Samo će jedan posto AI tvrtki uspjeti postići značajan uspjeh, tvrdi suosnivač Baidua
Trenutačna groznica oko umjetne inteligencije podsjeća na razdoblje intenzivnog uzbuđenja i ulaganja koje je obilježilo rane dane interneta. CEO Baidua, Robin Li ne gleda na ovaj balon kao na nešto potpuno negativno, nego ga opisuje kao "neizbježan" i "zdrav" dio inovacijskog ciklusa.
![](/img/samo-ce-jedan-posto-ai-tvrtki-uspjeti-postici-znacajan-uspjeh-tvrdi-suosnivac_FV0d5a.png)
Na konferenciji o budućnosti poslovanja umjetne inteligencije, vodeći stručnjaci okupili su se kako bi raspravili o brzom razvoju, njezinom utjecaju na globalnu ekonomiju i mogućem kolapsu. Virtualnu konferenciju Future of Business u organizaciji Harvard Business Review, koja se jučer održala, ugostili su istaknuti govornici poput Robina Lija, suosnivača Baidua, Reida Hoffmana, suosnivača LinkedIna, Guya Kawasakija koji trenutno radi za Canvu i mnogi drugi.
Potencijal i dalji rast, ali...
Tema konferencije obuhvatila je sektor umjetne inteligencije koji je doživio neviđeni rast posljednjih godina, s globalnim ulaganjima koja dostižu nove vrhunce. Da bi se sagledalo o kojoj je eksploziji riječ, evo nekoliko činjenica.
Prema podacima CB Insightsa, AI startupovi prikupili su rekordnih 24 milijarde dolara samo u drugom tromjesečju 2024. godine, što predstavlja najveći iznos prikupljen u jednom tromjesečju za AI sektor u novijoj povijesti. Ovaj nagli porast financiranja odražava povjerenje u potencijal umjetne inteligencije da transformira industrije diljem svijeta, ali i nagoviješta opasnost, poznatu po tradicionalnoj usporedbi s napuhanim balonom.
Astronomske valuacije
Goldman Sachs Economic Research predviđa da će do 2025. godine globalna ulaganja u AI i dalje rasti te dosegnuti 200 milijardi dolara. U toj eksploziji dominira nekoliko ključnih igrača s astronomskim valuacijama: OpenAI, vrednovan na 86 milijardi dolara, Anthropic na 18,4 milijarde dolara, Databricks na 43 milijarde dolara. Pojavljuju se i drugi startupovi.
Sakana AI, osnovan od strane jednog od autora utjecajnog Googleovog istraživačkog rada o Transformerima, prikupio je 200 milijuna dolara početkom 2024. godine, postižući valuaciju od 67 milijuna dolara po zaposleniku. Mistral AI, koji se smatra europskim rivalom OpenAI-ju, prikupio je preko 500 milijuna dolara i vrednovan je na 2 milijarde dolara. Pika, startup za generiranje videa, prikupio je 55 milijuna dolara i vrednovan je na 250 milijuna dolara, unatoč tome što je osnovan prije manje od godinu dana.
SAD dominira, Kina drugo najveće AI tržište
Iako su ulaganja u fenomen umjetne inteligencije globalna, određene regije predvode u ovom području. Sjedinjene Američke Države ostaju dominantna sila u AI ulaganjima, s ukupnim ulaganjem od 328,548 milijardi dolara. Kina, kao drugo najveće AI tržište, doživjela je značajna ulaganja tehnoloških divova poput Baidua, Alibabe i Tencenta. U Europi, zemlje poput Francuske i Ujedinjenog Kraljevstva pojavljuju se kao važna AI središta, sa startupovima poput Mistral AI-ja koji dobivaju na značaju.
AI manija i dot-com prasak
Tijekom konferencije, suosnivač i izvršni direktor Baidua, Robin Li, povukao je paralele između trenutne AI manije i dot-com ere kasnih 1990-ih. Prema Lijevom mišljenju, trenutačna groznica oko umjetne inteligencije podsjeća na razdoblje intenzivnog uzbuđenja i ulaganja koje je obilježilo rane dane Interneta. Međutim, Li predviđa da će samo jedan posto tvrtki koje se bave umjetnom inteligencijom uspjeti postići značajan uspjeh i rast. Ova procjena ukazuje na njegovu vjeru da će, unatoč velikom entuzijazmu koji okružuje AI, samo mali dio kompanija u ovom sektoru ostvariti dugoročni uspjeh i značajan napredak.
Zanimljivo je da Li ne gleda na ovaj balon kao na nešto potpuno negativno. Naprotiv, on ga opisuje kao "neizbježan" i "zdrav" dio inovacijskog ciklusa. Prema njegovom mišljenju, ova faza je nužna za razdvajanje istinskih inovacija od manje održivih proizvoda. Li ističe da će ovaj proces "isprati mnoge lažne inovacije ili proizvode koji nemaju tržišnu prilagođenost" i koji doista odgovaraju potrebama tržišta i imaju praktičnu primjenu. Spomenuo je poteškoće s kojima se AI tvrtke suočavaju u ostvarivanju profita, osobito na kineskom tržištu.