Tangent PreAmp II i Power Ampster II - Moćni mališani
Danska kompanija, poznata po pristupačnim zvučnicima i hi-fi komponentama, na tržište je plasirala komplet koji se sastoji od digitalnog pretpojačala s pojačalom za slušalice i pojačala snage u D klasi. Riječ je o kombinaciji s izrazito dobrim odnosom cijene i kvalitete
Tip | Bluetooth pretpojačalo s digitalnim ulazom i pojačalom za slušalice |
DAC | Crystal 43444, 24 bit/192 kHz |
Ulazi | RCA stereo analogni/phono MM, 3,5 mm AUX, optički (TOSLINK), Bluetooth 5.0 (aptX HD) |
Izlazi | 2x XLR balansirani, stereo RCA, mono RCA za subwoofer, 6,35" za slušalice |
Frekvencijski odziv | 20 Hz do 50 kHz |
SNR | 112 dBA |
Jamstvo | 2 godine |
Tip | Pojačalo snage |
Nazivna snaga | 2x 50 W (pri 8 Ω), 1x 200 W u bridge modeu |
Frekvencijski odziv | 20 Hz do 50 kHz |
SNR | 85 dB |
Ulazi | 2x XLR balansirani, stereo RCA |
Izlazi | Priključak za zvučnike |
Jamstvo | 2 godine |
Tvrtka Tangent već je neko vrijeme etablirano ime, kako na europskom, tako i na hrvatskom tržištu audiokomponenti. Od samih početaka kupcima nudi kompletan asortiman uređaja za kućnu reprodukciju glazbe, pa tako i aktualni katalog sadrži uređaje u praktički svim kategorijama tog segmenta industrije – od stolnih radija, multiroom rješenja, aktivnih, bežičnih i pasivnih zvučnika, pa sve do klasičnih audiokomponenti.
Junaci ove recenzije dva su uređaja predstavljena na proljetnom High-End 2022. sajmu u Münchenu: digitalno pretpojačalo Tangent PreAmp II i pojačalo snage u D klasi, Tangent Power Ampster II.
Navedeni uređaji promoviraju se kao logičan par, no moguće ih je kupiti i koristiti odvojeno. Postoji više razloga koji su mogli dovesti do Tangentove odluke da na tržište izbaci odvojeno pretpojačalo i pojačalo snage. Neke od njih mogu biti tehnološke prirode – odvajanje izlaznog stupnja od područja elektronski osjetljivijeg signala u pretpojačalu stari je postulat u svijetu hi-fija. Drugi razlog može biti praktične prirode – nastavljajući stečevine svoje već otprije poznate linije Ampster, činjenica da je ovdje riječ o dosad najvećoj izlaznoj snazi pojačala unutar nje, sigurno je utjecala i na mogućnost da se oba sklopa (pretpojačalo i izlazno pojačalo) smjeste u kompaktno, praktički minijaturno kućište koje obilježava navedenu liniju. Naposljetku, nije besmislen niti zaključak da je, čisto marketinški, Tangent odlučio uvesti prestižan koncept odvojenih pre-amp audiokomponenti u najnižu cjenovnu klasu, posebice jer se čini da u tom segmentu zapravo i nemaju adekvatnu konkurenciju. Provjerimo, stoga, što su uspjeli ponuditi.
Bez gužve u šesnaestercu
Tangent PreAmp II nastavak je razvojne linije obitelji Ampster, u svakom pogledu. Zadržavši minijaturne dimenzije – kutija broji 195 x 194 x 70 milimetara – ponudio je više od prethodnih modela, zadržavši jednako povoljnu cijenu. Prethodni model zasebnog Tangentovog pretpojačala PreAmpster II, naime, nije imao ni priključak za slušalice, niti balansirane XLR izlaze. Odluka da pojedinačno prodaje komponente iz seta tako postaje još logičnija. Naime, osim što preko balansiranih izlaza možemo spojiti pripadajuće izlazno pojačalo, time se otvara mogućnost korištenja i velikog broja aktivnih studijskih monitora. Naravno, PreAmp II i dalje zadržava mogućnost spajanja izlaznog pojačala preko single-ended RCA priključaka.
