YouTubeov novi način borbe protiv adblockera mogao bi biti proglašen ilegalnim u Europskoj uniji
Google je prijavljen irskom regulatoru DPC zbog načina na koji prate tko od posjetitelja YouTubea koristi rješenja za blokiranje oglasa. Takvo korištenje podataka zahtijeva privolu kao i kolačići, smatra prijavitelj
Pomalo kontroverzne mjere za suzbijanje korištenja alata za blokiranje oglasa, koje je YouTube nedavno uveo i kod nas, možda su – ilegalne na području Europske unije. Smatra tako aktivist za privatnost podataka Alexander Hanff, koji je ovoga tjedna YouTube, i njegovog vlasnika Google, prijavio irskom regulatoru za zaštitu podataka Data Protection Commission (DPC). U prijavi se Hanff referira na YouTubeovo ilegalno korištenje dijela JavaScript programskog kôda, kojim se otkriva tko od posjetitelja tog video servisa koristi dodatke za blokiranje oglasa.
Ilegalno prikupljanje podataka
Podsjetimo, YouTube je nedavno naširoko počeo korisnicima prikazivati pop-up prozore i upozoravati ih na to da gledaju sadržaje bez oglasa, čime krše pravila korištenja platforme. To je sasvim legalno i u skladu s uvjetima korištenja servisa, ali način na koji se plasira taj pop-up vjerojatno nije. Naime, kako bi se otkrilo tko koristi neki od adblockera, a i kako taj isti adblocker ne bi mogao uspješno blokirati YouTubeov pop-up, platforma dvaput dnevno mijenja skripte za otkrivanje problematičnih im dodataka u preglednicima te tako pokušava "nadmudriti" adblockere.
Hanff smatra da takvo prikupljanje podataka iz preglednika nije u skladu s GDPR-om, odnosno da bi se moralo moći provoditi samo uz eksplicitnu privolu korisnika. Dakle, navedenu bi se skriptu trebalo tretirati kao i internetske kolačiće – prije njezinog aktiviranja svaki bi korisnik morao na to pristati te biti obaviješten o podacima koji se skriptom prikupljaju.
YouTubeov "spyware"
Ovaj aktivist pojašnjava da je još 2016. godine pisao Europskoj komisiji, tražeći tumačenje važeće regulative. Pitao je tada eksplicitno mora li vlasnik stranice tražiti privolu za prikupljanje podataka o pregledniku, odnosno za detektiranje rješenja za blokiranje oglasa. Europska komisija tada je potvrdila njegovo stajalište i činjenicu da za takvu aktivnost zaista mora postojati privola korisnika. Taj argument Hanff sada koristi i u prijavi DPC-u, koji je nedavno vezano za istu problematiku već kontaktirao YouTubeovog vlasnika.
U svojem zanimljivo formatiranom pojašnjenju za portal The Register, Hanff ističe i što očekuje kao rezultate svoje prijave: "Očekujem da će DPC istražiti i YouTubeu izdati obavijest o provedbi kojom se od njih zahtijeva da prestanu i odustanu od ovih aktivnosti bez prethodnog dobivanja privole (prema standardu [Europske opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR)]) za implementaciju spywarea detekcijskih skripti; i nadalje da će narediti YouTubeu da poništi suspenziju svih računa koji su bili suspendirani kao rezultat ovih otkrića te da izbriše sve osobne podatke koji su nezakonito obrađeni (vidi članak 5(1) GDPR-a) otkad su prvi put počeli postavljati spyware detekcijske skripte."