Vlakovi usred Silicijske doline i danas ovise o – floppy disketama
Mreža javne lake željeznice San Francisca prolazi kroz proces modernizacije, pa bi "već" do kraja desetljeća iz upotrebe mogle biti izbačene 5,25-inčne diskete, na kojima su i danas ključni podaci
Svakoga jutra, prije nego prvi vlakovi lake željeznice u San Franciscu krenu na svoja dnevna putovanja, netko u centrali mora uzeti tri 5,25-inčne floppy diskete, ubaciti ih u računalo, pa s njih učitati DOS i instrukcije za prometovanje tih vlakova. Ne, ovo nije priča s kraja 1980-ih godina, već vrlo aktualna.
Kako pišu lokalni mediji, agencija koja upravlja metroom u San Franciscu, San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA), i dalje u upotrebi ima sustav Automatic Train Control System (ATCS), instaliran 1998. godine na postaji Market Street. On se sastoji od više komponenti, koje uključuju računala u kontrolnoj sobi, poslužitelje, komunikacijsku infrastrukturu, računala u vlakovima i slično. Međutim, jedan od središnjih dijelova i dalje instrukcije drži na prastarim floppy disketama.
"Ako nije pokvareno, ne popravljaj"
Sustav je inicijalno bio predviđen za rad tijekom 20 do 25 godina, pa je sasvim jasno da ga je vrijeme već pregazilo. Plan modernizacije pokrenut je 2018., no ubrzo je bio i privremeno zaustavljen zbog pandemije. Trenutačno, rok za zamjenu sustava i napuštanje tehnologije disketa je 2029. ili 2030. godina. Tek sljedeće godine bit će odabran izvođač, koji će izraditi i instalirati potpuno novi sustav upravljanja vlakovima.
Vodstvo agencije SFMTA kaže da za sada "sve radi sasvim dobro" te da se vode onom "ako nije pokvareno, ne popravljaj". Međutim, svjesni su da podaci na disketama propadaju, tj. da rizik od korištenja te tehnologije raste svakim danom i da je neizbježno da će jednoga dana doživjeti "katastrofalni kvar". Osim održavanja stare tehnologije, tehnički dug u ovoj se agenciji gomila desetljećima i u smislu softvera, pa su primorani zapošljavati programere, koji poznaju programske jezike i tehnologije 90-ih – kakvih je, očekivano, sve manje.
Očekuje se da će nadogradnja dovesti sustav lake željeznice Muni Metro dovesti u 21. stoljeće, omogućiti automatizirano praćenje vlakova u stvarnom vremenu, čak i mogućnost prometovanja uz pomoć autopilota na većem dijelu trase, usklađivanje rasporeda i slične funkcije, očekivane za vrijeme u kojem živimo.