Dakle, s prednje strane uređaja, posloženo na kvalitetno izvedenoj prednjoj ploči od aluminija, čekaju nas, redom, senzor daljinskog upravljača, 6,35-milimetarski izlaz za slušalice, te red LED-ica koje označavaju status uređaja. Prva LED-ica označena je sa "Standby", a indicira je li uređaj u pogonu ili na čekanju. Sljedeće četiri diode označavaju aktivni ulaz: Bluetooth, optički, linijski (RCA) i 3,5-milimetarski AUX. Posljednja točka prednjice PreAmpa II multifunkcionalni je gumb, izrađen od plastike. Njime se uređaj pokreće ili vraća u stand-by, bira se ulaz, ili regulira glasnoća. Posljednja navedena funkcija neograničenog je tipa; s obzirom na to da je riječ o digitalnoj kontroli glasnoće, potenciometar na sebi nema markaciju početnog ili krajnjeg stanja glasnoće. Isto tako, ne postoji niti neka vrsta ekrana na kojem bi se mogla očitati trenutačna razina glasnoće. Te dvije činjenice, u kumulaciji će dovesti do manjih problema u funkcionalnom korištenju, no o tome kasnije.
Sa stražnje strane, PreAmp II krcat je mogućnostima. Počevši od lijeve strane, možemo naći Bluetooth antenu i preklopnik za stand-by. Slijedi preklopnik kojim se bira funkcija linijskog ulaza, koji može biti klasični linijski, ili se može aktivirati MM gramofonsko pretpojačalo. Iznad njega, zbog toga je i priključak za uzemljenje gramofonske integracije. U sljedećem redu, sâm je RCA ulaz, koji može, stoga, imati dvije svrhe.
Nakon toga slijede još dva ulaza u donjem redu uređaja, a to su 3,5-milimetarski AUX te digitalni optički ulaz. Ostali su još izlazi: single-ended RCA te mono RCA, namijenjen spajanju subwoofera. Iznad cijelog tog seta konektora nalaze se prethodno spomenuti XLR balansirani izlazi. Prava je umjetnost, zapravo, smjestiti toliku količinu funkcija u tako malo prostora, a da ipak ne dođe do ozbiljnijih funkcionalnih problema, pa u tom smislu inženjerima Tangenta treba skinuti kapu.
Uz PreAmp II dolazi i daljinski upravljač simpatična izgleda. Osim kontrole pretpojačala, navedeni daljinac služi i funkciji kontrole kompletnog Tangentova sustava, ako biste još uz PreAmp II nabavili i ostale njihove komponente iz serije, odnosno CD player pod nazivom Tangent CD II i tuner imena Tangent Tuner II. Daljinac ima i funkcije reguliranja tonskih kontrola (bas, visoke frekvencije) na pretpojačalu, koje nije moguće podesiti na samom uređaju.
Minimalizam
Power Ampster II puno je lakše opisati nego pripadajuće pretpojačalo. On, naime, na svojoj prednjici, osim indikatora uključenosti, nema apsolutno niti jednu drugu funkcionalnost. Dimenzije su identične PreAmpu II – 195 x 194 x 70 milimetara, a kutija je također metalna, s aluminijskom prednjicom.
Sa stražnje strane priča je ipak malo drugačija, jer to pojačalo posjeduje i balansirane XLR ulaze, što nije čest slučaj niti općenito, a kamoli u najnižoj mogućoj cjenovnoj klasi.
Krenuvši slijeva, prvo nailazimo na preklopnik kojim pojačalo stavljamo u stereo ili mono konfiguraciju. Naime, dva Power Ampstera II mogu raditi kao monoblokovi, što podiže izlaznu snagu na 200 W. Pritom su važna dva momenta – tzv. bridge mode radi samo preko XLR ulaza, što je očito posljedica inherentnog balansiranog ustroja pojačala. Drugo, na pojačala u monoblok konfiguraciji trebalo bi spajati isključivo zvučnike s impedancijom od 8 Ω, što Tangent jasno označava na svojim zvučničkim priključcima.
Nakon stereo-mono preklopnika, slijede RCA ulazni konektori (single-ended), a potom i XLR konektori, pri čemu je označeno koji je ulaz funkcionalan u mono načinu rada. Slijede prilično kvalitetni priključci za zvučnike, što je još jedno ugodno iznenađenje u toj cjenovnoj klasi. Na kraju slijedi segment posvećen priključku na strujnu mrežu – ulazni konektor s dva izvoda, preklopnik uključenja, i izbornik napona mreže, pametnom odlukom konstruktora, zaštićen komadom pleksiglasa.
