Meta je nedavno Appleu opalila virtualni tržišni šamar, a nogu iz prikrajka podmeće i Amazon
Meta je nedavno predstavila liniju proizvoda za virtualnu i proširenu stvarnost, čime je u jednom danu razotkrila Appleovo zaostajanje u ovom segmentu. Apple nije očekivao da će se jedna u svojoj originalnoj srži softverska kompanija probiti na tržište naprednih uređaja za koje se uvijek pretpostavljalo da će prvi zakoračiti Apple.
Meta se, zahvaljujući vizionarskoj odluci Marka Zuckerberga, diverzificirala i u ovom trenutku postala vodeća u novim tehnologijama za široke mase u segmentu proizvoda za virtualnu i proširenu stvarnost, Doduše, za Metu je prijelaz na hardver bio i racionalni izlaz iz ćorsokaka u koji je dospjela s Facebookom, tom umirućom marketinškom platformom, s koje su prvo pobjegli mladi, ostavivši starije generacije kao prevladavajuće korisnike od kojih se nema puno koristi kad se prodaju oglasi.
Metina konkurentska prednost
Metini uspjesi pokazuju gdje su Appleove potencijalne pogreške u području proširene i virtualne stvarnosti, a još više, koliko je pogrešna strategija high-end ekskluzivnosti koja ih je tako dugo držala uspješnima. Meta ima ono što Apple nema i izgleda još dugo neće imati: tu su Ray-Ban pametne naočale, koje kombiniraju elegantan dizajn i korisne značajke, Quest 3 slušalice s cijenom od samo 299 dolara, što miješanu stvarnost čini šire pristupačnom, te prototip Orion AR naočala, koje pružaju pogled u budućnost proširene stvarnosti sa 70-stupanjskim vidnim poljem i intuitivnim kontrolama. Uz to, gradi se virtualni svijet Meta Horizon, i ma kako bio rudimentaran, takvo nešto Apple nema ni na papiru. Uz to, brzo im je bilo jasno da nema puno šansi da se uspješno prodaje skupi Quest pro pa su ga jednostavno ugasili.
Appleov Vision Pro, unatoč svojim tehnološkim rješenjima, ne može zbog cijene dohvatiti mainstream potrošače. Možda im je u glavu udario uspjeh iPhonea i Apple Watcha, koji su postigli uspjeh, ali Vision Pro će možda trebati temeljitu preinaku kako bi dosegao široku prihvaćenost među korisnicima. I naravno, cijenu koju si prosječni ljubitelj gadgeta može priuštiti.
Trenutno stanje Vision Pro uređaja
Vision Pro je, hardverski, mora se priznati, remek-djelo inženjerstva, s elegantnim dizajnom, naprednim kamerama i vrhunskim zaslonima. Međutim, uređaj pati od nekoliko nedostataka, uključujući ograničeno vrijeme nošenja, nedostatak softvera i sadržaja trećih strana, malo uvjerljivih značajki izvan video iskustva te iznimno visoku cijenu od 3.500 dolara. Mark Gurman iz Bloomberga komentira: "Vision Pro je zapravo više tehnološki izlog nego istinski potrošački proizvod. Malo je razloga zašto bi netko kupio Vision Pro umjesto računala, a nedostaci su preveliki da bi se ignorirali."
Appleove moguće strategije
Appleova Vision Products grupa ima nekoliko opcija: razvoj jeftinijeg Vision Pro modela uz nadogradnju high-end verzije, pretvaranje uređaja u pametni zaslon premještanjem računalnih funkcija na iPhone, stvaranje proizvoda sličnog Metinoj suradnji s Ray-Banom, razvoj AirPods-a s vanjskim kamerama i AI mogućnostima te izrada samostalnih AR naočala, što predstavlja ultimativni cilj, ali i veliki tehnološki izazov. Sve to godinama je daleko od dolaska na tržište, a ne zaboravimo, Meta već sada ima respektabilnu ponudu.
Nije više nikakva novost kritizirati Apple i njegovo zaostajanje, posebno u sferi umjetne inteligencije, i prstom uprijeti na zastarjelu Siri. Sve što je Apple nedavno pokazao, uključujući iPhone 16, svojevrsno je recikliranje prijašnjih uspjeha, a posustali tempo inovacija pokušava se zamaskirati najavama o implementaciji umjetne inteligencije. Za imidž nije pomoglo ni to da se odustalo od projekta automobila te potpuno ignoriranje segmenta pametnog doma, u što je punom brzinom uskočio Amazon s grupom proizvoda temeljenih na Alexi.
Što će biti kratkoročno s Appleom?
Zahvaljujući ogromnoj količini akumuliranog novca i tržišnoj vrijednosti, Apple može još dugo tavoriti, a dugoročno padati sve niže na prestižnoj ljestvici tržišta. Već sada nikako ne pomaže stezanje Applea u Kini od strane domaće konkurencije i, kako mnogi vide, saturaciji tržišta najvažnije ponude, iPhonea.
Apple je na prekretnici. Ne samo u segmentu proširene i virtualne stvarnosti, već se tvrtka mora brzo prilagoditi tržišnim realnostima i preferencijama potrošača kako bi održala svoju poziciju lidera u tehnološkim inovacijama. Jer oni na koje se nije računalo, softverska nekad Meta i e-trgovački Amazon, nisu više u zadnjem vagonu hardverskog tržišta. Štoviše, Apple će, ako se ne probudi, ne samo izgubiti mjesto u vagonu inovacija već i ispasti iz vlaka budućnosti tehnologije i tržišta.