Pred tri desetljeća: GeoCities – od Beverly Hillsa do virtualnih gradova

U vremenu kada je stvaranje web sadržaja dostupno mnogima, vrijedi se prisjetiti platforme koja je među prvima pokazala da internet pripada svima - GeoCitiesa, koji je, iako više ne postoji u svom izvornom obliku, zauvijek promijenio način na koji pristupamo webu kao kreativnom i društvenom prostoru...

Ivan Podnar ponedjeljak, 10. ožujka 2025. u 12:43

U ranim danima weba stvaranje vlastite stranice bilo je rezervirano uglavnom za tehnički obrazovane pojedince. No početkom 1995. godine pojavila se platforma koja je dramatično promijenila taj status quo - GeoCities. Ova usluga, koja ove godine obilježava svoju 30. obljetnicu, zauvijek je promijenila način na koji obični korisnici pristupaju objavljivanju sadržaja na Internetu.

Od Beverly Hillsa do virtualnih gradova

GeoCities je započeo svoj život krajem 1994. godine pod imenom Beverly Hills Internet (BHI), kada su ga osnovali David Bohnett i John Rezner. Tvrtka je isprva bila fokusirana na pružanje usluga web hostinga lokalnim tvrtkama iz područja Beverly Hillsa, no Bohnett je ubrzo došao na inovativnu ideju koja će transformirati njihov poslovni model.

Počelo je s web-kamerama

Postavljanjem web kamera na popularnim lokacijama u Beverly Hillsu i Hollywoodu, BHI je privukao značajan internetski promet. Taj uspjeh inspirirao je Bohnetta da kreira koncept besplatnih osobnih web stranica organiziranih oko tematskih "virtualnih gradova". Prvi takvi gradovi bili su RodeoDrive, posvećen kupovini, i Hollywood, usmjeren na zabavnu industriju.

Proljeće 1995. godine, kada je Geocities "otkriven" u to doba malobrojnim korisnicima Interneta, smatra se pravim javnim rođenjem platforme.

Ovaj geografsko-tematski pristup ubrzo se proširio i na druge zajednice: SunsetStrip za glazbu i noćni život, WallStreet za poslovanje, Koloseum za sport te WestHollywood za LGBT zajednicu. Do srpnja 1995. godine BHI je dodao još gradova: SiliconValley (tehnologija), CapitolHill (politika), Pariz (umjetnost) i Tokio (anime i azijska kultura). Do prosinca iste godine, BHI je službeno promijenio ime u GeoCities, što je bolje odražavalo prirodu usluge.

Web za sve - bez znanja HTML-a

Najvažniji razlog koji je ubrzao rast GeoCitiesa bio je njihov alat nazvan "Personal GeoPage Generator". Ova inovacija omogućila je korisnicima koji nisu poznavali HTML da jednostavno kreiraju vlastite web stranice kroz sučelje u pregledniku. Korisnici su mogli uređivati predložak stranice izravno online, birajući između ponuđenih dizajnerskih elemenata i ikona. 

Kako objašnjava Olia Lialina suosnivačica GeoCities Research Institutea, te rane stranice dijelile su prepoznatljive elemente poput oznaka "Under Construction" i ograničen set ikona, što je bilo izravna posljedica korištenja BHI-jevih predložaka.

No Bohnettova vizija nije se zaustavila samo na kreiranju web stranica - htio je stvoriti osjećaj zajednice i "naseljenosti" Interneta. Svakom korisniku dodijeljen je "kućni broj" unutar odabranog virtualnog susjedstva, što je pojačavalo koncept pripadnosti. Do kraja 1995. godine, GeoCities je privukao više od 20.000 korisnika raspoređenih u 14 tematskih zajednica.

Utjecaj na razvoj weba i društvenih mreža

GeoCities je, unatoč svojim ograničenjima poput ponekad nespretnih alata za izradu stranica i komercijalnih oglasa bio besplatan i usporediv s drugim uslugama tog vremena, a najvažnije - bio je dostupan svima.

Lialina ipak napominje da je GeoCities, kao centralizirana platforma, u određenoj mjeri ograničavao kreativnost korisnika. Međutim, njegov utjecaj nesumnjivo je vidljiv u nastanku sličnih usluga poput Tripoda, Angelfirea i Homesteada sredinom i krajem devedesetih. Te su platforme zajednički utabale put za budući razvoj weba i društvenih mreža, čineći online prisutnost dostupnom široj publici.

Godine 1999. GeoCities je kupila kompanija Yahoo!, a stranica je postala jedna od najposjećenijih na Internetu. Ipak, s vremenom je njegova popularnost opadala, da bi Yahoo! konačno ugasio uslugu 2009. godine.