Pojačalo se u radu praktički ne grije, čak niti nakon više sati uporabe. Isto tako, pojačalo je opremljeno auto-sense funkcijom, tako da ga uopće nije potrebno isključivati na prekidaču. Naime, nakon prestanka reprodukcije s izvora zvuka, pojačalo samo odlazi u stand-by te se uredno budi pri ponovnom početku reprodukcije. U međuvremenu, u stand-byu troši zanemarivu količinu struje – 0,5 W. Zanimljivo je i napomenuti da, unatoč solidnoj izradi kućišta i aluminijskoj prednjici, te nominalnoj snazi od 2x 50 W RMS na 8 Ω, pojačalo ne teži više od dva kilograma, a kako se i ne grije, smještaj u okvire sustava iznimno je lagan i pruža puno potencijalnih opcija, što nije čest slučaj s izlaznim pojačalima.
Iskreni u prezentaciji
Poslušali smo obje komponente prvo zajedno, u prvom redu koristeći blagodati balansirane konekcije. Teoretski, to bi u nekoj mjeri trebalo anulirati određene nazivno tehnološke nedostatke, no kasnije se pokazalo kako niti korištenjem single-ended RCA konekcije nije došlo do neke vrste problema u funkcionalnom smislu. Dapače, zvuk je bio čvrst i dobro definiran, s dosta detalja u prvim slojevima glazbenog tkiva. Ono što se objektivno može prigovoriti u apsolutnom smislu, jest njihov nedostatak u kompleksnije građenim skladbama, no realno, baš i nije objektivno očekivati takvu vrstu performansi u tim cjenovnim kategorijama.
Primjerice, poslušali smo album "Avalon" legendarne skupine Roxy Music. U vrijeme izlaska, od fanova primljen s određenom vrstom sumnjičavosti, protekom vremena izgubio je stigmu komercijalnog kompromisa, a ostalo je samo ono što ga je od početka uistinu i karakteriziralo – izvrsno producirani uradak kompetentnih majstora zanata. Skladba "True to Life" u izvedbi Tangentovih pulena zasjala je u punom sjaju autorskog i producentskog čarobnjaštva Bryana Ferryja i ekipe. Ono što nam se čini odlučujuće važnim, jest to da uređaji – i zajedno i pojedinačno – uvijek zadržavaju ritmičku dinamiku skladbe (ili vremensku domenu melodije), osiguravajući bez pogovora doživljaj da se sluša skladba, a ne skup zvukova. Kompleksnije skladbe izvedene neamplificiranim instrumentima pokazale su ipak nedostatke u dubini zvučne slike, ostajući, ako ništa drugo, realni u odnosu na izdani račun trgovca.
Pretpojačalo samo za sebe pruža širok spektar mogućnosti korištenja, i u svakoj pojedinoj opciji radi dobar posao. Reprodukcija preko ugrađenog pojačala za slušalice daje sasvim solidne rezultate, kao i ona preko optičkog ulaza, odnosno preko DAC sekcije. Šteta je u tom smislu to što se ipak nije našlo mjesta za USB ulaz – mogućnost korištenja kao pretpojačala za slušalice, odnosno kontrole nekog kućnog studija za produkciju glazbe, dodatno bi naglasilo polivalentnost uređaja. No pretpostavljamo da je dobar dio kućnih računala ionako opremljen optičkim izlazom, pa možemo reći da u određenoj mjeri nedostatak USB ulaza u DAC i nije toliki problem. Bluetooth je radio stabilno i bez ikakvih problema, a određeni nedostatak razlučivosti u odnosu na ostale ulaze očito se odnosi isključivo na kvalitativnu razinu samog protokola, te tako samo pokazuje da su konverterski i ulazni sklop uređaja u osnovi na adekvatnoj razini.
U ulozi pretpojačala, PreAmp II izvrsno je usklađen s pripadajućim izlaznim pojačalom. Dapače, usporedili smo njegovu izvedbu s nekoliko puta skupljim TEAC-ovim DAC/pretpojačalom s balansiranim izlazima, i gotovo da se može reći kako Tangentov pulen bolje obavlja posao. Vjerojatno je riječ o usklađenim ulazno/izlaznim kapacitetima Tangentova dvojca.
