Novi europski prijedlog regulative za električne romobile: veći kotači i niža dopuštena brzina
Nezavisna europska neprofitna organizacija ETSC proučila je podatke o nesrećama i ozljedama te srodna istraživanja, pa iznijela preporuke za povećanje sigurnosti u prometu za vozače električnih romobila
Tek što smo u Hrvatskoj, u drugoj polovici prošle godine, dobili prve prometne propise vezane za električne romobile, na razini Europske unije pojavila se nova inicijativa, prema kojoj bi te propise trebalo dodatno postrožiti. Taj je prijedlog iznijela nezavisna neprofitna organizacija Europsko vijeće za sigurnost prometa (European Transport Safety Council, ETSC). Njihovi stručnjaci su, u suradnji s Parlamentarnim savjetodavnim vijećem za sigurnost prometa iz Ujedinjenog Kraljevstva (PACTS) proučavali podatke o električnim romobilima u prometu diljem Europe.
Na temelju velikog rasta popularnosti tog oblika prijevoza u proteklih pet godina, ali i povećanog broja ozbiljnih ozljeda i smrtnih slučajeva, zaključili su da je potrebno postrožiti regulativu. Njihovo je istraživanje obuhvatilo bolničke podatke i studije, testiranja sigurnosti vozila i razna srodna istraživanja. Proučili su i važeće propise, za koje kažu da se unutar Europe značajno razlikuju od zemlje do zemlje.
Konačni prijedlog, dakle, ide u smjeru objedinjavanje propisa, stvaranja jedinstvene europske regulative za električne romobile i, slijedom toga, povećanja sigurnosti za njihove vozače. Predložene se restrikcije tiču najvažnijih čimbenika, kao što su korištenje zaštitne kacige, karakteristike vozila, dob vozača i tome slično.
Među preporukama harmonizirane regulative ističu se:
- Minimalna dob za upravljanje električnim romobilom, koja bi iznosila 16 godina (u Hrvatskoj trenutačno nije propisana);
- Obvezno korištenje zaštitne kacige (u Hrvatskoj već uvedeno);
- Zabrana prijevoza putnika na romobilima, zabrana upravljanja pod utjecajem droga i alkohola, kao i korištenje mobitela u vožnji (u Hrvatskoj na snazi);
- Zabrana vožnje pločnikom (u Hrvatskoj je ona obavezna, u slučaju da ne postoji biciklistička staza);
- Tvorničko ograničenje brzine na 20 km/h (kod nas je ograničenje 25 km/h) i snage e-romobila na 250 W (kod nas je 600 W);
- Najmanji promjer kotača od 30,5 cm, odnosno 12" (kod nas nema ograničenja);
- Mjere za sprječavanje "friziranja" romobila i povećanje limita brzine, ugradnja nezavisnih prednjih i stražnjih kočnica, svjetala, pokazivača smjera i sirene (kod nas nije regulirano);
- Prijedlog uvođenja edukacije za sve sudionike u prometu, koja bi ih upoznala s rizicima povezanima s električnim romobilima.
Električni romobili dobro su rješenje za transport u gradovima, sve su češći na ulicama, no moramo osigurati da vožnja njima bude što sigurnija i rezultira s manje ozljeda, kažu iz udruženja ETSC. "Osim što smatramo da se e-romobilima treba kretati sigurnim brzinama, a njihovi vozači moraju nositi kacige, odgovornost je i na gradovima, koji moraju stvoriti sigurno cestovno okruženje, s odvojenom mrežom biciklističkih staza i ograničenjima brzine, jer to je ključ veće sigurnosti za sve", zaključili su. Cijelo izvješće možete pronaći ovdje.