Nikola Pavešić: Hrvatska bi mogla postati novo središte tehnološke inovacije u Europi
Rastući uspjesi hrvatskih startupova nagovještavaju značajnu promjenu na globalnoj tehnološkoj sceni. Optimistične prognoze podijelio je Nikola Pavešić iz Infobipa
Europskim tehnološkim silama uskoro bi se mogla uključiti i Hrvatska, barem tako vjeruje Nikola Pavešić, direktor za startupove u Infobipu, tvrdeći da će Lijepa Naša postati istaknuta kao Estonija već u 2024. godini.
Kako prenosi Fast Company, razlog Pavešićevih tvrdnji leži u tome da je Hrvatska proizvela dva „jednoroga“ – tvrtke Infobip i Rimac Automobili. Ako se, primjerice, pogleda broj takvih brzorastućih startupova po glavi stanovnika, Hrvatska se nalazi među pet najuspješnijih zemalja.
Nedavno je jedna hrvatska tvrtka prodana Googleu za 500 milijuna dolara, a u posljednjih nekoliko godina zabilježeno je nekoliko velikih poslova vrijednih više od 100 milijuna dolara. Pavešić kaže da sve to upućuje na rastući zamah, ali i potencijal koji se još uvijek može ostvariti. Smatra, također, da je Infobip za Hrvatsku ono što je Skype nekada bio za Estoniju.
„Ono što se dogodilo u Estoniji je to da je iz Skype proizašlo mnoštvo investicijskih fondova, drugih tvrtki 'jednoroga' i slično“, rekao je Pavešić na konferenciji Infobipa održanoj u Zadru te napomenuo da ljudi unatoč svemu i dalje ne znaju za tehnološku scenu u Hrvatskoj.
Srđan Kovačević, suosnivač i izvršni direktor ORQA-e, kaže da dio razloga leži u tome što hrvatski startupovi i tehnološki divovi nisu uvijek isticali svoj uspjeh, već da su bili striktno usredotočeni na svoj rad. S druge strane, Pavešić kaže da je to i također zbog same vrste tvrtki koje Hrvatska proizvoda. Većina se fokusira na B2B sektor, što znači da se njihov rad često grupira i pakira krajnjim korisnicima kroz potpuno drugačiji brend.
„Koristite naše (Infobipove) proizvode svaki dan. Svaki put kada pozovete Uber, Bolt ili kada dobijete jednokratnu lozinku od svoje banke na SMS, vrlo je vjerojatno da nas koristite svakodnevno“, objašnjava Pavešić.
Upravo je neisticanje uspjeha Hrvatske otežalo domaćim startupovima prikupljanje sredstava, uz, naravno, ostale globalne geopolitičke šokove, poput povećane inflacije ili ruske invazije na Ukrajinu. Usprkos početnim razgovorima o IPO-ima za vodeće tehnološke tvrtke poput Infobipa, planovi za prikupljanje kapitala nisu prošli glatko, primoravajući tako tvrtke poput ORQA-e da se okrenu lokalnim investitorima.
Međutim, iako svojevrsnih izazova svakako ima, postoji optimizam da će se situacija promijeniti, posebno zbog rastućeg talenta unutar Hrvatske i bolje infrastrukture nakon pristupanja u EU. Kovačević očekuje da će nekoliko značajnih javnih događaja u narednih pet godina označiti prekretnicu u percepciji Hrvatske kao značajnog igrača na globalnoj tehnološkoj sceni, potičući eksponencijalni rast u sektoru.