S druge strane, Tangent bi Power Ampster II gotovo mogao ovjenčati lovorikama isključivo na temelju kuriozuma koji on predstavlja. Naime, za tristotinjak eura danas na tržištu praktički nije moguće dobiti izlazno pojačalo, a kamoli da je ono brendirano od europskog proizvođača. No to, naravno, nije sve – izvedba djeluje kvalitetno, a samim performansama nema se čega sramiti niti u skupljem društvu.
Bez prave konkurencije
Ovi uređaji u primjeni jasno odaju svoje budget porijeklo, no ne rade to na način koji bi ih ikako isključio iz opcije nabave. Dapače, sposobni su pružiti uvjerljive glazbene performanse u realnim okolnostima, tražeći za to cijenu kojoj nitko drugi ne može konkurirati – pa čak niti kineske tvrtke s AliExpressa, praktički bez ikakve pozadine i renomea, da ne kažemo sumnjive.
Bez obzira na neoptimalnu funkcionalnost kontrole glasnoće, ili eventualni nedostatak USB ulaza, PreAmp II nudi uvjerljivo najviše od usporedivih proizvoda za traženu cijenu, i to ne samo u katalozima domaćih trgovaca. Power Ampster II iznimno je simpatično pojačalo snage, koje svoje kvalitete ne dokazuje samo unikatnom pozicijom na tržištu, nego i nesumnjivom razinom temeljne uporabljivosti.
Kao zaokružen paket amplifikacije u dvije kutije, taj će sustav za cijenu prosječnog integriranog pojačala ulazne klase ponuditi puno više fleksibilnosti, uz adekvatnu razinu performansi.
U tom kontekstu, činjenica da je te komponente moguće kupiti od domaćeg zastupnika i s dvije godine jamstva, deklarira Tangent PreAmp II i Power Ampster II kao nepatvoreni i supstancijalni best buy. Preporuka!
Upravljanje glasnoćom - Oprezno s odvrtanjem!
Jedini ozbiljniji prigovor koji možemo uputiti Tangentovu dvojcu jest implementacija multifunkcionalnog gumba, specifično u onom dijelu koji se tiče regulacije glasnoće. Naime, pri uključenju uređaja ne postoji nikakva informacija o tome kolika je razina glasnoće ulaznog signala. Da je riječ o mehaničkom potenciometru, barem bi imao krajnje položaje, no s obzirom na to da je riječ o digitalnoj kontroli glasnoće "beskonačnog" tipa, neka vrsta fizičke vizualne kontrole nema baš smisla. Baš zbog toga, uređaji s digitalnom regulacijom u pravilu su opremljeni nekom vrstom ekrana, na kojem se očitava trenutačna vrijednost razine glasnoće, nevažno ima li poveznice s pravim decibelima ili ne. No PreAmp II, vjerojatno zbog uštede, nema kontrolni ekran. Dodatni je problem to što je riječ od pretpojačivačkom uređaju, pa teoretski iza njega može stajati i vrlo jako pojačalo, koje može biti i više nego sposobno izbaciti zvučničke drivere iz svojih okvira. Tangent je identični sustav koristio kod svojeg integriranog pojačala Tangent Ampster, no u tom slučaju radilo se o uređaju male izlazne snage, s osjetno manje mogućnosti izazivanja ozbiljnijeg problema.
Slaba je utjeha to što u stand-byu PreAmp II pamti zadnju razinu ulaznog signala, jer realno, nikad ne možemo biti sigurni u kojim smo ga uvjetima posljednji put isključili, posebno ako je prošlo nešto vremena od posljednjeg korištenja. Stoga nam ostaje samo da svaki put pri uključenju okrećemo gumbić ulijevo, u nadi da smo uistinu i stišali ulazni signal, te kako nećemo doživjeti zvučni šok kad pokrenemo reprodukciju.
