Istraživanja

Koliko vrijede masovno korištene besplatne aplikacije i kakav utjecaj imaju na BDP?

Stanfordovi istraživači procijenili su vrijednost Facebooka i devet drugih digitalnih dobara: Twittera (X), Instagrama, WhatsAppa, Snapchata, TikToka, Google Searcha, Google Mapsa, YouTubea i Amazon Shoppinga 📷 freepik
Mladen Smrekar ponedjeljak, 22. siječnja 2024. u 08:12

Google, Instagram i drugi popularni servisi generiraju bilijune dosad nebrojenih vrijednosti, otkriva novo istraživanje Stanforda

Koliko bi vam netko trebao platiti da prestanete koristiti Facebook na mjesec dana: 5 dolara? 10 dolara? 100 dolara? To je pitanje koje su Erik Brynjolfsson i njegovi kolege postavili gotovo 40.000 korisnika Facebooka iz 13 zemalja. Pokazalo se da bi manje od jedne petine ispitanih odreklo društvene mreže u zamjenu za pet dolara, dok bi se više od tri četvrtine suzdržalo od Facebooka za 100 dolara naknade.

Vrijednost digitalnih proizvoda

Ovi nalazi bili su dio eksperimenta osmišljenog da rasvijetli vrijednost digitalne robe, mnoštva virtualnih proizvoda koji su postali sastavni dio svakodnevnog života, od platformi za video streaming do aplikacija za razmjenu poruka i stranica za e-trgovinu. Unatoč prednostima koje donose potrošačima, većina digitalnih proizvoda je besplatna. To znači da se uvelike zanemaruju u izračunima bruto domaćeg proizvoda koji se, uz nekoliko iznimaka, temelji na cijeni koju ljudi plaćaju za robu i usluge.

Ukupna godišnja vrijednost 10 digitalnih dobara po zemlji 📷 Stanford Digital Economy Lab
Ukupna godišnja vrijednost 10 digitalnih dobara po zemlji Stanford Digital Economy Lab

Ograničenja BDP-a dobro su dokumentirana; metrika zanemaruje vrijednost svega, od antibiotika preko čistog zraka do pranja vlastitog rublja. Brynjolfsson je među onima koji kažu da nam je sada, kad sve više ljudi cijele dane provodi na Internetu, potreban novi, širi skup metrika.
"Ne možete upravljati onim što ne možete mjeriti", kaže Brynjolfsson, profesor na Stanfordu i direktor tamošnjeg Stanford Digital Economy Laba. "Ako ne znate gdje se stvara vrijednost u gospodarstvu, donosit ćete loše odluke kao političari, kao upravljači i kao građani."

10 digitalnih dobara

Eksperiment, opisan u radnom dokumentu Nacionalnog ureda za ekonomska istraživanja, procijenio je vrijednost Facebooka i devet drugih digitalnih dobara: Twittera (sada X), Instagrama, WhatsAppa, Snapchata, TikToka, Google Searcha, Google Mapsa, YouTubea i Amazon Shoppinga. Istraživači su rangirali relativnu korist koju su ljudi izvukli iz ovih stranica na temelju toga koliko bi bili spremni ne koristiti ih mjesec dana.

Vrijednost pojedinih društvenih mreža prema spremnosti korisnika da ih se odreknu na mjeseca dana za neku protuvrijednost 📷 Stanford Digital Economy Lab
Vrijednost pojedinih društvenih mreža prema spremnosti korisnika da ih se odreknu na mjeseca dana za neku protuvrijednost Stanford Digital Economy Lab

Ljudi su najviše preferirali Google Search, čak i više od osobnog susreta s prijateljima, a zatim YouTube i Google Maps. Twitter i Snapchat bili su najmanje preferirani servisi, dok je Facebook bio negdje u sredini. Istraživači su upotrijebili svoja otkrića o tome koliko bi novca ljudi prihvatili da prestanu koristiti Facebook kako bi ekstrapolirali vrijednost drugih proizvoda u dolarima. Studija je provedena u partnerstvu s Metom, matičnom tvrtkom Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, a tvrtka nije imala pravo veta na objavljene rezultate.

Neregistrirani bilijuni dolara

Studija je zaključila da je samo ovih 10 digitalnih dobara proizvelo više od 2,5 bilijuna dolara vrijednosti godišnje, što je ekvivalent oko 6% ukupnog BDP-a 13 zemalja uključenih u studiju: Belgije, Francuske, Irske, Japana, Južne Koreje, Kanade, Meksika, Norveške, Njemačke, Rumunjske, SAD-a, Španjolske i Velike Britanije. "Magnituda učinka bila je zapanjujuća", kaže Brynjolfsson. "To mi govori da mjerenje vrijednosti digitalnih dobara nije samo teoretska vježba: ovo je prvorazredna razlika u životima milijardi ljudi."

Istraživanje je također otkrilo da zemlje s nižim BDP-om, poput Meksika i Rumunjske, ali i ljudi s nižim prihodima unutar svake zemlje, izvlače proporcionalno veću vrijednost iz digitalne robe od svojih bogatijih sugrađana. 

Opsežna studija

"Ako nemate mnogo novca, ima smisla konzumirati i dobiti veću korist od besplatnih dobara", kaže Brynjolfsson. "To znači da digitalna roba nastoji smanjiti nejednakost unutar zemalja i između zemalja."

Spremnost korisnika Facebooka da se odreknu omiljene aplikacije po različitim zemljama 📷 Stanford Digital Economy Lab
Spremnost korisnika Facebooka da se odreknu omiljene aplikacije po različitim zemljama Stanford Digital Economy Lab

U ranijem istraživanju Brynjolfsson i njegovi kolege procijenili su vrijednost nekoliko digitalnih dobara, uključujući Facebook i kamere pametnih telefona. Najnovija studija obuhvatila je veću košaricu proizvoda i uključila mnogo veći uzorak ljudi sa šireg geografskog područja. Stanfordov Laboratorij za digitalnu ekonomiju namjerava provesti i opsežnu studiju kako bi izmjerio vrijednost više od 800 dobara: ne samo digitalnih proizvoda, već i tradicionalnijih dobara i usluga kao što su pasta za zube, automobili i zdravstvena njega. 

Novi način mjerenja BDP-a

Ovo istraživanje trebalo bi pomoći uspostavi komplementarne metrike BDP-u zvane GDP-B koja mjeri koliko dobra pridonose dobrobiti ljudi, a ne koliko koštaju. 

"Umjesto da samo mjerite koliko tko trošite na stvari, ovo mjeri korist koju od njih dobivate, što će biti zanimljiviji i relevantniji koncept za mnoge svrhe", kaže Brynjolfsson. "Ako želite dodatno smanjiti nejednakost prihoda, jedan od alata je poboljšanje nacionalne digitalne infrastrukture kako bi više ljudi imalo pristup besplatnim digitalnim dobrima."