Nije problem to što govori Joe Rogan, nego način na koji se Spotify pere od odgovornosti

Spotify je obećao izmijeniti protokole, primjenjujući "savjetovanje o sadržaju" na epizode podcasta u kojima se govori o Covidu-19. No, kritičari kažu da su time promašili metu

Mladen Smrekar srijeda, 2. veljače 2022. u 06:00

Neil Young i Joni Mitchell prošli su tjedan demonstrativno skinuli svoju glazbu sa Spotifya. Razlog? neslaganje s (dez)informacijama koje u svom ultrapopularnom podcastu The Joe Rogan Experience šire bivši voditelj Fear Factora Joe Rogan

"Mogu imati Rogana ili Younga", napisao je Young u svom kasnije povučenom postu na blogu. “Ali ne oboje.”

Izmjena protokola

Ni Young niti Mitchell nisu plaćeni za ekskluzivni streaming na Spotifyu, ali Joe Rogan bogami jest. Spotify je prije dvije godine kupio ekskluzivna prava na Roganovu emisiju, što je tek dio šireg plana ovog švedskog audio diva da okupi velike igrače podcastinga kaošto su The Ringer i Gimlet.

"Možete imati mene ili Rogana, ali ne obojicu", poručio je Neil Young Spotifyu
"Možete imati mene ili Rogana, ali ne obojicu", poručio je Neil Young Spotifyu

A kad se vidjelo da sve više ljudi podržava bojkot koji su pokrenuli Young i Mitchell, Spotify je obećao izmijeniti svoje protokole, primjenjujući "savjetovanje o sadržaju" na epizode podcasta u kojima se govori o Covid-19 i povezivanje s pouzdanim izvorima o pandemiji.

Spotify je tako povukao potez iz priručnika o upravljanju društvenim mrežama, nalik onima koje su povukli Facebook i Twitter kako bi obuzdali kolanje dezinformacija koje bi njihovim korisnicima mogle nanijeti štetu. 

To bi bio logičan potez kad bi neki nepoznati podcaster počeo hvaliti prednosti ivermektina, za kojeg je Rogan tvrdio da pomaže u liječenju Covida-19. Ali Rogan nije nepoznati podcaster koji svoje umotvorine stavlja na platformu i nada se djelićima centa po svakom streamu. Rogan je na platnom spisku Spotifya i košta ga lijepih 100 milijuna dolara.

Sloboda govora i dezinformacije

Daniel Ek, suosnivač i izvršni direktor Spotifya, rekao je u postu na blogu kako tvrtka podržava izražavanje tvoraca sadržaja i te vrijednosti balansira sa sigurnošću korisnika. Važno mu je, kaže, da njegova tvrtka ne postane cenzor sadržaja koji objavljuje i da se istovremeno pobrinemo da postoje pravila i posljedice za one koji ih krše.

Rogan bi oboljele od Covida-19 liječio ivermektinom
Rogan bi oboljele od Covida-19 liječio ivermektinom

Ek u svom postu nije direktno spomenuo Rogana u svom postu, ali je, kažu kritičari, promašio metu. Spotify je privatna tvrtka; sloboda govora štiti pojedince od vladine cenzure, a ne od korporativnog sadržaja. Uzbuna oko Rogana nije nastala zbog toga što on streama na Spotifyu, nego zato što je on plaćen da bude njihov maneken podcastinga. 


"Nastav li Spotify pisati floskule o primjeni pravila na sve tvorce sadržaja podjednako, korisnici sadržaja samo će još više zahtijevati korporativnu odgovornost", kritizira politiku tvrtke Joan Donovan, istraživačica dezinformacija s Harvarda.

Spotifyeva dilema

U internetskoj ekonomiji mnoge najuspješnije tvrtke zapravo su platforme koje hostiraju, grupiraju i distribuiraju sadržaje trećih strana. Svaka platforma ima pravila o tome kakav je sadržaj dopušten. Njihova ograničenja ponekad su zakonske prirode, poput zaštite autorskih prava ili zabrane ilegalnog seksualnog materijala, ali većina se svodi na moralna ograničenja.

YouTube, pionir u plaćanju po pregledu sadržaja prema ugovorima o podjeli prihoda od oglasa, obično demonetizira one koji prekrše zadana pravila. No, Spotifyeva dilema je potpuno drugačija.

Spotify je Roganu dao 100 milijuna dolara kako bi ga privukao na svoju platformu i na njemu (valjda) zarađuje puno novca. To kompaniju čini makar moralno odgovornom za možebitne posljedice onoga što Rogan izgovara, kažu kritičari.