A i toga se, ustvari, treba sjetiti baš svaki put…
Tehnološka koncepcija uređaja - Temelj isplativosti
U unutrašnjosti ovih uređaja, prema informacijama koje nam je proslijedio Tangent, krije se tehnološka osnova koju bismo mogli nazvati poštenom. Radi se o komponentama pristupačnih nabavnih cijena, koje nemaju neku vrhunsku tehnologiju ili performanse, ali uklopljene u zajedničku cjelinu, odrađuju posao na adekvatnoj razini.
Kad je riječ o pretpojačalu, ulazni stupanj temeljen je na JFET čipu TL072, koji radi u pravoj balansiranoj konfiguraciji, tako da XLR izlazi ne služe samo kao još jedan način spajanja (što zna biti slučaj kod određenih proizvoda u jeftinijoj klasi), nego su oni uistinu ovdje u punoj funkciji. Digitalni konverter jest pomalo ocvali Crystalov čip CS4344, no svejedno, riječ je o 24-bit/192 kHz rješenju, zbog kojeg nitko ne bi trebao biti razočaran. Bluetooth 5.0 podržava kodek aptX HD, i ne pokazuje nikakve probleme s prijemom ili reprodukcijom signala.
Pojačalo snage temelji se na Infineonovom modulu IRS2092, zapravo nekoj vrsti hibridnog sklopa, u kojem je navedeni čip u D klasi spregnut s izlaznim MOSFET tranzistorima. Taj modul također je već neko vrijeme na tržištu, no nije uspio skrenuti pozornost na sebe onako kako su u posljednje vrijeme to uspjeli Infineonovi moduli MA2070, poznati pod tržišnim nazivom Merus. Čini se da je većinom bio korišten u svrhe amplifikacije uređaja u profesionalnom ili auto-audio okruženju, s obzirom na to da u pojedinim varijantama (ovisno o sklopu napajanja i vrsti izlaznih tranzistora) može povući i do 500 W izlazne snage – jasno, s ne baš blagonaklonim karakteristikama koje se tiču kvalitete signala u tom slučaju.
U Power Ampsteru II Tangentovi su inženjeri implementirali varijantu koja razvija 2x50 W na 8 Ω, odnosno 2x 100 W na 4 Ω, također u pravoj balansiranoj konfiguraciji. Podatak o odnosu signala i šuma (SNR) od 85 dB, koji Tangent ističe, pomalo budi sumnju uopće u opravdanost korištenja te vrste tehnološkog rješenja za potrebe kućne reprodukcije glazbe, s obzirom na to da se vrhunska izlazna pojačala današnjice hvale tom vrstom podatka u mjeri od više od 130 dB. Teoretski, to bi značilo da je prag dostizanja primjetnog šuma u Power Ampsteru II prilično nizak, no u realnom okruženju, koristeći zvučnike nominirane na 89 dB osjetljivosti, i u prosječnoj sobi od dvadesetak kvadrata, niti pri vrlo glasnom slušanju nismo mogli primijetiti neku vrstu kvarenja signala. To jest, očito, utjecalo u određenoj mjeri na reprodukciju detalja zvučne slike, no ne u mjeri koja bi apsolutno isključila to pojačalo kao adekvatno rješenje. Barem u slučajevima u kojima se ne koriste zvučnici izrazito visoke osjetljivosti – primjerice, zvučnici s eksponencijalnim rogom ili profesionalni zvučnici. No istini za volju, teško je pretpostaviti da bi netko mogao izabrati takva rješenja kako bi ih spario uz Power Ampster II, za potrebe kućne reprodukcije glazbe. Objektivno, bilo koja konstrukcija pasivnog zvučnika u pristupačnoj klasi koju bi bilo razumno koristiti uz ovo pojačalo, radit će bez ikakve vrste problema, tako da eventualni crv sumnje mirne duše može biti ostavljen sa strane.
Tangent PreAmp II
- Puno funkcionalnosti u malom pakiranju
- Pojačalo za slušalice
- Daljinski upravljač
- XLR izlazi
- Solidan zvuk
- Cijena
- Vrlo nepraktična kontrola glasnoće, s kojom je potreban oprez pri uključivanju
- Eventualni nedostatak USB ulaza
Tangent Power Ampster II
- Pojačalo snage sjajnog omjera mogućnosti i cijene
- Dovoljno snage za većinu potreba
- Prava balansirana konfiguracija s XLR konektorima
- Solidne zvučne performanse
- Za traženu cijenu, ništa