Poletio je prvi srbijanski bespilotni vojni helikopter Stršljen X-01
Prva VTOL letjelica ikada razvijena u Srbiji nedavno je odradila prvi pokusni let, obilježavajući time prekretnicu u njegovom razvoju. Razvija ga tamošnja obrambena kompanija EDePro
Srbijanski EDePro, proizvođač vojne opreme i tehnologije, posljednjih 30 godina razvijao je i proizvodio projektile, rakete, raketne motore, pogonske sustave za vojnu opremu i slične proizvode. Nedavno su se počeli baviti i razvojem bespilotnih letjelica, a njihov prvi prototip u toj domeni, besposadni autonomni helikopter Stršljen X-01 nedavno je obavio prvi pokusni let.
Autonomni let
Dogodilo se to 18. svibnja u zračnoj luci Vojka sjeverozapadno od Beograda. Stršljen je pritom pokazao neke od svojih mogućnosti – prije leta obavio je potrebne provjere, uključio rotore te se vinuo u zrak, sve bez upliva operatera. U letu je testirao vertikalno polijetanje i slijetanje te lebdenje. Tijekom testa letjelica je bila stabilna i svi sustavi radili su kako je bilo i očekivano.
Značajan je to bio događaj za srbijansku vojnu industriju, jer je to bilo prvi put da je poletio helikopter u bilo kojem obliku, izrađen u toj zemlji. Stršljen X-01 predstavlja vrhunac njihove trenutačne avijacijske tehnologije, stoji u priopćenju EDePro-a. Letjelica se razvija već nekoliko godina, a prvi prototip bio je izrađen još 2018. godine.
Što može Stršljen?
Stršljen X-01 primarno je osmišljen kao vojni VTOL svestranih mogućnosti. U stanju će biti nadzirati, izviđati te obavljati čak i borbene zadaće s djelovanjem prema tlu, kao i koristiti elektroničke protumjere poput ometanja radara i telekomunikacija. Pogonjen je turboosovinskim mlaznim motorom TSE-200, postizat će brzinu leta do 180 km/h i imati nosivost od 350 kilograma. Snaga motora deklarirana je na 150 kW (oko 200 KS), a plafon leta na 7.000 metara.
Tijelo mu je načinjeno od čelika, aluminija i ugljikovih kompozita, elise su od ugljikovih vlakana, a od opreme spominje se tek gimbal za postavljanje optičkog ili laserskog sustava te mogućnost ugradnje X-band SAR radara. Zbog jedinstvenog dizajna komore izgaranja, pogonski motor u stanju je raditi na "gotovo sva poznata goriva", kaže proizvođač. Motor može u potpunosti biti digitalno nadziran i kontroliran na daljinu.