30 godina Amazona: neki čestitaju, a drugi, kao EU, traži nove podatke o usklađenosti s DSA

Unatoč impresivnom rastu i dominaciji, Amazon se suočava s pojačanim regulatornim nadzorom, posebice u Europi, gdje je Europska komisija zatražila dodatne informacije o usklađenosti s Aktom o digitalnim uslugama

Ivan Podnar subota, 6. srpnja 2024. u 06:30
The Spheres, kupola s botaničkim vrtom ispred sjedišta Amazona u Seattleu 📷 Izvor: Amazon
The Spheres, kupola s botaničkim vrtom ispred sjedišta Amazona u Seattleu Izvor: Amazon

Najprije, dobra vijest za Amazon: slavi rođendan, jer je osnovan, 5. srpnja, pred 30 godina i razvio se od online knjižare do multi-dimenzionalne mega-korporacije vrijedne preko dva bilijuna dolara. Impresivni rast!

Onda loša vijest za Amazon: Europska komisija zatražila je, od Amazona, baš na rođendan, u petak, dodatne informacije o mjerama koje je američki div e-trgovine poduzeo kako bi se uskladio s obvezama prema Aktu o digitalnim uslugama (DSA).

Transparentnosti sustava za preporuke

Komisija je posebno zainteresirana za detaljne informacije o transparentnosti sustava za preporuke. Ovi sustavi, koji su ključni za iskustvo korisnika na platformi, vrlo često kupci donose odluku o kupovini zbog preporuka, moraju biti jasno objašnjeni prema DSA. "Amazon mora pružiti zatražene informacije do 26. srpnja," navodi se u izjavi EU. Ovaj zahtjev dolazi nakon sličnog upita u studenom prošle godine, kada je EU tražila informacije o Amazonovim mjerama za zaštitu kupaca od ilegalnih proizvoda. Također, Amazon mora objasniti koje opcije nudi korisnicima da odustanu od profiliranja. Dodatno, EU zahtijeva više informacija o tome kako Amazon ispunjava zahtjev o oglasima koji se prikazuju na njihovim uslugama.

Amazonov sustav za preporuke
Amazonov sustav za preporuke

Tko je slavljenik?

Dok Amazon obilježava tri desetljeća postojanja, ova korporacija se suočava se s jedinstvenim izazovom: kako dalje rasti kad je pod čestim regulatornim nadzorom s obje strane Atlantika.

S godišnjim prihodom koji je u 2023. dosegao vrtoglavih 574,8 milijardi dolara, Amazon je daleko nadmašio svoje skromne početke kao online knjižara.

Podaci koji sve govore

Danas, Amazon upravlja s impresivnih 175 "centara za distribuciju" diljem svijeta, ima logističku mrežu bez premca koja godišnje obradi milijarde narudžbi. No, e-trgovina je samo dio priče. Amazon Prime Video, sa svojih više od 200 milijuna pretplatnika globalno, natječe se s gigantima poput Netflixa.

Ring, Amazonova linija kućnih sigurnosnih sustava, zabilježila je rast od 180 posto u prodaji između 2019. i 2022. godine. Alexa, pametni asistent, aktivno se koristi u više od 100 milijuna kućanstava diljem svijeta. Kindle je revolucionirao industriju knjiga, s preko 1,5 milijardi e-knjiga prodanih od svog lansiranja.

📷 Foto: Raysonh,  CC0 1.0 Wikipedia
Foto: Raysonh, CC0 1.0 Wikipedia

Možda najimpresivniji je Amazon Web Services (AWS), koji je u 2023. generirao prihod od 80,1 milijardu dolara, što čini 16 posto od ukupnog Amazonovog prihoda. AWS trenutno drži 32 posto globalnog tržišta cloud computinga, pružajući usluge za milijune web stranica i aplikacija.

Izazovi

Unatoč ovim impresivnim brojkama, koje se mogu iščitati iz Amazonovog godišnjeg financijskog izvještaja dioničarima, Amazon se suočava s izazovom održavanja rasta. S velikom moći dolazi i velika odgovornost i pažnja regulatora. Amazon se suočava s rastućim brojem pitanja o svojim poslovnim praksama, uključujući korištenje podataka, ekološki utjecaj i potencijalnu monopolsku poziciju. U 2023. godini, Amazon je potrošio rekordnih 21,7 milijuna dolara na lobiranje u SAD-u, što odražava rastući regulatorni pritisak.

Globalna ekspanzija predstavlja još jedan izazov. Dolazi do zasićenosti zapadnih tržišta. S penetracijom e-trgovine koja u SAD-u doseže 21,2 posto u 2023. godini, Amazon se okreće tržištima u razvoju U Indiji, Amazon je najavio ulaganje od 6,5 milijardi dolara.

Novi konkurenti poput kineskih Temua i Sheina prijete Amazonovoj dominaciji. Zato ih nastoji pobiti u vlastitoj igri i jednostavno ih kopirati s istim, jeftinim proizvodima u novoj e-trgovini koju upravo planira.