Svijet se sprema za novu generaciju barkoda
Klasični barkod odlazi u povijest, a "2D crtični kodovi" u QR stilu revolucionizirat će način na koji kupujemo i prodajemo
Uobičajen i sveprisutan barkod, crtični kod koji se na ambalažama potrošačke robe nalazi već pola stoljeća, uskoro će globalno biti zamijenjen robusnijim nasljednikom koji nudi mnogo više informacija o proizvodu koji se nalazi u njemu.
Sigurnije, transparentnije, bolje
Novi "2D" crtični kodovi otključat će mnoštvo online dodataka za potrošače i trgovcima revolucionirati upravljanje zalihama. Njihovo skeniranje moći će nam otkriti polje na kojem je nešto uzgojeno, tvornicu u kojoj je odjevni predmet sašiven, prakse održivosti tvrtke koja ga je proizvela, ili upute za pranje.
Barkod nove generacije trebao bi tako poboljšati sigurnost proizvoda, dati nam transparentniji uvid u podrijetlo predmeta koje kupujemo i poboljšati naše živote praktičnim prijedlozima o tome kako koristiti proizvod koji smo kupili.
Prednosti novog koda
Zahvaljujući novom crtičnom kodu trgovine će moći odmah reagirati na povlačenje proizvoda, identificirati neispravne artikle i ukloniti ih s polica. Moći će označiti hranu kojoj se približava rok trajanja i ponuditi popuste prije isteka roka trajanja. Potrošači će pak dobiti online pristup mnoštvu korisnih podataka: od detaljnog popisa sastojaka, preko recepata i potencijalnih alergena, do promotivnih ponuda i informacija o tome kako reciklirati proizvod.
U globalnoj akciji pod nazivom Sunrise 2027. maloprodajna industrija prelazi sa standardnog 12-znamenkastog crtičnog koda, kvadrata okomitih linija otisnutog na paketu, na dvodimenzionalnu varijantu omogućena za web.
Crtični kodovi univerzalnog koda proizvoda (UPC) bit će zamijenjeni novim 2D tipom, s informacijama kodiranim na vodoravnoj i okomitoj osi. Prelazak je najavljen do 2027. godine. Proizvodi će se i dalje skenirati na isti način na blagajni, ali prošireni crtični kodovi otvorit će svijet dodataka u stvarnom vremenu, uključujući bodove vjernosti, igre i kupone.
Pilot projekti
Krajem 2020. GS1 je pokrenuo globalnu inicijativu za prijelaz s tradicionalnih na sljedeće generacije crtičnih kodova zajedno s ključnim igračima u sektoru maloprodaje. Uspješni pilot programi već su započeli u više od 20 zemalja, uključujući Kinu, SAD, Australiju i Brazil. Ove srijede Hrvatsko udruženje za automatsku identifikaciju, elektroničku razmjenu podataka i upravljanje poslovnim procesima GS1 Croatia održava proljetni seminar o uvođenju novog barkoda zagrebačkom Hotelu Dubrovnik.
Kina 2D barkodove promovira od 2021. godine, a projektu se priključio i tamošnji Institut za standardizaciju. Puma je prva velika tvrtka koja je objavila da 2D barkodove koristi u svojim trgovinama i proizvodima u SAD-u. Ti kodovi povezuju se s informacijama o održivosti njihovih proizvoda i materijalima u tenisicama koje kupujete.
Istovremeno, 2D crtični kodovi koriste se u Australiji i Novom Zelandu za informacije o svježini delikatesa i mesnih proizvoda, dok ih u Japanu trgovine koriste kod rasprodaje hrane kojoj će trajanje isteći za manje od tri dana.