgaranjem za pokretanje električnih motora i baterije. Ova konfiguracija omogućuje domet do 1.000 kilometara (CLTC), s mogućnošću brzog punjenja koje može napuniti zrakoplov s 30% na 80% za samo 18 minuta.
Zrakoplovni dio nalikuje velikom dronu za dvije osobe i sposoban je za vertikalno polijetanje i slijetanje. Može se automatski spojiti s kopnenim nosačem i sklopiti svoje rotore kako bi stao u ogromni prtljažnik nosača. S jednim punjenjem, zrakoplov može izvesti 5-6 letova i podržava ručne i automatske načine vožnje. Dizajn uključuje konfiguraciju s 6 osi i 6 rotora što povećava sigurnost i održava let čak i ako dva rotora otkažu.
Regulatorni i logistički problemi
Tehnički je izvedivo, ali problemi su regulatorni i logistički. Trenutno ne postoji pravni okvir za leteće automobile ni u jednoj zemlji, a potencijalni vlasnici vjerojatno će morati dobiti pilotske dozvole. U Kini, gdje se letovi na niskim visinama postupno liberaliziraju, tržište za takva vozila ostaje nišno i skupo. Ambiciozni proizvodni ciljevi Xpeng AeroHT-a, koji ciljaju na više od 10.000 jedinica godišnje, ovise o uspješnom osnivanju tvornice za montažu, čija izgradnja treba početi ovaj mjesec, a probna proizvodnja u srpnju 2025. godine.